DE RENTE STIJGT…
6 april, 2010 | door MHAAGEN |Is dit slechts het begin ? Zouden we het deflatiestadium overslaan en meteen naar inflatie gaan ? Een renteverhoging waarvan sprake in het volgende artikel zou natuurlijk positief zijn voor de USD… Verbazend sterke cijfers over de Amerikaanse economie uitgekomen gisteren. Heb het meeste van mijn short-instrumenten maar opgeborgen : deze markt wil omhoog… Dan nog – en het is op dit forum al vaker gezegd : zal de VS moeten herfinancieren tegen een steeds hogere rente ?
Lange rente VS neemt kaap van 4 procent
Amerikaans minister van Financiën Tim Geithner moet deze week voor meer dan 80 miljard dollar staatspapier kwijtraken.(tijd) – Nadat vrijdag al bleek dat de Amerikaanse economie het meeste banen creëerde sinds juni 2007, kwamen er maandag nog goede cijfers van de dienstensector en de huizenmarkt. Al dat goede nieuws verhoogt de risicoappetijt, wat slecht is voor de als veilig geziene staatsobligaties. Beleggers durven weer speculeren op een hoger rendement via andere wegen, in plaats van te kiezen voor de over het algemeen laag rentend staatspapier.
Bovendien stijgt door de stroom gunstig economisch nieuws de speculatie dat de Federal Reserve misschien toch nog dit jaar een eerste renteverhoging doorvoert. Dat jaagt de lange rente de hoogte in, aangezien die lange rente eigenlijk een aaneenschakeling van kortetermijnrentes is. Bovendien verhoogt de aantrekkende economie de kans dat de inflatie binnenkort weer toeneemt en eisen beleggers een hoger rendement om hun coupon voor potentiële inflatie te vrijwaren.
Dat alles zet beleggers er toen aan staatspapier te verkopen. De lange rente, die omgekeerd evenredig beweegt met de prijs van de obligaties, nam maandag voor het eerst sinds juni 2009 de kaap van de vier procent. Ondertussen is de rente wel terug onder de 4 procent gezakt.
Toevloed
Voorts weegt ook de fors toevloed van staatspapier op de obligatiekoersen. De Amerikaanse overheid moet aan de lopende band nieuw papier uitgeven om zijn fors begrotingstekort te (her)financieren. De Amerikaanse overheid houdt deze week vier veilingen voor staatspapier, en het ziet er dus naar uit dat ze beleggers goede voorwaarden zullen moeten bieden om de obligaties nog te kunnen slijten.
De reeks veilingen start maandag met een aanbod van 8 miljard aan obligaties op 10 jaar. Dinsdag volgt een veiling van 40 miljard dollar aan 3-jarig staatspapier, woensdag wordt er voor 21 miljard 10-jarig papier in de markt gezet. Donderdag tenslotte is er nog een veiling van 13 miljard dollar aan 30-jarige staatsobligaties.
4 Reacties op “DE RENTE STIJGT…”
Door Jeroen op 6 april, 2010 | Reageer
Hier moet ik erg om lachen! De rente stijgt zeker NIET vanwege die goede Amerikaanse economische cijfers. De rente stijgt omdat beleggers meer rente willen vanwege de Amerikaanse tekorten die astronomisch de lucht ingaan.
Door Luc lcdnlf op 6 april, 2010 | Reageer
Dit is de verborgen QE 2.0 volgens mij.
Als de diverse nationale banken te weinig opkopen, doen “niet nader genoemde” privébanken dat plots in meerdere mate, las ik ergens … Het staat nergens zwart op wit, maar het zou mij niet verbazen dat de FED die “niet nader genoemde” privébank is.
Daarom zou ik graag weten wat de grootste opkopers, zoals China en Japan aan nieuwe schulden wil financieren.
Door Jeroen op 6 april, 2010 | Reageer
Luc, dat is het zogenaamde Plunge Protection Team, beter bekend onder de naam ‘Working Group on financial markets’. De Fed heeft een heel lijstje primary dealers, die samen met de Fed dit soort operaties uitvoeren. Alle grote Amerikaanse banken behoren daartoe, maar ook UBS, Deutsche Bank, HBSC, BNP Paribas. QE is nu formeel opgehouden, maar achter de schermen zou het natuurlijk prima door kunnen gaan. Gezien het feit dat goud weer de hoogte in gaat, zou het best eens kunnen dat QE 2.0 al aan de gang is.