BELEGGERS NEGEREN HET SLECHTE NIEUWS…
11 maart, 2010 | door MHAAGEN |Wéér eens. Dat deden ze ook vlak voor de Kredietcrisis uitbrak… Maarten Verheyen van o.m. www.groeilanden.nl is slimmer : hij houdt 80 % cash aan en 20 % in goud. In volgend stuk zet hij ons met beide voeten op de grond.
Het zijn vreemde tijden. Op hetzelfde moment dat beleggers zich afvragen welke landen binnenkort bankroet gaan, jagen diezelfde beleggers de aandelenmarkten dag na dag hoger.
Het is een absurd tafereel. Wat gisteren nog aanzien werd als één van de meest veilige beleggingen (overheidspapier) wordt nu gedumpt in ruil voor “veilige” aandelen.
Beleggers zoeken de risico’s weer op. Kijk maar naar de koersen van de zombiebanken (AIG, Ciitigroup, Fannie Mae, Freddie Mac, …) die de voorbije dagen tientallen procenten hoger gingen.
Financiële markten hebben er een handje van weg om slecht nieuws geruime tijd compleet te negeren. De kredietcrisis begon eigenlijk al in maart 2007 toen New Century Financieel, één van de grotere verstrekkers van subprimeleningen in de VS, bankroet ging. Rond die periode biechtte ook HSBC al zware verliezen met dit soort leningen op.
Voldoende voor beleggers om zich zo snel mogelijk richting uitgang te begeven? Vergeet het maar. In de daaropvolgende maanden gingen de Amerikaanse indices nog eens rustig 10% hoger. In de herfst bereikten de koersen nog nieuwe highs.
Pas daarna gingen de koersen aan het schuiven maar van paniek was totaal geen sprake. Eén jaar na het uitbreken van de crisis, noteerden aandelen nog ruwweg tegen dezelfde koersen dan 12 maanden voordien.
Ik ben dan ook niet echt verrast dat beleggers momenteel de andere kant opkijken terwijl een aantal Europese landen hun toegang tot de obligatiemarkten in gevaar zien komen.
De echte test komt ergens in april als Griekenland tientallen miljarden euro’s van hun schulden moet herfinancieren. De Grieken geven nu al aan dat ze financiële steun zullen vragen aan Europa indien de schulden tegen de huidige rentevoeten uitgegeven worden.
En zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat dit zichzelf allemaal oplost, dan zijn er nog altijd Spanje en Italië die dit jaar iets meer dan 500 miljard euro moeten ophalen met het uitgeven van obligatieleningen.
Ik wens het Zuiden veel succes met hun zoektocht naar goedkoop geld maar vrees dat ook zij snel fors hogere rentetarieven moeten bieden om beleggers te overtuigen.
groeten,
Maarten Verheyen
5 Reacties op “BELEGGERS NEGEREN HET SLECHTE NIEUWS…”
Door Luc lcdnlf op 11 maart, 2010 | Reageer
Marc, in voetbaltermen wil ik de bals spelen, maar niet de man. Toch weet ik niet hoe ik het moet aanbrengen zonder jou te tackelen.
“De beurs loopt altijd zes maanden vooruit” zei je toen je nog tot de bulls behoorde. Hoe rijm je dat met bovenstaande?
Door MHAAGEN op 11 maart, 2010 | Reageer
Luc, een makkelijke vraag die je me stelt. De beurs loopt altijd zes maanden vooruit, zei ik toen en heb ik altijd gezegd. Maar wat betekent dit in de praktijk eigenlijk ? Het zijn zes maanden VERWACHTINGEN VAN DE MEERDERHEID DER BELEGGERS die je ziet, niets dan verwàchtingen. Die kunnen terecht zijn of onterecht natuurlijk. In dit geval, en Maarten is van dezelfde mening, zijn die verwachtingen…fout.
Door Vincent op 11 maart, 2010 | Reageer
Eén van de belangrijkste drijfveren van de beurs: De bulls negeren slecht nieuws en de bears negeren goed nieuws.
Dit tweede is de laatste weken overvloedig duidelijk geworden op dit forum ! Ik heb hier bijvoorbeeld géén artikel gezien over het meevallende NFP rapport (jobcijfers) in de US …
In ieder geval: de laatste weken is de beurs vrolijk aan het stijgen en mij hoor je daarover niét klagen !
Door Rienk H. Kommer op 12 maart, 2010 | Reageer
Op dit forum wordt enorm veel geschreven over crisissen, crashes, deflafie, inflatie, hyperinflatie enz. Ik vraag me af wat hier het nut van is. Is er misschien iemand onder U die het tij kan doen keren ? Neen dus. Misschien politici maar die denken meer aan de stemmen die ze moeten halen en bankiers denken meer aan hun eigen portemonnee. Natuurlijk kun je jezelf wel indekken tegen bepaalde toestanden en daartoe volstaat wat gezond verstand en het lezen van goede informatie. Financieel analisten zijn absoluut niet nodig, meestal te duur terwijl hun meningen vaak lijnrecht tegenover elkaar staan met als direct gevolg dat ze ook nog verwarrend zijn.
Door Jeroen op 12 maart, 2010 | Reageer
Vincent, meevallend banenrapport? De V.S. heeft meer dan 120.000 banen per maand nodig om de werkloosheid GELIJK te houden! Ik constateer dat er na 1,5 jaar daling nog steeds geen enkele baan bijkomt en dat het aantal banen nog steeds afneemt. En raad eens wat er gaat gebeuren als de in nood verkerende staten moeten gaan bezuinigen: juist ja, mensen ontslaan.
Je realiseert je hopelijk wel dat de werkelijke werkloosheid in de V.S. boven de 20% ligt?