NO COMMENT…

16 maart, 2010 | door MHAAGEN |

‘Kans op ratingverlaging grote landen neemt toe’

NO COMMENT...

De Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk moeten voorlopig nog geen verlaging van hun AAA-rating duchten, maar het risico op een mogelijke neerwaartse aanpassing is wel substantieel groter geworden. Dat zegt het ratingagentschap Moody’s maandag.

(tijd) – Moody’s merkt op dat de vier landen in staat zijn het hoofd te bieden aan de uitdagingen waaraan ze blootstaan. Een ratingverlaging zou niet alleen een ‘nationale vernedering’ betekene, maar ook de rentelasten op de openbare schulden aanzienlijk verhogen.

Het ratingagentschap wijst er voorts op dat de vier landen voor het oplossen van hun schuldproblemen tot dusver al hun hoop hebben gesteld in het economisch herstel, maar dat dit herstel zich vooral elders in de wereld voordoet. Ze zullen met andere woorden hun uitgaven moeten terugschroeven, terwijl ze de steunprogramma’s behouden.

Probleem is echter dat de markten ongeduldig kunnen worden of zelfs hun vertrouwen kunnen verliezen. Ook de centrale banken kunnen ongeduldig worden en de rente verhogen om de verwachte inflatiestijging in te dijken. Maar een renteverhoging zou het schuldenprobleem alleen maar verergeren.  

Koen Lambrecht

12:44 – 15/03/2010 Copyright © De Tijd
Stem of voeg toe aan:  sn nujij NO COMMENT... sn ekudos NO COMMENT... sn msnreporter NO COMMENT... sn bligg NO COMMENT... sn digg NO COMMENT... sn su NO COMMENT... sn delicious NO COMMENT... sn google NO COMMENT... sn rss NO COMMENT... sn email NO COMMENT...
  1. 6 Reacties op “NO COMMENT…”

2. Door Jeroen op 16 maart, 2010 | Reageer

Geen enkel ratingbureau zal de V.S. hun AAA-status ontnemen. Ik geloof nooit dat dat zal gebeuren. Die bureau’s komen uit Amerika en zullen alles doen om hun eigen positie en die van de V.S. te beschermen. Dus dreigen wel, doen niet.

Interessanter vind ik de aankondiging van de V.S. om China te gaan aanpakken voor hun valutabeleid (meer protectionisme, een slecht teken) en de troepenbewegingen richting Iran. Staat daar iets te broeien?

3. Door Vincent Huygen op 16 maart, 2010 | Reageer

Onder de rubriek “Belegger houdt moed” zond ik mijn posting in met de volgende P.S.

Weer een waarschuwing van Moody’s. Click
    http://moneynews.com/StreetTalk/Moodys-U-S–Danger-AAA/2010/03/16/id/352852?s=al&promo_code=9985-1

The heading van hun verhaal is:
    Moody’s: U.S. in Danger of Losing AAA Status
    Tuesday, 16 Mar 2010 10:27 AM
    The United States and Britain are more likely than Germany and France to witness an embarrassing downgrade of their top debt rating, agency Moody’s Investors Service said.

Ik ben het niet eens met Jeroen.
    Na de debable die de rating agencies hadden met de CDOs (Collateralized Debt Obligations), die ze volkomen ten onrechte met het stempel AAA voorzagen, moeten ze ontzettend oppassen, dat ze niet weer scheef gaan. (zeg maar ‘verticaal’).
    Nog een paar waarschuwingen en dan alle rating agencies tegelijk BANG. Ze moeten het vertrouwen weer terug krijgen van de rest van de wereld. Ze kunnen niet alleen van de USA leven. Het komt allemaal weer terug op de bottom line.
    Jullie Man in America. Kijken wie gelijk krijgt.

4. Door Jeroen op 16 maart, 2010 | Reageer

Vincent, ik ga af op wat Geithner zegt en ik geloof hem:

http://www.zerohedge.com/article/geithner-hints-state-bailout-says-there-no-way-us-downgrade-aaa-going-happen

Niet omdat ik een fan van hem ben, maar omdat zijn reactie precies aangeeft hoe het zit: de banken zijn de baas, de rating agencies zullen nooit iets doen wat de banken niet willen.

5. Door Vincent op 16 maart, 2010 | Reageer

En ondertussen stijgt de beurs vrolijk door …

6. Door Vincent Huygen op 17 maart, 2010 | Reageer

Jeroen,
    Bedankt voor je vluggen reactie. Ik bewonder je echt dat je Geithner gelooft.

Ik geloof hem beslist niet.

Ik las je zerohedge report plus al the commentaren. Interesting.

Eerste spreuk van Geithner is:
    “U.S. Treasury Secretary Timothy Geithner declared Tuesday there is “no way” the United States is going to lose its ‘AAA’ credit rating, arguing that policymakers just need to show that they possess the will to make “tough” fiscal choices.” Hij zegt hier niet wat de tough fiscal choices zijn.

Laatste twee paragraphs:
    “If Congress were to act on the budget proposals of the Obama administration — such as healthcare reform — it would result in a “dramatic” improvement in the U.S. fiscal position. (Wat een lachertje)

This will not solve everything, Geithner continued, not with the U.S. still facing long-term unsustainable growth in the commitments of the governments — which is why healthcare reform is needed.”

Ik neem aan dat een van de ‘The tough fiscal choices’ in the first paragraphs is healthcare reform as shown in the end bits, want het resulteert in een dramatiese verbetering van de fiscale positie. Wat! 8 jaar collecteren om 5 jaar te betalen. De CB0 (Congressional Budget Office) kan er ook geen mouw aanpassen en zoveel jaren in de toekomst zijn niet te schatten. Ook de interest assumptions die ze gebruiken zijn veel te laag.

Banken zijn de baas, zeg je. De verwachting is dat 700 banken dit jaar omvallen. De grote banken hebben het gered vanwege de bailouts (belasting betalers) en zouden al kapot zijn nu. Resultaat 1,5 Trillion deficit en ieder jaar nog een trillion. Verdere bailouts: nog meer papier geld drukken en hogere deficits.
    Hogere interest komt er beslist en de kosten ervan zullen leiden tot nog grotere deficits. Resultaat bankruptcy met een tripple A rating. Al die machtige banken zullen in elkaar storten.

Wel, ik hoop dat jij gelijk hebt, maar het resultaat zal dat bepalen.

Groetjes, Vincent.

7. Door Jeroen op 17 maart, 2010 | Reageer

Vincent, het is geen kwestie van Geithner geloven of niet. Het is een kwestie van ‘wat gebeurt er met de wereld als ze Amerika de AAA-status ontnemen’. Dat zal de nodige gevolgen hebben en daarmee zullen de rating agencies de hele wereld tegen zich in het harnas jagen. Mijn conclusie is daarom dat ze dat NIET doen. Precies zoals Geithner zegt.

Moody’s & Co. downgraden alleen NA een gebeurtenis, nooit ervoor. Zullen ze nu ook niet doen. Dreigen wel (om nog een beetje krediet over te houden), maar doen niet.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.