TIJD VOOR PIGS (5 – laatste deel)…

2 maart, 2010 | door MHAAGEN |

Oesters eten in Athene

‘Je moet al een heel wereldvreemde snuiter zijn die een hele week niets anders doet dan de godganse dag oesters eten om niet te beseffen dat de crisis nog lang niet voorbij is.’

Niet onze woorden, wel de korte samenvatting die The Economist deze week gaf van de situatie in Griekenland.

En het ziet er niet bepaald naar uit dat de spanning rond Griekenland, en bij uitbreiding heel Zuid-Europa, snel zal afnemen. Vrijdag wist The Wall Street Journal nog te melden dat de Griekse overheid van plan is eerstdaags opnieuw voor zo’n 5 miljard euro aan staatsobligaties uit te geven.

Behoorlijke gok

Een opmerkelijke bericht, want Athene zou met zo’n operatie toch wel een behoorlijke gok nemen. Als de operatie slaagt, betekent dat dat investeerders voldoende vertrouwen hebben in de saneringsplannen van de Griekse regering.

Mislukt de obligatie-uitgifte echter, dan is de kans groot dat de ‘PIGS’-paniek op de markten opnieuw volop losbarst. In dat geval lijkt een ‘bailout’, een internationaal financieel reddingsplan voor Griekenland, bijna de enige manier om de gemoederen te bedaren.

Alleen is het voorlopig zeer de vraag of men het binnen de EU snel eens zal worden over de manier waarop Griekenland ter hulp moet schieten. De Griekenland-verklaring die de Europese Raad vorige week gaf, blonk alvast uit in vaagheid.

Sfeer opsnuiven

Dat er dringend iets moet gebeuren, daar is men het over eens op de financiële markten roerend over eens. Maar leeft die ‘sense of urgency’ ook onder de plaatselijke bevolking, die in feite zelf niet aan de basis van deze crisis ligt? Om daar een antwoord op te vinden zal Bear&Bull de komende dagen zelf de sfeer opsnuiven in de PIGS-landen.

Vanaf volgende week zullen we, in de mate van het mogelijke, hier verslag uitbrengen hoe onder meer economen, ondernemers, vakbondslui en studenten in Athene, Milaan, Madrid en Lissabon over de crisis deken. En geloof ons, we zullen het oesters eten daarbij tot een absoluut minimum beperken.

Pieter Suy

Stem of voeg toe aan:  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner
  1. 8 Reacties op “TIJD VOOR PIGS (5 – laatste deel)…”

2. Door gerrit op 2 maart, 2010 | Reageer

Er is juist een mail binnengekomen van Maarten verheyen “Het einde van de euro” voor de meesten van jullie niet onbekend geloof ik. Nu het einde van de euro mede dankzij de PIiGS…
    Als slot eindigt hij met te zeggen dat hij zichzelf indekt door 80% cash aan te houden en 20% in goud. Nu heb ik hem de vraag gesteld ivm die 80% cash.
    Onder zijn hoofdkussen??? Wat met de banken als de landen onderuitgaan… Waar hou je dat cash geld aan/bij??
    Indien iemand van jullie hier ook het antwoord op heeft mag hij het gerust langs deze weg ook al laten weten.

Met dank bij voorbaat!

3. Door j. hommeles op 2 maart, 2010 | Reageer

Tja, we kennen ‘m inderdaad ;-) Vwb die cash van ‘m : dat zijn dan ook nog eens Euro’s en Usollars ; je zou voor minder gaan twijfelen. Dus enerzijds voorspelt ie ‘t einde van de Euro (en daar kan ie best gelijk in krijgen en velen gingen hem al voor in die gedachte), maar anderzijds dezelfde munt wel in cash aanhouden. Doe mij dan maar ‘n broodje gezond.

4. Door Jeroen op 2 maart, 2010 | Reageer

Heeft iemand er ooit wel eens aan gedacht dat het faillissement van een EU land wel eens aardig deflatoir kan zijn voor de euro, m.a.w. dat de waarde van de euro OMHOOG gaat?

