DE HUIZENCRISIS IN DE VS…
10 juni, 2010 | door MHAAGEN |Of dacht u dat het ondertussen op dit gebied al beter ging ? In Daily Welath lees ik dat er momenteel 4 miljoen huizen te koop staan – die geen kopers vinden, zelfs tegen sterk verlaagde prijzen. Daarbuiten staan er nog 3 miljoen huizen waarvan de hypotheek niet meer betaald wordt en die dus de lange rij van foreclosures, inbeslagnames, vervoegen. En daarbij blijft het niet ! Nog eens 8 miljoen huiseigenaars staan achter met hun hypotheekverplichtingen… Naar schatting 5 van die 8 miljoen zullen uiteindelijk ook op de markt komen wegens wanbetaling.
Het strafste feit is dan nog dat banken, de nieuwe eigenaars, meer en meer verkiezen om de wanbetalers toch maar ik hun woning te laten : er is een achterstand voor huisuitzettingen van 438 dagen ! Plus : die mensen uit hun huis zetten kost de bank nieuw geld, zadelt ze op met het moeten verkopen van de woningen en ondertussen laten onderhouden – aan wie ? En dat zou betekenen dat ze de eigendommen aan een sterk verlaagde marktprijs in de boeken zouden moeten opnemen. Tot 30 april jl. werden er ook tax breaks en tax credits gegeven aan wie een nieuwe woning kocht; die termijn en stimulus is dus ook afgelopen…
Ik zie geen oplossing voor dit gigantische probleem dat op de markten en de economie zal blijven wegen – u wel…? Of misschien toch wel : de markt het overaanbod laten uitzweten, geen pleisters meer op een houten been, tot huizen weer zo goedkoop worden dat ze vanzelf kopers vinden. Een lange, harde weg te gaan, maar dat komt ervan als je grote problemen op de lange baan schuift…
1 Reactie op “DE HUIZENCRISIS IN DE VS…”
Door Jeroen op 10 juni, 2010 | Reageer
Er komen er inderdaad nog een flink aantal bij, als alle roof-hypotheken – de ARM’s, ninja’s, teaser rate loans etc – binnen nu en 2 jaar een rentewijziging krijgen. Vandaar ook dat de Fed uit alle macht de rente laag probeert te houden. En hoe kun je dat beter bereiken dan de troefkaart deflatie uit te spelen, ten koste van de aandelenmarkten!?
Uiteraard is er maar 1 gezonde oplossing, namelijk de markt zijn werk te laten doen. Bubbles barsten, het heeft geen zin ze nieuw leven in de blazen. De prijzen zijn te hoog en moeten eerst naar normale waarden dalen voordat er weer een gezonde huizenmarkt tot stand kan komen.
Gaat dat gebeuren? Nee. Inflate until we die (Bernanke’s levensmotto).