Goudevent 15/05/2010
16 mei, 2010 | door Luc lcdnlf |Goudevent samenvatting
Opmerkingen door de maker van deze samenvatting.
Vandaag was ik aanwezig op het goudevent. Omdat ik weet dat de informatie in mijn geest zeer snel vervaagt, heb ik zoveel mogelijk notities genomen en die onmiddelijk na thuiskomt neergepent. Dat laatste was dik tegen mijn goesting, maar het moest.
(Met voorafgaandelijke toestemming van Tom Lassing)
De titels van de bijdragen heb ik zelf verzonnen, in een poging de kernboodschap van de spreker zo goed mogelijk te vatten in een paar woorden.
Hoewel ik deze samenvatting voor mijzelf maak en het zo nauwkeurig mogelijk doe, kan het zijn dat ik een andere boodschap heb begrepen dan dat de spreker wilde brengen. De lezer doet er best aan zich nader te informeren.
Permanente Portefeuille of voorzichtig zijn is de moeder van de porselijnen kast.
Spreker Marc De Mesel
Als je goed wilt investeren moet je eigenlijk elke tien jaar maar één juiste keuze maken. Wie de jaren zeventig van vorige eeuw voor goud koos, maar de volgende twee decaden voor aandelen opteerde had heel veel geld verdient.
Wie echter er drie maal naast zat zou het grootste deel van zijn welvaart in rook zien opgaan.
Als je een bank kiest, moet je weten hoe veilig die is. Als er een depressie optreedt, behoudt een bank 100% van zijn cash, 25% van zijn vordering bestaande uit leningen aan klanten en 50% van de hypotheken. Het vraagt echter wel heel wat onderzoek om deze gegevens te kunnen invullen. Een gewone bankdirecteur kan of wil daarop geen antwoord geven. Die zal andere argumenten aanhalen zoals de €100000 garantie die de overheid geeft.
Inflatie ontstaat voor 90% als gevolg van de waarderingen die mensen aan bepaalde goederen geven en voor 10% als gevolg van geldcreatie. Deflatie is voor 90% een afwaardering van activa en kredieten, dat voor 10% wordt gecorrigeerd door het printen van geld.
Harry Brown dacht anders dan de meeste beleggersgoeroe’s. Hij stelt dat je de markt niet kan voorspellen en je dus altijd voorbereid moet zijn op vier scenario’s. Door middel van uitgebreid cijfermateriaal toonde Marc De Mesel aan dat de Permanente Portefeuille in de overgrote meerderheid van de scenario’s en over 28 jaar winstgevend is.
Welke bank is voldoende veilig om je effecten en geld te bewaren? De bank kan verkeerde investeringen doen, het eigen kapitaal tegenover de uitstaande verplichtingen is ruim onvoldoende, fondsen met kapitaalgarantie zijn waardeloos in geval van faling.
De €100000 garantie is geen garantie. Als je ook schulden hebt zal er eerst een saldo tussen schuld en tegoed gemaakt worden en in de praktijk kan je verder je schuld aflossen, maar ben je je spaarcenten kwijt. In België zijn je effecten op de effectenrekening niet beschermd, die ben je ook kwijt. Als één enkele grootbank het begeeft, kan de overheid de garantie niet meer uitbetalen wegens te weinig geld.
Om dat een land minder snel failliet gaat dan een bank, opteer je beter voor een overheidsrekening ( www.grootboeken.be of www.deutsche-finanzagentur.de ) in België of Duitsland.
Je effecten die in Nederland in een gescheiden bewaarbedrijf moeten worden ondergebracht zijn ook niet 100% veilig. Van fraude tot slordigheid kan ervoor zorgen dat je effecten voor jou verloren gaan ingeval van faling. De €20000 garantie is in werkelijkheid een lege doos.
2008 is een keerpunt in de geschiedenis
Spreker Willem Middelkoop
De miserie-index is een grafiek die de overheidsschuldgraad samentelt met de werkloosheidsgraad. Spanje spant de kroon, maar ook de US heeft zijn plaats in de top tien verovert.
