Trainsocean
12 juni, 2010 | door Gert |Het WK-voetbal is begonnen ! Na al dat politieke geouwehoer van de afgelopen weken wordt het tijd voor actie ! Ik heb er onwijs veel zin in ! Vanaf gisteren haast ik me dan ook razendsnel van mijn werk richting treinstation in Leuven om zo snel mogelijk thuis te zijn en voor de buis te zitten. En dat begon goed, ik rende achter de trein aan, raak nog net de deur aan en die ging overbiddelijk dicht, trein net gemist. Geweldig…
Nee, de trein missen, vind ik maar niks. Maar andere mensen de trein zien missen, vind ik fantastisch! Ik heb die mensen onderverdeeld in 3 categorieen. De eerste categorie wordt zo heel triest: ‘Ik heb de trein gemist…Vanmorgen mijn sleutels al verloren, portefeuille kwijt en te laat op het werk vanmorgend ook. Dit overkomt mij ook altijd’ Je ziet het al aan de manier van lopen, no way in hell, dat ze die trein ooit halen.
De tweede categorie vind ik nog net iets leuker om naar te kijken. Die mensen worden erg kwaad. En als die mensen de trein missen, krijg je zo’n halve Michael Jackson spin gevolgd door een hoop obscene taal en gebaren. ‘Verdomme! Te laat! Fuck!’ Ook de onschuldige toeschouwers krijgen er van langs: ‘Wat is’t met u?!! Nog nooit een trein gemist?!! Fuck you!’. Het zijn de fijnste mensen om naar te wuiven als je zelf al op de trein zit.
Maar de leukste van allemaal vind ik de derde categorie. Die lopen achter de trein aan, missen hem, en dan doen ze alsof ze helemaal niet achter de trein aanliepen…
Dit doet me er aan denken dat ik woensdag Tra(i)nsocean aangekocht heb. Op 20 april vond er een ontploffing plaats op het booreiland Deepwater Horizon op de Golf van Mexico. De oliebron bevindt zich op 1500 meter diepte waar een druk van 150 keer de atmosferische druk heerst. Dat maakt het meteen zo moeilijk om het lek te dichten. De olie zelf zit nog 4000 meter dieper. Dat is geen eenvoudig te ontginnen oliebron zou je zeggen. Inderdaad, het is zo dat al het laaghangende fruit al geplukt is, er zijn geen eenvoudig te ontginnen oliebronnen meer… De grenzen van wat haalbaar is worden afgetast, zoals dus het boren naar olie in diepwater.
De belangrijkste spelers in dit verhaal is het oliebedrijf BP en de verhuurder van het boorplatform Transocean. BP leaset het booreiland voor de prijs van 533.000 dollar per dag. Het contract tussen BP en Transocean houdt in dat BP volledig verantwoordelijk is voor alle schade bij een mogelijke vervuiling, zowel voor de verliezen, kosten, boetes als mogelijke claims. Daarnaast moet de eigenaar van de oliebron volgens de Amerikaanse oil pollution act alle opruimkosten dragen. Volgens sommige analisten kunnen die kosten tot boven de 20 miljard bedragen, een immens bedrag. Vorig weekend op café hoor ik zelfs mijn goede vriend Hans zeggen dat BP zeker falliet gaat…Dat is fel overdreven maar geeft perfect het heersende beurssentiment weer, alles moet echter in perspectief gezien worden, 20 miljard is vergelijkbaar met 1.5 keer de winst van BP in 2009…
Transocean kan dus het overgrote deel van de verantwoordelijkheid van zich afschrijven en is veel te hard gedaald voor wat de ramp uiteindelijk voor hen zal kosten. Op de moment van mijn aankoop was de beurswaarde van Transocean met 16 miljard usd afgenomen… Uiteindelijk zal Transocean wel moeten instaan voor de meerkosten gekoppeld aan de toekomstige veiligheidsnormen van boorplatforms en extra verzekeringspremies, wat hun winstpotentieel met ruim 10% naar beneden haalt. De houding van beleggers tegen over olieboormaatschappijen bevindt zich vandaag in de hysterische fase. Niemand wil deze aandelen hebben en iedereen heeft verkocht aan intussen spotprijzen. En hoe luidt één van de belangrijkste beleggingsregels ? If you buy panic and can sit through the volatility you will come out ahead.
Juist, ik zie het allemaal goed komen! Vooral omdat Nederland wereldkampioen wordt. Zeker weten.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.