EN IK DENK VAN WEL…!

18 februari, 2010 | door MHAAGEN |

‘VS zullen AAA-rating nooit verliezen’

EN IK DENK VAN WEL...! De Amerikaanse Minister van Financiën Timothy Geithner (foto: bloomberg)

Zeker en vast niet. Dat zal nooit gebeuren’, antwoordde de Amerikaanse Minister van Financiën Timothy Geithner op de vraag of hij zich zorgen maakt dat de VS hun AAA-rating zouden kunnen verliezen. Die vraag komt niet zomaar uit de lucht gevallen aangezien Geithner voor 2010 een begrotingstekort van 1.600 miljard dollar voorspelt.

(tijd) – ‘Investeerders vanuit de hele wereld grijpen naar Amerikaanse overheidsobligaties en andere dollaractiva van zodra er onrust is over de stabiliteit van de wereldeconomie. Dat wijst op een ‘basic confidence’ in de VS en de kunde van de VS om een globale recessie te boven te komen’, aldus Geithner.

Het kredietratingbureau Moody’s waarschuwde vorige week dat de toprating van de VS onder druk kan komen als er in de komende tien jaar geen bijkomende maatregelen worden genomen om het begrotingstekort te beperken.

Maar Geither bekijkt het op zijn manier. ‘Op korte termijn zullen we er voor zorgen dat de economie blijft groeien. Het tekort zal krimpen van zodra de economie versnelt en meer Amerikanen een job vinden.’

Geither zei voorts nog dat het risico op een double dip ‘veel, veel lager ligt dan pakweg 12 maanden geleden’. ‘Het genezingsproces is begonnen.’

JDS

15:15 – 08/02/2010 Copyright © De Tijd
Hoe denkt u erover, beste lezer ? Wie gaat – niet direct maar in de verdere toekomst, binnen een paar jaar - gelijk krijgen : de Amerikaanse minister van financiën…of ik ?

Stem of voeg toe aan:  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner
  1. 3 Reacties op “EN IK DENK VAN WEL…!”

2. Door Luc op 18 februari, 2010 | Reageer

Welk kredietratingbureau durft het aan om de VS hun AAA af te nemen???? GEEN dus zullen zij hun AAA niet verliezen, onterecht maar ja!!!!

3. Door Jeroen op 18 februari, 2010 | Reageer

Zal niet gebeuren. Op het moment dat Moody’s de rating van de V.S. verlaagt, stort de markt in elkaar. Dat willen de heren van de ratingbureau’s niet op hun geweten hebben.

4. Door Vincent Huygen op 18 februari, 2010 | Reageer

Marc, jij zegt ik denk van wel (verlaging dus).
    Ik denk ook dat de US hun triple A-rating gaan verliezen, tenzij Obama het klaar speelt om het 2011 budget deficit van 1.6T behoorlijk omlaag te brengen. De lower rating gebeurt natuurlijk tezijnertijd, niet meteen.
    Daarom kondigde Obama vanmorgen een nieuwe commissie aan, die zich speciaal met de deficit inkrimping moet bezig houden, maar ik betwijfel dat het ze zal lukken.
    De verschillende rating agencies zullen in dat geval de rating waarschijnlijk tezamen naar omlaag brengen, omdat het zo’n politieke atoombom is, de laatste nagel in Obama’s politieke kist.
    De rating agencies hebben zoveel gezicht verloren met het subprime/CDO securatization debacle, dat ze opzij geschoven zullen worden als nog eens zoiets zou gebeuren. (CDO = collaterized debt obligations).
    Om het bovenstaande te ondersteunen ga naar
    http://financialsense.com/fsu/editorials/pollaro/2010/0212.html U.S. government, on its way to bankruptcy by Michael Pollaro| February 12, 2010
    Mark, financialsense.com is een zeer interessante website, en ik heb hem aan mijn favorites toegevoegd. Je noemde deze website in je rubriek “Hoeveel schulden etc.” Ik ga de cijfers morgenool in mijn prison les delen.
    Groetjes jullie man in Amerika – Vincent Huygen

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.

Improve the web with Nofollow Reciprocity.