DE RECESSIE IS OVER…!

6 maart, 2010 | door MHAAGEN |

Dit zijn niet mijn woorden maar die van Dr Steve Sjuggerud.  Ik moet het met hem oneens zijn, hoewel ik hem zeer respecteer.  Als bewijs voert hij de stand van de rentecurve aan, die zou wijzen op géén double-dip maar integendeel…een boom (uitspreken “boem” natuurlijk).  Wie heeft gelijk en wie ongelijk ? Ik zou heel graag Uw mening eens horen dus…laat maar komen !

The Recession Is Most Certainly Over
By Dr. Steve Sjuggerud

“There are still no jobs here,” my friend Lee tells me.

Lee used to work for a beachfront resort on Florida’s east coast. Our town was built on tourism and real estate. Both are dead. The resort is on the brink of bankruptcy.

I told you Lee’s story a few months ago in DailyWealth. The situation isn’t any better today. I lent him some money recently… which I know I might not see again.

Officially, Florida’s unemployment rate is 12%. But unofficially, it has to be much worse… When 20% of Palm Beach County residents are 90 days or more behind on their mortgage (as I wrote about in DailyWealth here), something is going terribly wrong.

With all this terrible news in Florida, what I’m about to say might sound crazy to you. But I believe it is true: The recession is most certainly over. In fact, the more likely scenario is a boom.

Let me show you why with one simple indicator…

The indicator is the “yield curve.” And it’s saying there’s definitely no risk of recession now.

The “yield curve” is a simple idea. A “normal” yield curve simply shows that if you want to borrow money for a year, the interest rate is lower than if you want to borrow money for 10 years. That’s “normal” because it’s riskier to lend someone money for 10 years than one year… so you demand a higher rate of interest for a 10-year loan.

Normally, the difference between long-term interest rates and short-term interest rates is about one percentage point. That’s what it’s averaged over the last 50 years. So when interest rates on 10-year government bonds are at 4%, as they are now, then interest rates on one-year bonds should be 3%.

So that’s normal. But when the government – the Federal Reserve, actually – tries to steer the economy, it makes a mess of “normal.” And when it does, recessions ALWAYS follow.

For example, if the Fed wanted to slow the economy down today, it would raise short-term interest rates over 4%. That would upset the natural order of things. It would make it expensive and difficult for banks and businesses to make money. It would lead to recession.

The chart on this page shows it… when the blue line drops below zero, it means the Federal Reserve raised short-term interest rates above long-term interest rates.

In every single instance in the last 50 years (except for one in 1966), a recession follows. (Economic growth fell to zero in the second quarter of 1967, so a stealth recession happened in that case as well.)

No Chance of a Recession Now
20100226 chart c DE RECESSIE IS OVER...!

When you think about it, you could say the Federal Reserve actually causes recessions, by forcing short-term interest rates to a painfully high level.

That’s what it did in 2006/2007. The yield curve was “inverted.” Short-term interest rates were above long-term rates. And then the Great Recession hit.

Now the Federal Reserve is doing the opposite… It has cut short-term interest rates to artificially low levels again. The “yield spread” is now as wide as it’s been at any time in the last 50 years, as the chart shows.

It is the recipe for another boom. The Fed is artificially creating a boom. That boom, of course, will end when the Fed raises rates too high someday down the road, and the cycle begins again.

rel articles title DE RECESSIE IS OVER...!
What the Government Should Do to Save America
When This Crisis Will End

So the Fed artificially pushing interest rates too high is our signal a recession is coming. We’re definitely not there yet. According to this indicator, the bigger risk going forward is a great boom, rather than a “double-dip” recession like many are calling for.

Times feel really tough out there. I know it. I live on the coast of Florida, Ground Zero of the housing bust and the subsequent economic bust.

But I strongly believe the worst is over. One reason is the yield curve. This indicator has a fantastic track record. It’s saying we’re not headed into another “dip.” It’s saying there’s a boom ahead.

Good investing,

Steve

Stem of voeg toe aan:  sn nujij DE RECESSIE IS OVER...! sn ekudos DE RECESSIE IS OVER...! sn msnreporter DE RECESSIE IS OVER...! sn bligg DE RECESSIE IS OVER...! sn digg DE RECESSIE IS OVER...! sn su DE RECESSIE IS OVER...! sn delicious DE RECESSIE IS OVER...! sn google DE RECESSIE IS OVER...! sn rss DE RECESSIE IS OVER...! sn email DE RECESSIE IS OVER...!
  1. 7 Reacties op “DE RECESSIE IS OVER…!”

