HET ANTWOORD OP DE ONZEKERHEID EN ANGST…

21 mei, 2010 | door MHAAGEN |

…is : grondstoffen aanhouden in het algemeen, omdat de Aziatische landen die nodig hebben voor hun niet-te-stoppen groei op de langere termijn, en goud in het bijzonder als safe haven, veilige haven.  Dat is de mening van Money Morning tenminste en ik kan mij daarmee verzoenen.  En U…? Die groei van Azië in het algemeen en India en China in het bijzonder, zal niet stoppen want zij beschikken over een jonge bevolking die vooruit wil, hard en lang werkt, en een bestuur dat de macht heeft om die groei in goede banen te leiden.  Zij beschikken over overschotten, reserves, terwijl wij in het Westen (Europa en de VS) slechts schulden, bijzonder hoge schulden kunnen tonen.  Wij willen niet (meer) hard en lang werken.  Ik geef een voorbeeld uit mijn eigen land, België.  Wist u dat er hier een wet is, de zogenaamde 50+ regeling, die zegt dat wie fulltime werkte tevoren, op z’n 50ste halftime mag gaan werken – mét een hoge uitkering van de Rijksdienst Voor Arbeidsvoorziening.  Er zijn wel bepaalde voorwaarden maar die zijn niet streng, de meesten kunnen dus gebruik (gaan) maken van die genereuze wetgeving.  De werknemer verlies misschien in totaal een 10 % loon – maar hoeft nog maar de hélft te werken van tevoren.  Betaald worden dus om niét te werken.  Zo hoopt de overheid dat de werkgever voor elke twee werknemers er één nieuwe fulltime baan zal worden gecreëerd.  HOOPT ! In de praktijk zie ik werkgevers niet méér mensen aannemen, maar de anderen wat harder te laten werken.  Goed voor de statistieken ook, zo gaat de arbeidsproductiviteit erop vooruit…  Mensen….ik vrees dat wij in het Westen…gedoemd zijn, verdoemd zijn…  (en dat van een “eeuwige optimist”…? Maar soms of liever zo vaak mogelijk moet een mens…réalistisch zijn, ook de reden dat ik beer ben geworden maanden geleden)

Stem of voeg toe aan:  sn nujij HET ANTWOORD OP DE ONZEKERHEID EN ANGST... sn ekudos HET ANTWOORD OP DE ONZEKERHEID EN ANGST... sn msnreporter HET ANTWOORD OP DE ONZEKERHEID EN ANGST... sn bligg HET ANTWOORD OP DE ONZEKERHEID EN ANGST... sn digg HET ANTWOORD OP DE ONZEKERHEID EN ANGST... sn su HET ANTWOORD OP DE ONZEKERHEID EN ANGST... sn delicious HET ANTWOORD OP DE ONZEKERHEID EN ANGST... sn google HET ANTWOORD OP DE ONZEKERHEID EN ANGST... sn rss HET ANTWOORD OP DE ONZEKERHEID EN ANGST... sn email HET ANTWOORD OP DE ONZEKERHEID EN ANGST...
  1. 4 Reacties op “HET ANTWOORD OP DE ONZEKERHEID EN ANGST…”

2. Door petra delacolleté op 21 mei, 2010 | Reageer

Die 50+regeling in Belgie is ‘n perfect voorbeeld van hoe het niet moet. Je zou toch zeggen dat de mensen die eea bedisselen, met ‘n salaris van ca. 15K Euro netto pm, beter zouden moeten weten ? Niet dus ! Azie met ‘n jonge bevolking ? Klopt maar hoe lang nog voor ook daar de vergrijzing toeslaat ? Japan heeft ondertussen al de meest “grijze” bevolking op deze aardkloot.

3. Door Marcel op 26 mei, 2010 | Reageer

Ik vraag me af of ik niet in plaats van fysiek goud futures goud kan kopen? De prijs van futures zou net zo hard moeten stijgen als de onderliggende waarde?

4. Door Luc lcdnlf op 26 mei, 2010 | Reageer

Ik denk dat je gelijk heb Marc, maar ik zou ook mijn bezit over verschillende banken spreiden, om niet alles kwijt te zijn als juist de bank waar jij je bezit bewaard, over de kop gaat. Als het maar een paar maanden vast staat, zit je ook met problemen.

Ik vraag mij nog altijd af waarom China zijn bevolking aan zet goud te kopen. Dat is niet voor de schoon ogen van de Chinese vrouwelijke bevolking.

Ik twijfel dus aan het “alles gaat zo veel beter in Azië” verhaal. Het is volgens mij wachten gelijk de duiven.

Marcel, als het over speculeren gaat, heb je gelijk. Als je spreekt over beveiligen van je bezit, blijf dan weg van alle papieren beloftes om goud te leveren. Er zijn minstens dubbel zoveel beloftes in omloop als dat er goud is. Als het er dus op aan komt, ben je met een papieren belofte de pineut.

5. Door MHAAGEN op 26 mei, 2010 | Reageer

Petra : Money Morning bedoelen Azië ex Japan, hoewel ik links en rechts toch lees dat je net nu Japanse aandelen moet kopen ! Marc Faber bijvoorbeeld, toch niet van de minsten… Ik durf dat niet, net door de vergrijzing die u terecht aanhaalt maar ook door de staatsschuld van meer dan 200 %.

Marcel : Luc heeft gelijk…

Luc : Azië gaat mee onderuit met de rest, alle beurzen zijn immers interconnected. Dus eerst nog een flinke dip (is al bezig trouwens) en dan : het ultieme koopmoment. Kan nog wel een hele poos duren echter…

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.