EINDELIJK EEN GOED IDEE…!
8 maart, 2010 | door MHAAGEN |Voed ze op ! In economisch denken en omgaan met geld. Ik vind het een prachtidee, en U ? Wij vernemen het graag…
Financiële lessen verplicht op school

(belga/De Tijd) – Vanaf volgend schooljaar moeten de Vlaamse secundaire scholen ervoor zorgen dat alle leerlingen die afstuderen, een voldoende grote basiskennis hebben op financieel-economisch gebied.
Financiële opvoeding wordt vanaf 1 september immers opgenomen in de nieuwe vakoverschrijdende eindtermen van het Nederlandstalig secundair onderwijs, meldt De Standaard.
‘De overheid wil ervoor zorgen dat jongeren opgroeien met enig economisch besef en het omgaan met geld is daar een onderdeel van. Daarover is een consensus bij alle politieke partijen’, zegt Jeroen Janssens, woordvoerder van de Vlaamse minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a, foto).
Uit een nationaal onderzoek van de bankenfederatie Febelfin was gebleken dat jongeren slecht geïnformeerd zijn over geldzaken en dus weinig weerbaar op dat vlak.
5 Reacties op “EINDELIJK EEN GOED IDEE…!”
Door j. hommeles op 8 maart, 2010 | Reageer
Zo’n 50/55 jaar geleden kon je tegelijkertijd met het secundair onderwijs al ‘n diploma “handelseconomie” behalen. Dat waren verplichte vakken zoals handelsrekenen, boekhouden enz. Als je voor die vakken ‘n goed cijfer had kreeg je dat diploma. Dus eigenlijk niets nieuws onder de zon ! Ik heb het nu wel over het onderwijs in Nederland.
Door Jacques op 9 maart, 2010 | Reageer
Als je ziet hoeveel verleidingen er zijn voor de jonge gasten: televisie, kleren, dvd’s, cd’s, uitgaan,auto, enz… gecombineerd met hoge prijzen voor het huren, voor het onderhouden van een auto, allerhande belastingen en verzekeringen en dit nog eens gepaard gaande met een hoge werkloosheid is dit zeker zeer belangrijk. Ik denk dat niemand winst behaald uit een deel van de bevolking die in schulden steekt,zodoende moet men dit zien te vermijden door zeker de lagere klassen beter te informeren over sparen, beleggen, enz.
Zeker als je beseft hoe sommige volkeren omgaan met hun kinderen zoals de chinezen, daarmee wil ik zeggen dat als de chinezen hun kinderen vanaf de kleuterjaren verplichten om te sporten, wie zegt dan niet dat ze dit niet zullen doen met sparen en rijker worden.
Immers is het rijker worden aan iets hetzelfde; als het nu gaat om fysieke eigenschappen of materiële rijkdom.
En wat leren wij hier in het westen; vooral hoe we geld moeten verspillen. Ik spreek uit eigen ervaring want ik ben ook al verleid geweest door die mooie sportauto.
Natuurlijk kan je makkelijk beweren dat deze allemaal eigen keuzes zijn die men maakt, maar hoe meer ze de jongeren bewust zouden maken van de langere termijn, hoe minder ze zouden denken op de korte termijn.
Door j. hommeles op 9 maart, 2010 | Reageer
Jacques, zie mijn postje hierboven ; in Nederland doet men dit al sinds mensenheugenis maar denkt U dat de jongeren hierdoor op langere termijn gaan denken ? Neen dus. Het zijn inderdaad eigen keuzes die je moet maken en de ouders kunnen hier zéér behulpzaam bij zijn.
Door Luc lcdnlf op 9 maart, 2010 | Reageer
Een leraar uit mijn dochters school zei eens dat wij doen wat wij in onze jeugd geleerd hebben. Hij legde de nadruk op “oud worden doe je als je jong bent”.
Het zal er veel van af hangen hoe de lessen zullen gebracht worden. Geef je de kennis door als een saaie les Chemie? Of maak je er een sociaal project van waarin elke jongere in mee wilt stappen?
Zo zijn er scholen economie die nu al projecten hebben waarin de leerlingen een eigen fictief bedrijfje naar keuze uit de grond stampen alsof het echt gebeurt.
Ja, ik kan mij vinden in het initiatief, maar ik hoop dat er met deze kans ook echt “iets” gedaan wordt.
Zo herinner ik mij nog hoe mijn leerkracht uit het derde leerjaar geschiedenisles gaf.
De man was een geboren verteller. Elke vrijdag, het laaste half uurtje les, nam hij een boek en vertelde daar uit. Hij las niet voor, hij vertelde het verhaal. Jan Zonder Vrees werd daardoor een magische figuur.
Ik zie nog de bewegingen die hij maakte toen hij vertelde hoe de mens uit het stenen tijdperk leerde koken. Volgens hem gebeurde dat doordat het stuk rauw vlees die de mens aan het verorberen was, in het vuur viel. Tegen dat die mens een stok gevonden had en het vlees uit het vuur had gevist, was het een lekker mals gebakken stukje gebraad … maar de interesse was er en is een heel leven gebleven.
Het is een hele uitdaging op een zelfde aantrekkelijke wijze economie te geven. Slaagt een leerkracht er in, dan kan hij een verschil maken.
Door Frank Declerck op 9 maart, 2010 | Reageer
Luc,
Sedert wanneer is chemie saai?
De vooruitgang in de wereld is er gekomen DANKZIJ wetenschappers. Alles wat u vandaag, behalve de natuur, rondom u ziet is ooit uitgevonden door een wetenschapper. Van de kleren die u draagt tot de auto of flatscreen. Dit is er gekomen ONDANKS gladde politici en/of machtswellustelingen en ONDANKS frauduleuze bankiers die vooral profiteren en kennis misbruiken. Deze laatste zorgen voor ontwrichtingen van economieën (die opbloeien bij technische vooruitgang) en maatschappijen.
Helaas voor de mensheid is het deze laatste soort die de touwtjes in handen hebben.