WIE IS ZOVEEL GELD WAARD…?
19 maart, 2010 | door MHAAGEN |Met volgend artikel uit De Tijd zijn we weer bij de discussie beland over de reusachtige verloning in de privésector. Ik zou uw stem daarin ook graag eens horen…
Maand werk levert Tilmant 2,3 miljoen op
Michel Tilmant, de vroegere gedelegeerd bestuurder van ING(tijd) -Tilmant, die sinds 2004 aan het hoofd stond van het directiecomité van ING, moest eind januari vertrekken nadat de Nederlandse overheid de groep voor een tweede keer in enkele maanden tijd financieel had moeten steunen. Tilmant gaf op 26 januari de fakkel officieel door aan de Nederlander Jan Hommen, maar bleef wel tot augustus 2009 op de loonlijst, leert het jaarverslag van ING.
Tilmant krijgt voor deze periode een basissalaris uitbetaald van 789.000 euro, blijkt nu. Daarnaast heeft Tilmant ook nog eens recht op een vertrekpremie die gelijk staat aan een jaarsalaris. Die premie, officieel omschreven als een ‘vervroegde pensioenuitkering’, bedraagt 1,353 miljoen euro. ‘Dat bedrag zal wel niet meteen helemaal in één keer worden uitbetaald’, legt een woordvoerster van ING uit. Hoe Tilmant die premie dan wel uitbetaald krijgt, werd niet bekendgemaakt.
Naast het basissalaris van 789.000 euro en de vertrekpremie van 1,353 miljoen euro, betaalt ING ook nog eens een pensioentoelage van 213.000 euro voor Tilmant. Daarmee komt het totale plaatje voor de Belgische bankier op 2,36 miljoen euro.
Sinds zijn vertrek bij ING is Tilmant trouwens niet bij de pakken blijven zitten. Sinds enkele maanden zetelt hij ook namens de Belgische staat in de raad van bestuur van het Franse BNP Paribas. Daarnaast is Tilmant ook nog bestuurder bij de kalkgroep Lhoist en is hij adviseur van Verlinvest, een investeringsvehikel van de AB InBev-families de Spoelberch en de Mevius.
7 Reacties op “WIE IS ZOVEEL GELD WAARD…?”
Door Jeroen op 19 maart, 2010 | Reageer
Ik ben blij dat ik deze bank vorig jaar vaarwel heb gezegd. De grote graaiers zitten bij de ING. Tilmant dreigde het hoofdkantoor van de ING weg te halen uit Nederland als het klimaat niet soepeler werd, een half jaar later moest hij met hangende pootjes om steun gaan vragen bij de Nederlandse overheid. Maar ja, we weten hoe het in die wereld gaat: volledig falen en er een klere bende van maken staat garant voor vele miljoenen inkomsten.
Door chel op 19 maart, 2010 | Reageer
Ben het met Jeroen eens dat het volledig falen resulteert in een hoger inkomen. De vraag is of het verlaten van de bank als de klant het grote graaien gaat stoppen. Ik hoop het, maar dan moeten we allemaal ons geld weer thuis gaan bewaren, want het falen is mijns inziens een collectief probleem.
Door debby op 20 maart, 2010 | Reageer
Iemand is ‘waard’ wat men ervoor wil betalen. Het vragen staat vrij als men een gek vindt die het wil betalen.
Door Jeroen op 20 maart, 2010 | Reageer
Debby, dus je vindt het prima als iemand miljoenen krijgt die en passant de economie de soep in draait, of het financiële systeem aan de rand van de afgrond brengt?
Door debby op 20 maart, 2010 | Reageer
Jeroen, ik heb geen probleem met de betaling van gelijk welk bedrag als de persoon in kwestie de zaak maar vooruit helpt (in economisch goede tijden was er trouwens niemand die zich hierover vragen stelde).Hebzucht geeft trouwens een zekere dynamiek aan de maatschappij; wij doen allemaal ons ding in ruil voor iets. Alleen vind ik het te gek dat dergelijke bedragen uitbetaald worden als de job niet naar behoren gedaan wordt. Maar bij de onderhandelingen over de loonvoorwaarden bepaalt de werkgever of hij hier mee akkoord gaat. Dus : vragen staat vrij alleen begrijp ik die werkgever niet die geen eindverantwoordelijkheid eist van zo’n dure werknemer.
Door Jeroen op 21 maart, 2010 | Reageer
Debby, het probleem is dat deze mensen geld verdienen met het nemen van onvoorstelbare risico’s, desnoods ten koste van economie en/of financieel stelsel. En de toezichthouders staan erbij en kijken ernaar.
Door debby op 21 maart, 2010 | Reageer
Jeroen, wanneer er van deze mensen eindverantwoordelijkheid werd geeist zou dit probleem grotendeels opgelost zijn.