De periode na 2008 is in niets meer te vergelijken met de periode voor 2008. China heeft dat goed begrepen en probeert in ijltempo zijn fiat geldtegoeden om te wisselen tegen grondstoffen.
De overheden zullen niet toelaten dat een grote bank in faling gaat, enkel de kleintjes waar niemand last van heeft, mogen in faling gaan. Blijf zo ver mogelijk van overheidsschuldpapier vandaan (richtte zich in de eerste plaats naar Marc De Mesel)
Er zijn 4 mogelijk scenario’s die zich in de nabije toekomst kunnen afspelen. Het Japanse sukkelstraatje, een deflatoire spiraal zoals in de jarn 1930, een (hyper)inflatiespiraal met als voorbeeld de Weimark-republiek Duitsland en tot slot het ondenkbare, gesymboliseerd door de defaults van Argentinië.
Hyperinflatie ontstaat als een land 40x meer uitgeeft dan het aan ontvangsten heeft.
Een krantenartikel met een “tentenstad” illustreerde de bezorgdheid over de grote woede in de U.S. die kan resulteren in onrust.
Fysiek goud kan je verkrijgen op www.amsterdamgold.com en een goede investering in het gold & discovery fund te vinden op www.gdfund.nl.
Goud is de concurent van papiergeld.
Spreker James Turk
De euro en de dollar verliezen aan waarde ten opzichte van goud. Omdat “geloven wat je ziet” één van de moeilijkste dingen voor een mens in Wallstreet is, gebruikt de spreker heel veel grafieken.
Goud is geen investering, het is geld. Dit is de kernboodschap die te onthouden is. Ook zilver is geld, maar heeft ook een functie als industriële grondstof.
De olieprijs is sterk gestegen in pond, dollar en euro’s uitgedrukt. Voor dat de euro er was, is de berekening gedaan in Dmark. Tot aan de omwisseling bleek de olieprijs nauwelijks te stijgen. Zou de Europese centrale bank door andere mensen geleid worden dan de vroegere Duitse centrale bank? In goud is de olieprijs tot op heden niet gestegen of gedaald, behoudens tijdelijke fluctuaties, als gevolg van vraag en aanbod in zowel olie als goud. Zilver vertoont een gelijkaardig patroon, maar de fluctuaties zijn groter.
De Dow Jones in goud uitgedrukt vertoont toppen en dalen. De verwachting is dat de Dow Jones terug zal gaan naar waarde 1 ounce in goud uitgedrukt. Noteert de Dow Jones onder 60 goudgram of 1 ounce is goud duur zijn aandelen goedkoop. Noteert de index 1000 goudgram of 30 ounce dan is het net omgekeerd.
De grafiek van de FTSE in goud uitgedrukt toont een gelijkaardig verloop.
Hyperinflatie kan zich manifesteren in fysiek geld, maar ook via deposito’s op de bank. De regering geeft te veel uit. De centrale bank print geld bij om de schulden te kunnen kopen, als die niet meer kunnen gedekt worden door alle spaartegoeden. Dat leidt onvermijdelijk tot hyperinflatie.
De euro is grotendeels gedekt door dollar(schulden)
Een grafiek aan dat de recente stijging van de beurzen het gevolg is van de kwantitatieve verruiming en niet van economische groei. De verwachting is dat zodra de Europese bank dezelfde methode toepast, de Europese beurzen maar een kleine daling zullen kennen.
Goud is als de kanarie in de goudmijn. Dit is het verloop van de gebeurtenissen.
Papiergeld is noodzakelijk om aankopen te doen. Het is niet noodzakelijk in te sparen. Daarvoor kan goud of zilver dienen. In de Weimark-republiek Duitsland stond ’s middags de vrouw aan de poort om het inkomen dat haar man had verdient in ontvangst te nemen en onmiddellijk in te wisselen tegenover groenten.
