DANSEN ! (aan boord van de Titanic…)
7 maart, 2010 | door MHAAGEN |Wijlen Nikolai Kondratieff voorspelt een bijzonder gure winter…
Nikolai Kondratieff (1892 – 1938) was een Sovjet-Russische econoom en statisticus naar wie de gelijknamige theorie genoemd werd. Deze Kondratieff-theorie wordt door een deel van de economen erkend, maar door een ander deel verworpen.
Hij stelt dat de economie beweegt in lange golven, cycli van 50 tot 60 jaar. Het stijgende deel van elke golf kenmerkt zich door langdurige economische groei, onderbroken door korte recessies. Het dalende deel uit zich door een langdurige economische krimp, afgewisseld met korte perioden van oplevingen. Voorbeeld van zo’n neerwaartse periode waren de jaren ‘30.
Elke golf wordt dan nog eens onderverdeeld in vier perioden, de zogenaamde seizoenen : lente, zomer, herfst en winter. Volgens de Kondratieff-theorie zitten we sinds het jaar 2000 in de winterperiode, die zal aanhouden tot 2015 en misschien zelfs langer.
Waardoor kenmerkt zich zo’n winter ? Het volgende zal u waarschijnlijk als bijzonder herkenbaar overkomen, reden te meer om te overwegen een aanhanger van de theorie te worden ?
Dit is de neergaande fase, de liquidatiefase. In deze tijd wordt een eind gemaakt aan de excessen uit de voorgaande periode. Het is een natuurlijke reactie op de onverantwoorde speculatie. Er vindt noodgedwongen executie plaats van vele schulden. Tal van bedrijven, instellingen en personen zullen hun schuldverplichtingen niet kunnen nakomen. Zij worden failliet verklaard door hun schuldeisers die zo een deel van de vorderingen kunnen verhalen. Dit leidt tot een groot en langdurig inkrimpen van de economie : een depressie. Het doel van een depressie is de onbalans in het systeem te corrigeren door een einde te maken aan de berg met schulden.
Deze periode kent drie deelfasen. De eerste begint wanneer aandelenbeurzen hun hoogste punt hebben bereikt en de zeepbel uiteenspat (cf. de internetbubbel in het jaar 2000 en de vastgoedbubbel van 2008). Aandelenkoersen dalen, de economische groei neemt zienderogen af en de werkloosheid neemt sterk toe. Centrale banken reageren door de rente drastisch te verlagen en overheden nemen stimuleringsmaatregelen. Deze leiden naar de tweede deelfase, waarin aandelenbeurzen, evenals de economie, een tijdelijk herstel doormaken. De werkloosheid blijft echter hoog of stijgt zelfs verder. Omdat dit herstel kunstmatig is, is het niet duurzaam (cf het jaar 2009).
Als dit besef doordringt, dan is de derde deelfase – de echte liquidatiefase – aangebroken (m.i. 2010 -2011 !). De economie krimpt opnieuw en de werkloosheid stijgt verder. De krediethoeveelheid neemt af, de koopkracht daalt en consumenten hebben minder geld te besteden (wat je nu vandaag al ziet gebeuren trouwens…). Het vertrouwen in de economie daalt verder. Aandelenkoersen zakken als bakstenen en bereiken nieuwe dieptepunten. Huizen dalen in prijs (!). Het algemene prijsniveau daalt zodanig dat deflatie ontstaat. Consumenten stellen hun aankopen uit omdat zij weten dat goederen goedkoper worden (vindt nu al plaats in bijvoorbeeld Nederland). Er ontstaat een neerwaartse spiraal door een daling van producenten-, consumenten- en onroerend goed-prijzen. Dit leidt tot veel bedrijfsfaillissementen, een ineenstorting van het financiële systeem en een vlucht vanuit papiergeld naar edelmetalen (goud en zilver zijn opnieuw in waarde aan het stijgen !). Het luidt ook het einde in van het monetaire systeem gebaseerd op de dollar. Een ander belangrijk kenmerk is immers dat landen beginnen met het instellen van handelstarieven om hun thuismarkten te beschermen tegen de teruglopende vraag naar goederen. Valuta’s worden gedevalueerd. Veel opgebouwde (papieren) rijkdom wordt vernietigd zodra de reële financiële middelen verdwijnen, doordat het krediet ernstig is beperkt.
