WALL STREET 2…
7 maart, 2010 | door MHAAGEN |…is een film die denk ik iedere rechtgeaarde kapitalist (u toch ook ?) zou moeten bekijken.
Gordon Gekko is back
Het is niet zo uitzonderlijk dat de financiële sector de filmtoer opgaat. ‘Wall Street’, de film met de legendarische Gordon Gekko, heeft een vervolg gekregen. Net zoals in 1987 nam Oliver Stone plaats in de regisseursstoel en ook Michael Douglas gaf opnieuw gestalte aan corporate raider Gordon Gekko. De film is ondertussen helemaal ingeblikt en verschijnt op 23 april in de Amerikaanse zalen en bij ons op 5 mei.
In ‘Wall Street: Money Never Sleeps’ heeft Gordon Gekko net een gevangenisstraf van 20 jaar uitgezeten op het moment dat de wereldeconomie op instorten staat. Het hoeft dan ook niet verbazen dat de bedrijven in de film gebaseerd zijn op beurshuizen als Goldman Sachs en Bear Sterns, twee instellingen die mee aan de basis lagen van de voorbije financiële crisis.
Regisseur Oliver Stone was bij zijn terugkeer naar Wall Street ‘geschokt, diep geschokt’. “Waarom ik ben teruggekeerd? Omdat het belangrijk is. Het is de ineenstorting van het kapitalisme en de ineenstorting van onze maatschappij. Echt. Onze manier van leven gaat veranderen”, zegt Oliver Stone in een interview met het magazine Vanity Fair.
Maar hoe ziet de nieuwe Gordon Gekko er uit nadat hij 20 jaar achter de tralies zat? Michael Douglas: “Gekko kan de markten niet meer manipuleren zoals destijds. Het is allemaal zo groot, zo gigantisch. Om een kleine speler te kunnen zijn, moet je een grote bank zijn.” Dat klinkt alvast heel wat bescheidener dan tijdens de legendarische speech in de oorspronkelijk film die je hieronder kan bekijken. Of is die nieuwe bescheidenheid alleen maar schijn? (Netto)
3 Reacties op “WALL STREET 2…”
Door Jeroen op 7 maart, 2010 | Reageer
Gevangenis!? Bij mijn weten is er nog nooit een Wall Street bankier achter de tralies verdwenen vanwege de financiële crisis
.
De film is hier dus beter dan de werkelijkheid…
Door j. hommeles op 8 maart, 2010 | Reageer
En je hoeft niet echt aan Wall Street te refereren ; ook ik Belgie krijgen bankiers, politici e.a. addergebroed nauwelijks ‘n gevangenisdeur te zien tenzij op de film.
Door Kees Smeer op 8 maart, 2010 | Reageer
Eigenlijk best verbazingwekkend dat Bernie in de nor is geraakt met al die topadvocaten. Zo zijn er toch altijd wel ‘n paar uitzonderingen op de regel.