Nu trouwens zo’n beetje elk hedge fund short zit op de euro, vraag ik me af of het niet tijd wordt voor een reversal…..

5. Door gerrit op 4 maart, 2010 | Reageer

En hier het antwoord van Maarten Himself:

Cash aanhouden in kortlopende staatsleningen van sterke landen
    of gewoon in biljetten.

of bij sterke banken (zeldzaam)-

6. Door Peter op 4 maart, 2010 | Reageer

Jeroen, Nadere uitleg A.U.B.

BVD :-)

7. Door Geert op 4 maart, 2010 | Reageer

Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. Je dient het gewoon te relativeren met deze tijd. Het zou erg vreemd zijn wanneer elk EU land er goed voor zou staan. Dit was allemaal te verwachten.

Naar mijn mening zijn de PIGS zoveel besproken om de vele grotere problemen in Californie in de schaduw te plaatsen.

De EU is opgericht met het doel voor de wereldmacht, globalisering. Dus EU gaat niet vallen, de euro ook niet.

Het kan over zijn voor het Westen (Amerika en West Europa) en een nieuw begin voor het Verre Oosten en de Oostblok landen.

Ik denk dat aankomende weken voornamelijk in het (negatieve) teken zal staan van Griekenland en dat Duitsland over maximaal 3 weken zal bijspringen.

Ik sta weer klaar om short te gaan, uiterlijk maandag. Ik hoop dat de AEX nog even naar de 337/341 gaat en daarna breekt de paniek weer los. Vanaf uiterlijk 8-mrt 2 weken omlaag.

En over 4 weken is iedereen Griekenland alweer vergeten. Wie heeft het nu nog over Dubai? Zijn daar alle problemen dan nu ineens opgelost?

8. Door Peter op 4 maart, 2010 | Reageer

Geert,

Leuk dat je Dubai nog even meld, Neen. Die problemen daar zijn nog niet opgelost.

Overigens erg vreemd dat daar binnen Dubai niet zoveel over gepraat wordt. En men gewoon liever de andere kant op kijkt.
    Overigens is Dubai enorm verandert. Sinds eind 2008 zijn er al veel minder mensen, en nu, een aantal maanden na dat het nieuws de wereld deed opschrikken dat ze niet meer aan hun betalingen konden voldoen begint het er op een spookstad te lijken. Bijna niemand meer die daar nog woont.

Ik heb deze informatie van een vriendin die daar al jaren woont, en zelf ook zal vertrekken. Ze vertelde mij dat ze eerst bijna geen taxi kon krijgen omdat het zo enorm druk was. Maar dat tegenwoordig zelfs alle taxichauffeurs eieren voor hun geld hebben gekozen. En dus ook vertrokken zijn.

Wij praten er misschien niet over, maar ondertussen is er wel van alles mis.

Ik vond het best bizar om te horen hoe snel of dat zoiets gaat. Kijk in Dubai naar de huizenprijzen, en naar de prijzen van een overnachting in een hotel.

Volledig in elkaar gestort. En dat is nou net waar Dubai op draaide!

Groeten,
    Peter.

9. Door Geert op 6 maart, 2010 | Reageer

Beste Peter,

Inderdaad dat heb je goed gezien.

Het is alleen zo vreemd dat Griekenland nu zoveel besproken wordt, maar Californie en Dubai lijkt al weer zoals vroeger. Althans is het op de achtergrond verdwenen.

Dat iedereen kijkt naar Griekenland is ook maar om iemand de schuld te geven. En vermoedelijk ook omdat wij deel uitmaken van de EU.

Dubai stegen de huizen zo’n 600% vanaf 2000 tot de top. Zoiets gaat gewoon een keer fout.

Ik dacht ook dat het geld in Dubai zat, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

En wat betreft Griekenland, Dubai of Caliornie interesseerd met niet meer zoveel. Ik ben benieuwd naar het volgende land dat in de problemen komt.

Maar ik denk dat Griekenland binnen 3 weken gered zal worden en het even rustig wordt. Daarna ergens in mei komt het volgende land dat ten onder dreigt te gaan.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.

Improve the web with Nofollow Reciprocity.