Er bestaat geen zekerheid, maar maak er het beste van
Spreker Tom Lassing
Fysiek goud kan je zelf bewaren of je laat het door iemand bewaren. Daarvoor is er http://goldmoney.com/index.html?gmrefcode=beursbox
Is er zekerheid over goud? Neen, sorry !! Enige zekerheid is dat het leven eindig is en maar er verder het beste van.
De goudstandaard komt terug, maar dat betekent niet dat de Romeinse tijd van betalen met gouden munten de toekomst is. Alle moderne faciliteiten, zoals bijv. internetbankieren, zullen blijven bestaan, de toekomstige munt zal terug door goud gedekt zijn.
Zorg voor je eigen veiligheid. De centrale bank is er niet voor jou.
De supermarkten in Ijsland waren in drie dagen uitverkocht. De mensen hamsterden, maar ook de warenhuizen wilden niet meer verkopen tegen de waardeloze munt. Zo je ernstige problemen verwacht, leg een voedselvoorraad van drie maanden aan.

23 Reacties op “Goudevent 15/05/2010”
Door MHAAGEN op 16 mei, 2010 | Reageer
Bedankt Luc (en natuurlijk Tom) voor uw moeite !
Door Marc De Mesel op 16 mei, 2010 | Reageer
verslag: Marc De Mesel
“Het goud event was super!
Het was een knappe zaal, zeer groot, zat propvol, 440 mensen. Mocht als eerste spreken. Het liep zeer gesmeerd. De mensen vonden het een interessant verhaal over de permanente portefeuille en de vele verliezen en kopzorgen die me ertoe geleid hebben. Ze hebben af en toe goed kunnen lachen en de Nederlanders in de zaal konden mijn Belgisch accent wel smaken.
Ook veel mensen voor eerste keer ontmoet: Maarten Verheyen van Smartcapital/beurs.com en Tom Lassing van beursbox, Rolf Van Zanten van TheSilverMountain.nl, Wilbert Geers van edelmetaal-info.nl, Tuur Demeester van Rothbard.be en uiteraard ook Willem Middelkoop en James Turk. Ook aangesproken door mensen die mijn blog al kenden en ervan genieten. Echt super.
Chapeau voor Tom Lassing en Maarten Verheyen voor het evenement. Echt knap georganiseerd.”
Door Luc lcdnlf op 16 mei, 2010 | Reageer
Marc (De Mesel) wij hebben elkaar ook heel even gesproken en de hand geschud. Ik was aangenaam verrast met je uitgebreide uitleg. Ik probeer zo veel als mogelijk de Permanente Portefeuille te promoten, vooral onder spaarders. Of ik veel succes heb, is een ander verhaal.
Door The Silver Mountain - Rolf van Zanten op 16 mei, 2010 | Reageer
Dat het animo voor goud steeds verder toeneemt werd wel duidelijk tijdens dit seminar. 440 mensen hingen aan de lippen van Marc de Mesel, Willem Middelkoop en James Turk.
De boodschap van de sprekers was duidelijk: Goud wordt in eerste instantie gezien als geld/koopkracht bescherming, niet als speculatieve belegging. Goud is echt geld.
Ik kan een ieder van harte aanbevelen om bij een volgend goud event aanwezig te zijn. Gezien het grote succes (440 bezoekers, volledig volgeboekt) verwacht ik dat er zeker een vervolg komt op deze events en alle lof naar Tom Lassing en Maarten Verheyen voor de professionele organisatie en de sprekers voor hun interessante verhaal.
Door Marc De Mesel op 16 mei, 2010 | Reageer
Dag Luc, ik had je website nog niet gezien! Tof dat je ook over de permanente portefeuille praat.
Spaarders hebben nog nooit hun broek gescheurd sinds de laatste grote depressie. Zelfs al beginnen ze vandaag al te beseffen dat een bank failliet kan gaan, dan nog rekenen ze op hun garantie. Het toppunt is dat we waarschijnlijk zelfs gelijk zullen krijgen en een garantie zullen krijgen. De enigste data die spaarders misschien kan overtuigen is wat er in IJsland gebeurd is met de spaarder. Door de val van de munt zijn producten serieus gestegen in prijs maar hun spaarrekening niet.
