Belastingfraude

7 mei, 2010 | door Tom Lassing |

In de New York Times een aardig stukje over belastingontduiking in Griekenland. In een rijke voorstad van Athene waren er in totaal 324 huiseigenaren die aangaven een zwembad in hun tuin te bezitten. In Griekenland is dat iets waarop je een stukje belasting moet betalen. Nadat de satellietfoto’s eens goed bekeken waren, bleken er in die voorstad maar liefst

16.974 zwembaden aanwezig te zijn! Vrijwel iedereen had gelogen op de belastingaangifte.
Vanuit mijn eigen ervaring weet ik dat boeren op Kreta een paar jaar geleden enorm geschrokken zijn van de eerste Google Earth foto’s. Ineens werd ze akelig duidelijk dat hun hoeveelheid olijfbomen enorm makkelijk vanaf satellietfoto’s geteld kan worden. Ook daar is in het verleden bijzonder creatief mee omgegaan. Naar schatting loopt de Griekse regering 30 miljard euro per jaar mis door dit soort grootschalige en lang bestaande fraudes. Ze zouden er geen crisis hoeven te hebben… Belastingontduiking en omkoping zijn echter diep geworteld in Griekenland. Wie een arts bezoekt neemt best een envelop met geld mee. Je kan anders lang wachten op je operatie.

Stem of voeg toe aan:  sn nujij Belastingfraude sn ekudos Belastingfraude sn msnreporter Belastingfraude sn bligg Belastingfraude sn digg Belastingfraude sn su Belastingfraude sn delicious Belastingfraude sn google Belastingfraude sn rss Belastingfraude sn email Belastingfraude
  1. 1 Reactie op “Belastingfraude”

2. Door jos van spelde op 9 mei, 2010 | Reageer

Het verhaal trekt mijn aandacht, ik woon in Griekenland…
    De opsomming van de feiten in de tekst zijn helemaal waar echter…
    Dingen hebben vaak wel een oorzaak en dat wordt denk ik nu in de media wel even vergeten. Het is allemaal erg zwart-wit. De Griekse cultuur en leefwijze is nou eenmaal anders dan de Nederlandse. Ook door druk van landen als Nederland en Europa zijn er in Griekenland geforceerd veranderingen doorgevoerd die grote invloed hebben op de samenleving.
    Een jaar of 10 geleden moest je bijvoorbeeld een inkomens verklaring hebben wilde je luxe zaken zoals een nieuwe auto kopen. Je moest dan met je belasting papieren aantonen dat je de auto kon betalen en ook nog kon blijven rijden. Prima regeling lijkt mij om de mensen te beschermen voor over-consumptie. Toch is deze regeling afgeschaft om de economie te stimuleren(Griekenland heeft geen eigen auto-industrie dus waar zou dit vandaan komen?). Het resultaat: veel nieuwe auto’s op straat en evenzoveel leningen van de bevolking bij de banken….
    Zo zijn er nog legio voorbeelden meer..
    De oplossing in Griekenland voor het tekort van de overheid kan dus niet opgelost worden met alleen maar bezuinigingen. Het moet een ommezwaai zijn in een cultuur waarbij de Grieken kiezen voor systemen zoals de rijke industrie landen. Alles gecontroleerd door de overheid, een bevolking die haar vrijheid verliest, opgeven van sociale normen en waarden. Uitsluitend gericht op geld. Ik vraag mij af of de miljoenen toeristen die Griekenland kiezen als vakantie bestemming nog wel zullen komen als de wereld waar ze lekker “vrij” zijn op vakantie er hetzelfde uit gaat zien als waar ze zelf wonen en leven (lees: geleefd worden).
    De protesten en stakingen zijn niet alleen vanwege de economie, maar vooral de grip die andere landen proberen te krijgen op de economie en het dagelijks leven van de Grieken.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.