OPMERKELIJK…!
21 februari, 2010 | door MHAAGEN |In de Amerikaanse staat South Caroline werd zopas een wetsvoorstel ingediend waarbij, als het erdoor komt, de USD vervangen zou worden door goud en zilver. Dat is ook wat Hugo Salinas in Mexico probeert te bewerkstelligen voor de peso. Dit is werkelijk…ongezien… Dank aan Jeroen om dit artikel aan te brengen. Goldbugs : this one is for you !
Bill would ban federal currency in SC
Legislation by SC Rep. Mike Pitts would replace paper money with gold and silver coinage
PITTS INTRODUCES LEGISLATION TO REPLACE PAPER MONEY WITH GOLD, SILVER COINS
South Carolina will no longer recognize U.S. currency as legal tender, if State Rep. Mike Pitts has his way.
Pitts, a fourth-term Republican from Laurens, introduced legislation earlier this month that would ban what he calls “the unconstitutional substitution of Federal Reserve Notes for silver and gold coin” in South Carolina.
If the bill were to become law, South Carolina would no longer accept or use anything other than silver and gold coins as a form of payment for any debt, meaning paper money would be out in the Palmetto State.
Pitts said the intent of the bill is to give South Carolina the ability to “function through gold and silver coinage” and give the state a “base of currency” in the event of a complete implosion of the U.S. economic system.
“I’m not one to cry ‘chicken little,’ but if our federal government keeps spending at the rate we’re spending I don’t see any other outcome than the collapse of the economic system,” Pitts said.
But one legal expert told The Palmetto Scoop that, even if it were passed, Pitts’ bill would quickly be ruled unconstitutional.
“It violates a perfectly legal and Constitutional federal law, enacted pursuant to the Commerce Clause of the U.S. Constitution, that federal reserve notes are legal tender for all debts public and private,” the expert said. “We settled this debate in the early 1800s. I appreciate the political sentiment but the law is blatantly unconstitutional.”
Pitts, however, dismissed that claim, saying that “adherence to the Constitution is a two-edged sword. The federal government has consistently violated the Constitution, especially the 10th Amendment and Commerce Clause.”
Constitutional issues aside, Pitts’ bill faces another hurdle. Critics point out that silver and gold coins can’t actually serve as a form of currency.
“You can’t put a set value on a pure silver or gold coin because it’s actual value fluctuates,” one expert said. “You can say a gold coin is worth $50 but it would actually be worth whatever the market says it’s worth, based on supply and demand. In reality, what you have is a bartering good, not a form of currency.”
Still, Pitts said, a system based around bartering is better than a currency-based economy.
“To me, something I can hold tangible in my hand I can put more value in, especially under the current rate of inflation,” Pitts said. “In the case of total economic collapse, a barter tool is going to be worth a whole lot more value than paper with ink on it.”
But Pitts admits it is unlikely the bill will be passed.
“I’ve been trying to push bills forward that would crack down on intrusions on state’s rights for eight years,” said Pitts. “I don’t see the intestinal fortitude of this legislative body to test the federal government on Constitutional issues. One that has this much teeth in it I don’t think has the ability to pass.”
12 Reacties op “OPMERKELIJK…!”
Door MHAAGEN op 21 februari, 2010 | Reageer
Benieuwd naar wat Onze Man In De States hierover te zeggen heeft…!
Door Jeroen op 21 februari, 2010 | Reageer
Ach, ik denk dat het meer een grap is dan een serieus voorstel. In de Amerikaanse grondwet staat volgens mij dat een staat zoiets helemaal niet mag bepalen. Maar grappig vond ik het bericht wel.
Door j. hommeles op 21 februari, 2010 | Reageer
Jeroen klopt ; dit is onwettig maar goed als grapje. Het typeert wel hoe diep ‘t vertrouwen in de Greenbuck is gezonken. Eea zal toch moeten gaan veranderen ( Ook in Europa )
Door MHAAGEN op 21 februari, 2010 | Reageer
Het is vooral wat ik zou noemen een token bill of gesture; een roep om aandacht voor de gigantische problemen van het land. Een teken des tijds…!