Misschien kan je ook de strategie proberen van hen eerst te bevestigen dat een spaarrekening in bepaalde scenario’s een heel goede investering is, maar hen vervolgens vragen of ze ook kunnen erkennen dat jouw keuze voor goud of een pp in bepaalde scenario’s een betere kan zijn?
Door Luc lcdnlf op 16 mei, 2010 | Reageer
Ik ga het proberen.
Het meest gehoorde excuus om af te haken is: “mijn geld staat vast. Ik ga te veel verliezen als ik het nu vrij maakt.”
Tja, dan geef ik hun gelijk, glimlach even en hoop dat de spaarder het geluk aan zijn kant heeft.
Door Vincent Huygen op 17 mei, 2010 | Reageer
Marc,
Bedankt voor de samenvatting van het goud-event gisteren in Eindhoven. Ik had er wel bij willen zijn, meer voor het sociale contact en de “namen” te ontmoeten die geregeld of af en toe hier schrijven.
Eigenlijk was er weinig echt “nieuws” of nieuwe inzichten, maar je samenvatting zet het allemaal mooi op een rijtje (put the ducks in a row”. Conclusie: Houdt het bij goud en zilver en mijning shares. Dat was ook de conclusie van de twee financialsense artiekelen de Jeroen naar voren bracht in de rubriek “Koekje van eigen deeg”. Bedankt Jeroen. Beslist niet makkelijk te lezen, laat staan alles te begrijpen. Bepaalde stukken gaan mij ook boven de pet dus ik heb ze opgenomen in favorites om ze nog maals door te nemen. Interessante conclusie van Gordon Long helemaal aan het eind:
While central banks can monetize, sterilize (whatever that means), and dilutize that last remnant of the dying Keynesian religion, gold is untouchable, and increases in value with each desperate attempt to save a failed economic system.
UNQUOTE
Dat is mijn leiddraad voor investeren. Ja Jeroen ik blijf ook ver weg van de gebruikele investeringen. Bedankt voor het delen van deze schrijfsels. Veel interessanter dan de meeste 31 reacties (is dat een record) die allerlei richtingen opschieten en niet bij de essentie blijven.
Ik kon vandaag niet eerder schrijven, want ik was druk in mijn grote groenten tuin, die ik een paar jaar terug begon, voor het geval de economie hier in elkaar dondert. Veel Amerikanen doen dat ook. Mijn vader had ook een vrij grote tuin en dat hield ons in leven. Ik herinner me nog de houten tonnen met ingezouten groenten die we op de handkarren voortduwden toen we uit ons huis gegooid werden.
Wel beste mensen, het ga jullie goed!
Vincent Huygen (Jullie Man in Amerika)
Dan nog Martin van Summeren
“En op mijn vraag of er iemand op dit forum bewust de hongerwinter heeft meegemaakt natuurlijk géén antwoord.”
Martin: Wat bewijs je eigenlijk met dit commentaar? Dat je ouder en daarom wijzer bent dan al die jonge “snotneuzen”. Sorry guys. Wel ik ben ook oud genoeg om dat meegemaakt te hebben. Ik was 11 jaar oud. We woonden in Ramplaan/Overveen en we waren forcefully geevacueerd naar het centrum van Haarlem in begin 1944 voor de invasie omdat dat gebied toen vrij schootsveld werd verklaard.
In drie dagen er uit en ik zie nog de eindelozen rijen van handkarren die mensen met al hun “hebben en houwen” voorduwden om weg te komen. We sliepen allemaal op een grote zolder – vader, moeder en 14 kinderen met een geimproviseerd gordijn tussen de jongens en de meisjes. De winter was vreselijk, geen stroom, geen licht, geen verwarming, geen gas, koken op winterkacheltjes met kleine stukjes hout, geen eten, of heel weinig, aangesterkt met bollen en suiker bieten (ik herinner me nog de vreselijk smaak). In de plaats waar we aten en kookten had mijn vader een fiets met dynamo ondersteboven neergezet die kleine lampjes deden gloeien boven de tafel. Als je aan de fiets-trappers met je handen zat te zwengelen kreeg je een kaas korstje als beloning als de distributie bonnen het toe lieten.
