GROTE PROBLEMEN OP KOMST…
12 april, 2010 | door MHAAGEN |…in het commercieel vastgoed in de VS. Hier is het waar ik een double dip zie gebeuren. En U ? Wij vernemen het graag…
Warren: Commercial Real Estate Is Sinking Fast
About half of the country’s commercial real estate mortgages will be “underwater” by the end of 2010, meaning the value of the assets will be less than what’s owed on them, says Elizabeth Warren, a Harvard law professor and chairman of the Congressional Oversight Panel of the Troubled Asset Relief Program.
That’s bad news for the economy and small and midsize banks, which will need up to three years to work out the problems, Warren says.
We now have 2,988 banks — mostly midsize, that have these dangerous concentrations in commercial real estate lending,” Warren told CNBC.
Warren’s commission has said hundreds of banks could fail if economic conditions and tighter lending standards prevent borrowers from refinancing.
Treasury Secretary Timothy Geithner has said he is also keeping an eye on the sector. “Commercial real estate’s still going to be a problem for the country,” Geithner tells CNBC.
“But we can manage through this process.”
Some, however, say the many worries are overblown.
Hugh Kelly, a New York University real estate professor, says an improving economy and eventual job creation will soften a crash.
“I think forecasts of a crash are navigating out of a rear-view mirror of a recession that is over,” says Kelly, according to the Palm Beach Post.
“Demand for use of commercial space remains weak and absorption is negative, but we’re growing in terms of consumption.”
© Moneynews. All rights reserved.
10 Reacties op “GROTE PROBLEMEN OP KOMST…”
Door Luc lcdnlf op 12 april, 2010 | Reageer
Of er een double dip komt of niet, daar durf ik geen uitspraak over doen. Tegenwoordig krijg je een failliete Amerikaanse bank cadeau bij het aangaan van een jaarabonnement bij één of andere krant, zoveel gaan er failliet. Niemand die er een probleem van maakt.
Door MHAAGEN op 12 april, 2010 | Reageer
Nu inderdaad niet, Luc, NOG niet. De muts van de beleggers, ze staat naar waar de wind waait, dus een en ander kan vlug veranderen. Neem bijvoorbeeld de hulp aan Griekenland : wat als het volgende land in problemen komt aankloppen bij de EU en/of het IMF ? Dit zou elke “rally” meteen smoren. Ik denk dat het maar een kwestie van tijd is… Welk land/lid van de PIIGS zal het worden ? Misschien een leuke poll om hier te voeren. Volgens mij : Portugal…
Door Nico D B op 12 april, 2010 | Reageer
Ik denk ook Portugal…:-)
Door jan hartman op 12 april, 2010 | Reageer
Denkelijk Portugal maar Belgie is ook niet buiten schot !
Door Jeroen op 12 april, 2010 | Reageer
Portugal heeft niet dezelfde problemen als Griekenland: weliswaar is het tekort erg hoog, maar de Grieken hadden een acuut liquiditeitsprobleem. De Portugezen hebben dat (nog) niet. Kan nog wel even duren voordat de volgende aan de beurt is. En of dat Portugal is!? Ligt teveel voor de hand, dus misschien moeten we het ergens anders zoeken….
In elk geval wordt langzaam duidelijk dat de markt “neutraal” reageert op de “redding” van Griekenland.
Marc, het is een kwestie van tijd zoals je zegt. Ik ben veel en veel te vroeg short gegaan, maar dan met een lange termijn positie en ik blijf rustig zitten.
Ik wantrouw deze laatste stijging. Ik heb een slecht gevoel bij het missen van de stijging van maart 09 tot januari 10, maar niet bij deze stijging. Of dit terecht is, zal de toekomst mij moeten leren.
Door Jeroen op 12 april, 2010 | Reageer
Luc, de winst op de markten inzake de Griekse redding was vorige week al
. Tis nu wachten op Alcoa en de cijfers van Q1. Die gaan denk ik zeer goed zijn. Blijft afwachten of dit een katalysator is voor verdere stijging, of een moment om winst te pakken. ‘t Kan vriezen en ‘t kan dooien.
Jeroen, het is beter dat de koersen stijgen … als het op een gezonde basis gebeurd.
Tegen de trend in gaan is niet zo verstandig, ik weet het. Ik heb het toch gedaan en nu moet ik het uitzweten. Komt er geen beduidende daling, tja, dan moet ik de gevolgen dragen.
Door Jeroen op 14 april, 2010 | Reageer
Luc, dit heet nou de ‘power of inflation’. Onzichtbaar, sneaky, de waarde van papier uithollend. Het feit dat de economie maar mondjesmaat aantrekt en olie, goud en de aandelenbeurzen blijven stijgen, heeft m.i. maar 1 oorzaak: de waarde van de valuta is hard aan het dalen.