Door Boer Charel op 21 februari, 2010 | Reageer
Zelfs m’n beesten zitten met enorme problemen ; m’n stieren en in iets mindere maten m’n koeien, klagen steen en been over de K.I.
Correctie : ze klagen steen en “poot”
Door Geert op 21 februari, 2010 | Reageer
In Amerika zijn wel veel winkels die goud en zilver accepteren. En ik denk dat het aantal zal gaan groeien. Maar zolang de $ aansterkt, zal het nog wel meevallen.
Goud blijft de vijand van de elite, dus ik denk dat die er niet blij mee zijn. Vaak worden belangrijke beslissingen op feestdagen genomen, omdat dan niet iedereen erbij is. Dan kunnen ze makkelijker een accoord krijgen.
Ik denk dat het niet waar is. Dan zou al het werk, om goud te verbannen, totaal mislukt zijn.
De dollar moet crashen, anders zullen de schulden nooit verdwijnen. Dus indien ze dit doorvoeren dan blijft de US altijd zitten met schuld.
Indien er een nieuwe munt komt, of goudstandaard, dan is dat na (hyper)inflatie. Zo is het altijd al geweest, dus ik geloof meer in de geschiedenis dan een onwaarschijnlijk bericht op het internet.
Door boer bavo op 21 februari, 2010 | Reageer
Zeg Charel, onder ons gezegd als boer, alles wat hier staat heb ik niet zo goed begrepen behalve jouw berichtje over ‘t vee. Met K.I. bedoel je daar je Kiekens mee ? M’n stier Jan ziet er inderdaad de laatste tijd ook niet uit ; waar ie ‘t van hebben moet lijkt veel op ‘n gebruikt theezakje ; weet jij daar misschien iets op ?
Bavo, probeer ‘t met ‘n kruiwagen selder op de nuchtere maag en…als ‘t helpt (denkelijk niet), laat ‘t me dan effe weten.
Door Het boerenparlement op 21 februari, 2010 | Reageer
met selder moet je altijd opletten. EN ook altijd voorzichtig zijn als de preivlieg op het witloof komt zitten …
Door Vincent Huygen op 22 februari, 2010 | Reageer
10 reacties op dit verhaal, WOW en de mijne is number 11. Als ik Mike A.Pitts nog eens tegenkom dan zal ik hem vertellen dat hij Beursbox in Nederland haalde met zijn protest action.
Het plaatsje Laurens in de county Laurens waar hij woont is het volgende plaatsje na Fountain Inn, waar ik woon langs Interstate 385 naar het Zuiden. Het heeft ongeveer 10,000 inwoners. Zoals zoveel kleine stadjes hier had het vroeger een textiel industrie, die helemaal opgedoekt is, net als de Achterhoek bij jullie. Alleen de lege fabrieken en de mill village er om heen zijn nog over. Zelfs een Timken bearing fabriek sloot onlangs. Er is alleen nog een Walmart distribution center, dat buiten de city, dus in de county ligt. Laurens county is dus economies vrij onbelangrijk. Jullie hoeven dus niet over zijn wetsvoorstel wakker te liggen. Doe it beslist ook niet. Het demonstreert wel de gevoelens van de mensen hier dat ze de USD niet meer vertrouwen en hun spaarcenten liever omzetten in edelmetalen. Misschien het vroege begin van de goud mania, zoals de tulpen mania in Nederland vroeger, waar sommigen hier van af weet. Alleen de goud mania is meer op papieren geld-ontwaardering gevoelens gebaseerd, wat wel iets zegt in Red Neck country, waar de meeste mensen alleen maar van de mighty US$ hebben gehoord.
Groetjes van Jullie Man in Amerika.
Door MHAAGEN op 22 februari, 2010 | Reageer
Het is heerlijk om lezen, jouw originele stukjes over life in the states, Vincent. En zo’n goldmania zàl er komen, mark my words…