FAILLISSEMENTEN OP RECORDHOOGTE…
3 mei, 2010 | door MHAAGEN |…in België : in april waren dat er 802, zaken die overkop gingen. Dit is dan ook het record ALLER TIJDEN ! De eerste vier maanden van dit jaar waren elk op hun beurt al een record. Waar gaat dit naartoe ? Voeg daar nog een regeringscrisis aan toe en een schuld van bijna 100 % van het BNP en het plaatje is compleet. Op de voorpagina van www.tijd.be treft u trouwens een live stand van die staatsschuld : met de seconde komt er x-aantal euro’s bij. Ik zie het somber in voor mijn vaderland… Voor àlle landen trouwens, behalve enkele Aziatische, Australië en Canada, om er toch enkele te noemen. Een sterke munt, geldreserves ipv schulden, een goed bestuur… Nog over die zaken in België die bankroet verklaard werden : telkens zo’n winkel of zaak failliet gaat, is niet alleen de eigenaar getroffen maar ook zijn of haar personeel, de toeleveranciers, noem maar op; dit deint geweldig uit. Al die mensen gaan minder consumeren en de meesten komen op “de dop” te staan (werkloosheidsvoorziening), vallen ten last van de staat, die àbsoluut geen cent meer te makken heeft… Ziet u soms een oplossing, want dit is zeker geen op zich staand probleem…?
6 Reacties op “FAILLISSEMENTEN OP RECORDHOOGTE…”
Door Luc lcdnlf op 3 mei, 2010 | Reageer
Marc, Het topic ONLINE ONDERNEMEN, OOK VOOR U…! waarin je een antwoord heb geschreven, “moet” je nog eens lezen, maar dan vanuit een totaal ander gezichtspunt. Graag verwijs ik ook naar het spreekwoord “geef een mens geen vis, leer hem vissen.”
Onderstaande is geplukt uit een persoonlijke conversatie. Als het eens wat raar over komt, begrijp je waarom dat is.
In revoluties en oorlogen vallen slachtoffers en de uitkomst is altijd onzeker. In Congo hadden zij het ook relatief goed onder Mobuttu met massale steun uit België. Van de vroegere relatieve welvaart blijft niets, nul komma nul over. De mensen willen vandaag met de grote glimlach tekenen om terug te keren naar het Mobuttu-tijdperk. En het trok toen al op niet veel. Zo ook voor Zimbabwe dat tegenwoordig als voorbeeld dient voor hoe het niet moet.
De enige weg is de weg die Gandhi voor stond en die Mandella op latere leeftijd heeft gevolgd. Die van naastenliefde en vergiffenis en met een schone lei en een nieuwe griffel herbeginnen. Het is echter een utopie dat dit idee zomaar ingang zal vinden. Hier geldt het spreekwoord: “verander de wereld, begin bij jezelf.”
De grote massa in België heeft voor miljarden euro’s gespaard om de crisis aan te kunnen. Dat zit in allerlei bankproducten in euro’s uitgedrukt. Het is het resultaat van hard werken in het (nabije) verleden en dient voor de (nabije) toekomst. Komt er geen grote inflatie, dan komen er defaults met kettingreacties om U tegen te zeggen, maar die welvaart, die spaarcenten, wordt ons afgenomen. Je moet dus op een andere manier voorbereid zijn op de toekomst. Ik denk dat jij voorbereid bent. De sterkste kracht die er op aarde bestaat is de mens. Hij zoekt oplossingen, werkt hard en komt er weer bovenop. Het is niet wat er gebeurd, maar hoe je er op reageert dat belangrijk is. Dit spreekwoord is beperkt geldig. Denk aan oude en zieke man. Toch heeft ook hij een zekere keuze. Hij kan kiezen tussen “bitter” of “beter” worden of, anders uitgedrukt tussen “angst” en “liefde”. Voor hem is het meer een psychische keuze, een mentale keuze, wat jammer is, maar waar weinig aan te doen is.