Mijn oudere boers ‘gingen de boer op’(ondanks de razzias met handkarren om eten te krijgen, allemaar barter, dat je zag de handkarren de stad uit gaan met allerlei barter goederen, zoals pianos, meubilair, maar degenen die goud of zilver hadden konden veel makkelijker aan eten komen dan de andere sloebers (wij ook) die nooit gedacht hadden dat het zover zou kunnen komen. Martin, nu wil ik jouw verhaal wel eens horen.
Door Martin van Summeren op 17 mei, 2010 | Reageer
Vincent, wij zijn waarschijnlijk de obligate uitzondering op de regel vwb hetgeen we hebben meegemaakt in die hongerwinter. Ik ga daar verder helemaal niets over vertellen want dat heeft u al gedaan. Bovendien ben ik ook nog druk met ander werk bezig. Het enigste wat ik wilde bewijzen is dat er tegenwoordig m.i. véél te vlug wordt geklaagd. Verder, zij die het goed hadden waren niet degenen met goud hoor ; wel de boeren ! Die vroegen zulke woekerprijzen dat je goud er héél snel aan was voor de moeite. Mijn moeder ging uit bedelen voor het dagelijkse litertje melk dat ze nodig had voor de kinderen maar ving meestal bot ! M’n vader heeft nog met ‘n lange stok slabladeren uit de Oude Rijn gevist ! Dit in acht genomen, vind ik echt géén reden om nu te gaan mekkeren met juist ‘n lekker ontbijt achter de kiezen en straks ‘n terrasje. U wel ?
Door MHAAGEN op 17 mei, 2010 | Reageer
Beste Vincent,
Bedankt voor het korte verslagje van we u meegemaakt hebt; ik denk dat de meesten onder ons zich dit niet kunnen voorstellen, hoe erg dat moet zijn geweest… Maar u moet Luc eigenlijk bedanken, niet mij, voor het verslag van het goudevent. Knap van die groententuin ! En veel Amerikanen die dat kunnen hebben dat ? Hoe ver is het al gekomen… Ik denk dat u (en Martin ook dus) vanuit een heel ander perspectief tegen “beleggen” aankijken dan “wij”, dat jullie de dingen nog veel scherper zien vanuit de eigen ervaring… Respect ! Ik lees altijd met veel interesse jouw schrijfsels (die van Luc trouwens ook)… Bedankt om dit te delen.
Groetjes,
Marc
Door Luc lcdnlf op 17 mei, 2010 | Reageer
De verhalen over de hongerwinter ken ik enkel van mijn ouders. Als kind begrepen wij het niet. Met eten spelen of eten weggooien was een misdaad waarop de “doodstraf” stond. Vandaag krijg ik opmerkingen als ik van mijn dochter eis dat zij het overgebleven brood versnippert voor de vogels. Een oude tuintafel doet dienst als vogelvoorraadkamer.
Zo’n hongerwinter zou nog maar pas een uitdaging zijn voor mijn “beter, niet bitter” theorie. Ik kan mij voorstellen dat Martin en Vincent even glimlachen als zij mijn schrijfsels lezen Zij hebben nog gelijk ook.
Let op, ik zit er niet achter te verlangen, verre van hoor. Ik zou liever hebben dat alles goed blijft gaan, maar ik vrees er een beetje voor dat het er op aan zal komen er het beste van te maken. Misschien lachen wij binnen een paar jaren over onze naïviteit van vandaag.
Kop op mensen, het komt allemaal wel goed en denk er aan. Het tweede beste dat je met je lippen kan doen, is lachen.
Door Stef op 17 mei, 2010 | Reageer
Vraag: bezit je het goud of krijg je alleen certificaat? Wat als er crisistijd aanbreekt? Krijgen we het goud dan thuis gestuurt?
