BESMETTINGSGEVAAR…
3 maart, 2010 | door MHAAGEN |…van de Griekse Tragedie. Ziet u dat ook of net niet ? Wij vernemen het graag. Onderstaand artikel van Cash.be handelt over de mogelijke gevolgen.
Bruno Verstraete (Nautilus): “Wat zijn de besmettingsgevaren van de Griekse crisis?”
I. Economische besmetting
De kans dat Griekenland de reeële Europese economie aan het wankelen brengt is gezien de belangrijkheid van de economie klein te noemen. Op dit ogenblik exporteert Duitsland bijvoorbeeld slechts 0.8% naar Griekenland.
II. Bankenbesmetting
De impact op de financiële sector is wel verregaander. Niet alleen moeten er afwaarderingen gebeuren op de bestaande portefeuille, maar zullen hun eigen kredieten ook duurder worden. Dit is niet dramatisch zolang de ECB liquiditeit aan 1% blijft voorzien en zolang Grieks Staatspapier als onderpand gegeven kan worden. Dit zou op papier bij de volgende negatieve bijstelling van de rating van Griekenland niet meer het geval zijn. Het probleem zou zich echt stellen op het moment van een formele stopzetting van betaling door Griekenland. Op korte termijn is die kans heel klein.
III. Aantasting vertrouwen
Het ergste zou er komen indien het ondernemersvertrouwen een duidelijk negatieve trendommekeer zou tonen en de investeringen hierdoor opnieuw stilvallen. Hierdoor zou de prille groei opnieuw stoppen.
4 Reacties op “BESMETTINGSGEVAAR…”
Door Vincent Huygen op 4 maart, 2010 | Reageer
In antwoord op “Besmettingsgevaar” hierboven, lees “Conversations met Casey” – Profit from the Euro-Crash.
Click: http://www.caseyresearch.com/displayCwc.php
Het is wel een lang verhaal, maar het geeft je veel te denken, want hij (Casey) is zeer zeker een original thinker. Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.
Groeten van Jullie Man in Amerika
Door J.L. Blom op 4 maart, 2010 | Reageer
IK reageer zelden op baarlijke nonsens maar wat deze meneer Casey beweert is echt grote onzin.
De man weet niets over de interne zaken van de EU maar doet alsof hij de wijsheid in pacht heeft. Als een echte Amerikaan gelooft hij heilig in de private sector en begrijpt in het geheel niet dat de kwalijke zaken waarmee de Amerikanen de wereld financieel hebben opgezadeld het gevolg zijn van een ongebreideld niets en niemand ontziend privaat kapitalisme.
Ik zou de heer Casey willen suggereren eens naar de balk in zijn eigen oog te kijken maar ik denk dat hij ook daarvoor de werkelijke kennis van zaken mist.
Door RichC op 4 maart, 2010 | Reageer
“A big load of Bull shit” Meer woorden zou ik er niet aan willen spenderen…
Door Peter op 4 maart, 2010 | Reageer
Wat een gek…
Ik laat me niet snel ‘opfokken’ door iets te lezen. Maar de onzin dat deze man uitkraamt slaat echt nergens op.
(Casey bedoel ik)