Dat heeft niets te maken met optimisme en pessimisme. Het heeft te maken met het al dan niet aanvaarden van wat is en er het beste er van maken en altijd bereid zijn nieuwe mogelijkheden te vinden. Het is de dualiteit van tevreden zijn met wat in het heden is en toch altijd te streven naar een betere toekomst. Het is het concept van “the secret”.
Ik herinner mij nog de lessen uit het lagere school in de jaren 1966 tot 1972. De leraar vertelde over de jaren dertig en hoe het sederdtien verboden was voor banken om risico – investeringen te doen. Welke regels willen ze vandaag invoeren? Deze die zij afgeschaft hadden, omdat het een rem op de winst was. Die rem hadden zij nodig om het boeltje draaiende te houden, maar dat waren zij heel even vergeten. Doen wij soms niet hetzelfde op de beurs? De rem wegnemen omdat het meer winst oplevert tot wij het deksel op onze eigen neus krijgen?
We gaan naar nieuwe tijden. Je merkt dat dé grote zekerheid, de kerk, aan het versmoren is in haar eigen vuil. Het financiële systeem zinkt weg in een zelfgeschapen moeras. Het klimaat verstikt in onze schoorsteenrook. De mens kan de aarde drie keer vernietigen met wapens die zij hebben, maar eigenlijk niet kunnen gebruiken.
Om een klein beetje vat te krijgen op wat ik bedoel, raad ik je aan het boek “De Kavijaks” te lezen. Het is waar gebeurd. Je moet voorbij de ellendige, naargeestige situaties lezen, je moet luisteren naar hoe de verteller leerde denken en reageren in penibele situaties. Ik denk dat het één van de beste leerscholen is en het kost haast geen geld. Of huur of koop de DVD met de televisie-serie. Ik weet niet hoe waarheidsgetrouw alles is in beeld gebracht en hoe krachtig de boodschap is gebracht ten opzicht van het boek. Ik heb de Kavijaks leren kennen door het boek en niet door de serie.
Het wordt kiezen tussen “bitter” of “beter” worden. Het wordt kiezen tussen “angst” en “liefde”.
Door simplisties verbond op 4 mei, 2010 | Reageer
Nog ‘n (hoogte) record aller tijden is het geld op de spaarrekeningen van de doorsnee Belg. Verder snap ik absoluut al dat gemeier over inflatie en of deflatie niet ; had men al dit spaargeld lang geleden, (toen men de bui al kon zien aankomen), in ‘n gezonde munt zoals b.v. de Zwitserse Frank belegd, had men op beide oren kunnen slapen en recordwinsten geboekt. Waarom dan dat gemekker over Usd resp. Euro ? Begrijpe wie kan. Men krijgt echt de indruk dat eea opgezet spel is om analisten, goeroes enz. aan het werk te houden ?
Door Luc lcdnlf op 4 mei, 2010 | Reageer
Dank zij al dat “geleuter” was ik in staat mijn simpel denken bij te stellen en heb ik de juiste beslissingen genomen, waarvan ik nu de vruchten van begin te plukken.
Simplisties uitgedrukt hebben wij mensen dat “geleuter” nodig. Het strekt jou tot eer dat jij over een meer dan gemiddelde intelligentie beschikt en dat niet nodig hebt.
Véél intelligentie is hier niet eens voor nodig. Wat logica en vooral zelfstandig denken volstaat om tot ‘n gezonde oplossing te komen. Maar…financieel analisten zijn hierbij niet gebaat want dan verkoopt hun geleuter niet meer. Het argument dat zij dan vaak gebruiken is “logica bestaat niet op de beurs”. Dikke flauwekul natuurlijk !
Door MHAAGEN op 4 mei, 2010 | Reageer
Logica ok maar het is vooral belangrijk de psychologie van de markt (meerderheid der beleggers) te vatten. Proficiat voor uw zet in Zwitserse frank, maar met de dollar was de laatste vijf maanden al zo’n 12 % te verdienen (and counting…)
En de knal naar beneden van de Usd gaat waarschijnlijk zo snel en onverwacht komen dat die 12% winst snel in verlies wordt omgebogen. Dat zal de Zwitserse Frank niet gemakkelijk overkomen. (Ook de Noorse Kroon trouwens niet).