Want als iedereen deel van klomp goud bezit? Hoe word dit dan opgedeeld?
Door Tom Lassing op 18 mei, 2010 | Reageer
Beste Stef,
Hoe Goldmoney werkt is door mij al vele malen uitgelegd.
Het bedrijf is in feite een administratiekantoor. Ze houden precies bij hoeveel goud van u is, terwijl dat goud in de kluizen van een bewaarbedrijf ligt.
In uw elektronische rekening wordt bijgehouden hoeveel gram van al het goud dat ze aanhouden van u is. Ze kopen goud op de beurs van Londen en daarom is er dus altijd handel mogelijk en wel op de koers van de goudbeurs van Londen.
Er is een mogelijkheid om bepaalde gewichten goud toegestuurd te krijgen, maar veel praktischer is het feit dat u zich ook kunt laten uitkeren in op dit moment één van de zes mogelijke valuta. In een winkel kunt u namelijk makkelijker betalen met geld dan met goud. We gaan daarbij misschien wel terug naar de goudstandaard, maar daarmee niet direct ook terug naar de Romeinse tijd.
Ik hoop dat dit het allemaal iets duidelijker maakt.
Door Bert Smit op 18 mei, 2010 | Reageer
Ik zie absoluut niet hoe je als beheerder van ‘n administratiekantoor zo rijk kunt worden als Dhr Turk !
Ik kan me nog voorstellen dat je goede zaken kunt doen met zeg 50% dekking van fysiek goud. (Dit is al véél meer dan SLV b.v. want die hebben zelfs géén kilo zilver in voorraad volgens kwade ?? tongen). Enfin, laat iedereen maar doen met z’n geld wat hij of zij het beste dunkt maar ik persoonlijk zou m’n geld nooit aan de bank ?? in Jersey toevertrouwen. Let wel, U hoort mij niet over ‘n piramide spel spreken maar uitgesloten is zoiets niet bij dergelijke vehikels. Mits je inventief bent gaat er niets boven het hebben van goud t h u i s !
Tja, en als je dan ook nog eens alle commissies die Dhr Turk ongetwijfeld betaalt aan z’n aanbrengers, dan kun je jezelf niet anders dan vragen stellen toch ??
Door Tom Lassing op 19 mei, 2010 | Reageer
Beste Bert,
U kent de ondernemer James Turk nog niet, dat is duidelijk. Ook heeft u nog altijd geen serieus eigen onderzoek gedaan naar de opzet van Goldmoney.
James Turk heeft wel iets meer opgezet dan alleen Goldmoney. U doet nu echter suggesties die bijna neigen naar smaad richting deze ondernemer en zijn bedrijf en ik raad u aan iets zorgvuldiger in uw teksten te zijn. Uw uitspraken zijn namelijk helemaal nergens op gebaseerd. Ik zie u WEL over piramides schrijven. Maak het hard, of zwijg er ook echt over en probeer niet connecties te leggen waar ze niet zijn.
Het feit dat u het bedrijfsconcept van Goldmoney blijkbaar niet snapt of niet wilt snappen moet u hen niet aanrekenen.
Wat Goldmoney doet, is simpelweg een enorme kluis huren en daar het metaal van haar klanten in opslaan. Veder verzorgt ze de administratie en de aankopen en verkopen van de klanten via de beurs van Londen. Voor het kopen en het bewaren van de metalen wordt een geringe vergoeding gevraagd. De kosten voor Goldmoney zijn vooral de huur van de kluis, de verzekering, de lonen en kosten van enkele medewerkers en wat transactiekosten op de beurs van Londen.
Daarbij wordt een geringe, no cure no pay, aanbrengvergoeding verstrekt aan wervers. Daar merken de klanten niets van, want ondanks die vergoeding zult u weinig plekken ter wereld vinden waar u goedkoper aan metalen zult komen. De wervers nemen dan ook genoegen met een bijzonder lage vergoeding. Als je daar van moet leven, dan ga je een karig leven leiden.