Wanneer het consumentenvertrouwen op het dieptepunt is aangekomen, daalt ook het vertrouwen in het banksysteem tot het uiterste. De sociaal-maatschappelijke orde loopt gevaar totaal ontredderd te raken. Daardoor ontstaat een enorme vlucht uit papierwaarden – aandelen, obligaties van instellingen met grote schulden en papiergeld – naar vaste waarden als edelmetalen. Tegelijkertijd heeft men veel last van valutacrises wanneer het krediet krimpt en het rentepercentage zal stijgen. Buitenlanders vluchten uit valuta’s van landen die te maken hebben met de ergste excessen, vooral die van de Amerikaanse dollar. De laatste winter was van 1929 tot 1949.
En nu zitten wij dus weer en nog voor een flink aantal jaren in een winter. Het belooft alvast niet veel goeds… Groot onheil staat ons te wachten, daarvan ben ik overtuigd. Weet u hoe uw bezit te beschermen ? Hoe zelfs flink te verdienen aan de komende beursdalingen ? Mijn lezers zijn in ieder geval op de hoogte en gewapend tot de tanden. Neem het zekere voor het onzekere en probeer mijn service voor twee maanden uit : niet goed – geld terug !
Ondertussen stijgen de aandelenkoersen lustig door; ik noem het stuiptrekkingen van een economische en financiële wereld in verval. Of dànsen…aan boord van de Titanic…
(met dank aan Eric Mecking : Deflatie in aantocht, uitgeverij Mets & Schilt, Amsterdam)
8 Reacties op “DANSEN ! (aan boord van de Titanic…)”
Door Jeroen op 7 maart, 2010 | Reageer
De muur van liquiditeit houdt de overhand, zolang er geen ernstige gebeurtenis plaatsvindt en alles wat dreigt om te vallen, een bailout krijgt. Elke dreiging van een ommekeer in sentiment wordt daarmee tot nu toe al precies een jaar opgevangen. Deflatie komt pas als een grote jongen omvalt: het V.K., Spanje of Italië. Die kunnen ze niet redden.
Door MHAAGEN op 7 maart, 2010 | Reageer
Helemaal met u eens, Jeroen. En ik denk dat we dit jaar nog “grote jongens” zullen zién vallen… Hoe vindt u het artikel trouwens ? Helemaal in uw geest, toch ?
Door Nico op 7 maart, 2010 | Reageer
Oeps
http://www.express.be/business/nl/economy/en-land-wordt-in-de-kredietcrisis-schromelijk-over-het-hoofd-gezien-en-dat-is-belgi/122722.htm
Zou er ons nog iemand kunnen komen redden ?
Door j. hommeles op 7 maart, 2010 | Reageer
En als er dan weer ‘n “grote jongen” omvalt schept dit ongetwijfeld weer ‘n resem aan mogelijkheden ! Laat maar komen
Door Jeroen op 7 maart, 2010 | Reageer
Marc, of dat dit jaar al gebeurt, durf ik niet te voorspellen. Het kan best eens een paar jaar duren voor de problemen echt uit de hand gaan lopen. En zolang de muziek blijft spelen, zijn er bij een stoelendans geen verliezers.
Het doet me trouwens denken aan de dot.com bubble, toen was de reactie van de centrale banken hetzelfde: bakken met gratis geld, zodat het lijkt of je economische groei hebt. In feite is het mega inflatie. De dollar is tussen 2000 en 2008 met vrijwel 50% in waarde gedaald. Nu hebben we weer een bubble, vooral eentje in de aandelenmarkten. Op een gegeven moment gaat die weer barsten. Dit jaar? Volgend jaar? Of pas over 5 jaar? Wie zal het zeggen…..
