RESOLUUT KIEZEN…
24 maart, 2010 | door MHAAGEN |…contra de euro en pro de USdollar, dat deed Maarten Verheyen van o.m. www.groeilanden.nl en het heeft hem geen windeieren gelegd. Heeft u van zijn (en mijn) advies al kunnen profiteren ? Heel vlug zal ik zelf met een gratis tip hier komen om niet éénmaal maar dùbbel te winnen, hoe meer de euro zakt tegenover de Amerikaanse munt. Maar nu laten we eerst Maarten nog eens aan het woord.
Het zit er bovenarms op in Europa. De Duitsers krijgen de zwarte piet doorgeschoven voor de Griekse problemen.
De Fransen wijzen met een beschuldigende vinger naar de Duitsers. Waarom? De Duitsers hebben de voorbije 10 jaar flinke inspanningen gedaan om de loonkosten te beperken waardoor de export flink gestegen is. Goed gedaan?
Niet volgens de Franse minister van financiën Lagarde. Het is namelijk niet fair ten opzichte van andere landen die moeite hebben om de export op gang te krijgen. Landen met een relatief hoge loonkost, zoals Griekenland, zijn zo gedoemd om begrotingstekorten op te bouwen.
Duitsland moet dus maar een beetje op de rem gaan staan en wat minder competitief worden.
Is dat het Europa dat de Fransen in gedachten hebben? De beste leerlingen van de klas vragen om wat minder hard te studeren zodat het klasgemiddelde niet te hoog wordt opgetrokken.
Leg de lat laag genoeg, dan kunnen we er allemaal onderdoor!
Maar het kan nog surrealistischer. Griekenland gaat zelfs zo ver om Duitsland te vragen het goud dat gestolen werd tijdens de tweede wereldoorlog terug te brengen.
En gisteren beschuldigde men Duitsland opnieuw. Deze keer zouden Duitse banken speculeren tegen de Grieken en zo profiteren van de miserie van een ander.
Ik veronderstel dat er vandaag in Duitsland eens goed gelachen wordt met deze uitspraken nu blijkt dat een Griekse staatsbank voor 1 miljard euro speculeerde tegen de eigen aandeelhouder.
De huidige problemen leggen de zwakheden van de euro op een pijnlijke wijze bloot. De Europeaan bestaat niet. Uiteindelijk streeft iedereen het eigenbelang na.
Griekenland bijvoorbeeld wil profiteren van de lusten van de euro en genieten van een lage rente. Maar dan wel zonder de lasten in de vorm van financiële discipline.
Terwijl Duitsland jarenlang flinke inspanningen heeft gedaan om de lonen relatief competitief te houden, liet Griekenland ze compleet ontsporen. Ongetwijfeld aangevuurd door een sterke vakbond gingen de lonen in het voorbije decennia 70% hoger.
En vandaag zit men in de perfecte storm. Een economische crisis … een stijgende rente … en exploderende overheidsschulden die richting 135% van het BNP evolueren.
In plaats van de koe bij de hoorns te vatten en verantwoordelijkheid op te nemen voor de gecreëerde puinhoop, hebben de Grieken het vooral druk met het beschuldigen. Het zijn de speculanten of de Duitsers die hier verantwoordelijk voor zijn.
Is het dan zo verwonderlijke dat diezelfde Duitsers niet gewonnen zijn voor een bail-out?
Het land heeft met leugens toegang gekregen tot de Europese Unie, vervolgens de bonus van een lage rente volledig opgesoupeerd en nu het fout dreigt te gaan, mogen anderen het oplossen.
Het sterkt alleen maar mijn overtuiging dat de euro momenteel een slechte belegging is. Begin dit jaar trok ik resoluut de kaart van de Amerikaanse dollar. Niet omdat de dollar sterk is, maar wel omdat de euro zo zwak is.
Ik verwees toen heel specifiek naar de problemen in Griekenland om aan te tonen waarom de dollar nog niet zo’n gek idee was. We staan inmiddels 10% hoger en ik kan alleen maar hopen dat de munt nog wat corrigeert zodat ik de positie verder kan opdrijven
7 Reacties op “RESOLUUT KIEZEN…”
Door Dentich op 24 maart, 2010 | Reageer
Het goud Bonanza rapport van Maarten Verheyen heeft hem ook géén windeieren gelegd …
En wat dan gedacht van zijn voorspelling dat zilver wel naar 50 USD of méér kan gaan ?
Moraal van het verhaal : wie heeft er wel al van zijn adviezen kunnen profiteren ???
Door Jeroen op 24 maart, 2010 | Reageer
Marc, hier een zeer interessant verhaal van een forex hedgefund manager. De dollar gaat in rap tempo naar 1.20, wellicht al voor augustus:
http://www.zerohedge.com/article/john-taylor-worlds-largest-currency-hedge-fund-sees-euro-dropping-120-august
En Dentich begint me op de zenuwen te werken met zijn gezeur. Iedereen die in 2008 is ingestapt met welke belegging dan ook heeft harde klappen gehad. En als je geen kennis hebt van datgene waarin je belegt, beleg er dan niet in….!!
Door j. hommeles op 25 maart, 2010 | Reageer
Jeroen : denkelijk ken je de song van Sinatra “It was a wonderful year” ? 2008 was dat voor mij !
Door Jeroen op 25 maart, 2010 | Reageer
Wat maakte 2008 voor jou zo mooi, Hommeles!? In ieder geval zat ik toen niet in aandelen, dus ik heb het in de hete herfst toen ook helemaal droog gehouden!
Door j. hommeles op 26 maart, 2010 | Reageer
Ik heb alléén iets minder verdiend dan ik verwacht had ; ook vierde ik in dat jaar m’n 10de kleinkind in de vorm van ‘n tweeling nog wel
Door MHAAGEN op 26 maart, 2010 | Reageer
Jeroen, als je mij je adres geeft, ontvang je DE BEER IS LOS ! gratis (zie artikel ADVISEUR VRAAGT ADVIES)… Marc.Haagen@pandora.be