2. Door steve sjuggebrood op 6 maart, 2010 | Reageer

Persoonlijk verdien ik meer bij crisissen dus laat voor mijn part de boeren maar dorsen.

3. Door Jeroen op 6 maart, 2010 | Reageer

Dat verhaal van de yield curve is onzin. Mish Shedlock heeft al laten zien (kan het artikel nu even niet vinden) dat je daar niet op kunt vertrouwen. Zoals zo vaak richt de schrijver zich maar op 1 aspect, zonder zich af te vragen wat er gebeurt als er debt defaults komen, of grote landen als de V.S. hun gigantische schuldenberg niet meer gefinancierd krijgen.

Ik noem ze de ‘roze brillen brigade’: klamp je vast aan een positief aspect en negeer de rest.

4. Door Jeroen op 6 maart, 2010 | Reageer

De heer Sjuggerud zou ook eens naar het volgende interview moeten kijken, van harte aanbevolen voor een ieder die dit leest:

http://www.youtube.com/watch?v=4gOcREYEbJ4

5. Door Vincent Huygen op 6 maart, 2010 | Reageer

Bedankt Jeroen voor de Youtube video. Ik probeerde eerder dezelfde video via beurs.com te zien maar de video transmission hapert constant. Direct van Youtube streams te video uitstekend.
    Blij verhaal “recessie is over”, maar ik ben het met je eens. Er klopt niets van. Typisch dat verhaal over yield curve is in de spiegel kijken, maar toen waren de economiese omstandigheden volledig anders. Gisteren sprak ik met een gold- en zilver leverancier en de verkopen gaan in stijgende lijn omhoog. Het kleine percentage van Amerikanen die nog een positief saldo in de bank hebben vertrouwen hun dollars in de bank niet meer en treasuries met zulk laag interest rendement hoeft ook niet. Dus ze wisselen hun bank saldo om in edele metalen en dan maar kijken hoe het verder gaat. 5000 jaar history in goud zegt ook dat purchasing power is beter beschermd dan al de andere opties.
    Oh ja, een leverancier aan GE vertelde me ook dat zijn business nu keldert, want GE’s order book voor turbines is behoorlijk omlaag gegaan.
    Jullie man in America

6. Door Geert op 6 maart, 2010 | Reageer

Vincent ik weet niet of je Don Harrold of Daniel kent?

Zij hebben hun eigen kanaal op Youtube en zeer interessant om hun te volgen. Zij komen met goede cijfers.

Voor de juiste cijfers zie
    http://www.youtube.com/user/visionvictory

Maar Don Harrold heeft ook een interessante visie.
    http://www.youtube.com/user/donharrold

2 filmpjes van Don Harrold vind ik erg goed.
    The Recession is Over!
    http://www.youtube.com/watch?v=PKkPKKkdbfs&feature=channel_page
    I Take Them At Their Word, That’s Why I’m Worried
    http://www.youtube.com/watch?v=nNOk59JOP6g&feature=channel_page

7. Door Jeroen op 6 maart, 2010 | Reageer

Vincent, bedankt voor deze informatie! M.i. is het erg belangrijk om te luisteren naar wat eigenaren van grote en kleine bedrijven te zeggen hebben. Dat is een veel betere indicatie over de economische activiteit dan de rooskleurige getallen die door overheden en economen worden verspreid. Wat die leverancier aan GE vertelt, vind ik dus vele malen interessanter. En hij bevestigt het beeld dat ik heb: dat we nog steeds in contractie mode zitten. De ‘groei’ die het GDP in de V.S. lijkt aan te geven, komt door inflatie. Omdat het inflatie percentage door de Amerikaanse overheid stelselmatig veel te laag wordt weergegeven, lijkt het erop dat het GDP groeit. Maar niets is minder waar. http://www.shadowstats.com geeft het bewijs.

Ik ben overigens zeer benieuwd wanneer de ‘point of no return’ is bereikt en mensen het niet meer pikken. Zoals bovenstaande video mooi aangeeft, vindt er momenteel een enorme welvaartsdistributie plaats: van de middenklasse / taxpayer naar de rijke elite. Wanneer gaan de mensen dat inzien en steken ze er een stokje voor?

8. Door Nico op 6 maart, 2010 | Reageer

Het is misschien toeval maar op zerohedge was er gisteren ook een artikel dat de arbeidsmarkt in de USA veel beter gaat worden (van de madhedgefundtrader). De reacties zijn in de trend van “what are you smoking man” :-) .
    Volgens mij word er een rookgordijn opgetrokken voor iets.
    Maar wat ? Er is zeker trouble on the horizon…

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.