Door Vincent Huygen op 7 maart, 2010 | Reageer
Geert,
In “recessie is over” stuurde je me een aantal YouTube links, o.a. van Don Harrold of Daniel. Nee die kende ik nog niet. Ik heb er al een paar bekeken, heel goed, hartelijk dank. Ze zitten nu in mijn vaforites
Jeroen,
Bedankt voor je reactie op markt-nieuws van mensen in het bedrijfsleven. Je hebt gelijk, want die informatie is echt van de bron. Ik ga een paar keren per week naar een grote sportsclub hier waar veel grote companies corporate memberships hebben en je komt met ze aan de praat in een changing room, in de steam room of in the sauna. Er is ook een groot binnenzwembad met een hot-pool en in de hot-pool zijn de mensen het meest spraakzaam. Waarschijnlijk omdat ze relaxed zijn en alleen maar een zwembroek aan hebben. Dus daar hoor je veel en zal het nu geregeld door geven omdat je er zo-een positieve reactie op gaf.
Een goeie vriend van mij uit Europa, die de general manager is van een branchfactory hier van het moederbedrijf in Europa, vertelde me eerder dat hun productie behoorlijk omlaag gegaan was door de credit crisis. Daarbij moeten ze ontzettend voorzichtig zijn met crediet en een van hun grootste klanten was failliet gegaan. Gelukkig was het verzekerd door een european insurance via het hoofdkantoor. Nu is het scenario weer helemaal veranderd, want nu is hun grootste concurrent failliet gegaan en hun fabriek is dicht. Overall supply van minder aanleveraars omlaag dus nu kunnen ze het spul niet vlug genoeg fabriceren en hun capiciteit is te klein. Nu zit hij met het dilemma dat hij meer machines wil kopen en nu zijn hoofdkantoor moet overtuigen om het goed te keuren. Hij wil geen oude machines kopen, want die zie zijn niet efficient genoeg. Dit is dus een ander facet van de credit crisis. De een zijn nood is de ander zijn brood.
Zijn vrouw is een vriendin van mijn vrouw en ze zijn partners in een internet business. Ze geven ook health seminars en weight management cursussen. De ziekte verzekeringen gaan met sprongen omhoog dus nu zijn de mensen meer open om over te schakelen naar een meer gezonde levenstijl (wij doen dat al zeven jaar) en daardoor hun immuun system te verbeteren.
Marc,
Ik heb een boek over Nikolai Kondratieff jaren terug gelezen en ik geloof er ook wel in. Weiss Research gebruikt dezelfde materie en is samen gegaan met een research instituut hier.
Zoals je zegt we zitten in de winter en het is is behoorlijk koud. Zilver en goud verwarmt goed en daar houd ik het dus maar bij.
Groetjes van Jullie Man in Amerika.
Door Vincent Huygen op 8 maart, 2010 | Reageer
Cycle Analysis offers a Glimps into Future of Key Markets
Dit is an article van vandaag 8 Maart van
Larry Edelson (WeissResearch) die ik nog aan deze rubriek wil toevoegen.
QUOTE)
Readers love my cycles approach to the markets because it lets them peek into the future paths of market action in various assets.
So in this issue, I’ll give you an updated glimpse into the future of some key markets using cycle analysis — the historical study of the internal rhythms and hidden forces that truly drive the markets. It’s the best forecasting method I know of.
I’ll cover what’s foremost on readers’ minds: The Dow Jones Industrials, the dollar, and gold. Then, I’ll show you a startling new forecast.
UNQUOTE
For the rest of the article go to http://www.uncommonwisdomdaily.com/another-peek-into-the-future-3-8872
His glimps into the future klopt ook wel mijn visie. Wat denken jullie er van.
Vincent Huygen
Door Luc lcdnlf op 8 maart, 2010 | Reageer
Vincent,
De ideeën van Edelson liggen heel dicht bij die van Hurst. Is iets om verder te volgen.
Dank om dit te delen met ons.