Wat dus pertinent GEEN inkomsten zijn van Goldmoney, zijn speculaties op het goud van de klanten. Ze kan dat niet, ze mag dat niet en ze doet dat niet. Het is en blijft metaal van de klanten.
Daarin is Goldmoney dus totaal anders dan echte banken en op de één of andere manier heeft u het daar enorm moeilijk mee, want u blijft er maar op terugkomen.
Doe onderzoek, of stop met van die domme dingen te blijven suggereren. Een keertje de vraag stellen is zo gek niet. Het antwoord krijgen en dan toch nog weer terug suggesties in die richting wekken is niet erg netjes en neigt naar boze opzet.
Ik heb het bedrijf wel bezien en beoordeeld en ben van mening dat het op dit moment de beste oplossing ter wereld is buiten een geringe voorraad goud die u eventueel thuis aanhoudt.
Daarbij zijn de kosten zeer gering en behoren ze tot de goedkoopste aanbieders van goud, zilver en platina ter wereld. Hun controle systeem zit goed in elkaar met een degelijke, onafhankelijke beoordeling door een grote, wereldwijd opererende accountantsfirma. Ze voldoen aan alle strenge eisen die gesteld zijn. Reken er op dat die eisen streng zijn, want vooral banken zijn er alles aan gelegen om deze voor hen ongewenste partij uit de markt te houden. Goldmoney is namelijk precies dat wat banken zouden moeten zijn, maar niet meer zijn. Namelijk de plek waar je je spaargeld veilig kunt bewaren! Het kan in cash, maar ook in edelmetalen. Het is veiliger dan in huis, want uw huis is geen kluis. Een simpele huisinbraak en uw goud kan weg zijn. Daarom is thuis bewaren van al uw goud in mijn ogen geen goed idee. Daarnaast maakt u het zich ook lastiger om uw goud tegen een goede koers te kunnen verkopen. Als u alles thuis aanhoudt moet u met uw goud de straat op en een koper gaan vinden. U handelt dan niet op de wereldmarkt, maar u handelt extreem lokaal en de prijs die u gaat krijgen kan enorm afwijken van de huidige goudkoers. (Meestal zwaar in uw nadeel.)
Dit kan allemaal veel effectiever bij Goldmoney die simpelweg op de beurs in Londen zal handelen en op die koers zal afrekenen.
Uw mening is dat je beter goud thuis kan houden, mijn gefundeerde mening is duidelijk anders.
Het punt van thuis bewaren heeft u wel duidelijk gemaakt. Prima dat u dat punt maakt, maar laat dan achterwege om negatieve suggesties te wekken richting andere oplossingen of andere ondernemers. Nergens voor nodig namelijk.
Door Bert Smit op 19 mei, 2010 | Reageer
Tom, als U mijn beritchtjes goed had gelezen had U gezien dat mijn opinie is dat dergelijke constructies aanleiding zouden k u n n e n zijn tot ‘n piramidespel en dat U mij niet hoort spreken over ‘n piramidespel van James Turk ! Dus van smaad is hier absoluut géén sprake en dat weet u zo goed als ik. Als ik me voor één ding hoed is het wel smaad ! Laten we het hier maar bij houden ; U uw geld op de goudrekening van Dhr Turk en ik bij mij thuis. Over and out.
PS : “mijn goud bij mij thuis” ipv geld ! En…beter en vooral veiliger opgeborgen dan in welke kluis ook. Want als gouvernementen achter goud aanzitten zijn kluizen hun eerste doelwit.
Door Tom Lassing op 19 mei, 2010 | Reageer
Hoi Bert,
Daarom in mijn geval ook alleen maar kluizen in het buitenland.
Geen land ter wereld dat ooit zonder oorlog te riskeren de kluizen van buitenlanders durfde open te maken. Daar krijg je namelijk oorlog van.
En zo zijn wij beiden gelukkig met onze beslissing en dat is het belangrijkste