CHINA KOOPT OP…
20 juni, 2010 | door MHAAGEN |Eerder deze week nam een Chinese groep een belang in het Franse Club Med. Tevoren waren er al tal van berichten van Chinese ondernemingen die participaties nemen in belangrijke westerse sectoren en bedrijven. Maar wist u ook dat Chinese privé investeerders met speciaal ingerichte tours meegegaan zijn en nog gaan, op koopjesjacht in de huizensector van de States en het VK ?
Zij vinden het vastgoed in eigen land te duur geworden en zoeken meer waar voor hun geld in het Westen. Je betaalde vorig jaar bijvoorbeeld 3600 USD (tegenwaarde in yuan) en werd dan rondgeleid doorheen Amerika’s zwaarst getroffen sector, die van het residentieel vastgoed. Chinezen die overal in de wereld investeren, waar en wanneer hebben we dat nog meegemaakt ? Inderdaad : het is hetzelfde wat Japan deed in zijn economische hoogdagen, ook al weer meer dan 20 jaar geleden. Toen leek het alsof Japan de wereld ging opkopen. Nu doet China dus hetzelfde… Zal het ditmaal een duurzame trend blijken ? Ik denk van wel. China is in weinig te vergelijken met het Japan van eind jaren tachtig. China is een lange-termijn-groeiverhaal, no doubt about it. De plaatselijke beurzen ondergingen een correctie net al alle andere beurzen en we kunnen erover discussiëren of er nog meer beursellende komt. Persoonlijk heb ik China als opportuniteit vorig jaar reeds vaarwel gezegd of beter : tot ziens…want ik kom zeker terug…
11 Reacties op “CHINA KOOPT OP…”
Door Jeroen op 20 juni, 2010 | Reageer
Dus medio 2010:
BeursBox, eigendom van Shanghai Insurance, gesponsord door het Beijing Real Estate Centre
Door MHAAGEN op 20 juni, 2010 | Reageer
Ik zal maar al Chinees gaan leren zeker…?
Marc, klinkt misschien gek, maar Chinees leren zou wel eens een goede investering voor de toekomst kunnen zijn.
Door bert klaver op 20 juni, 2010 | Reageer
Valt het te leren?
Door MHAAGEN op 20 juni, 2010 | Reageer
Klinkt helemaal niet gek Jeroen. Jim Rogers voedt alvast zijn kinderen op met de hulp van een Chinese nanny, die de kinderen – ook – in haar taal toespreekt… Ik ben er, vrees ik, te oud voor.
Je bent nooit te oud om te leren, he
. Alleen zal het een helse klus worden, alleen Mandarijn al kent zoveel verschillende tekens dat je er tureluurs van wordt. Verder is er natuurlijk geen enkele overeenkomst met welke taal dan ook die we een beetje kennen, dus de uitdaging is des te groter.
Maar ja, een Nederlander of een Belg die zich redelijk verstaanbaar maakt in het Mandarijn, daar zijn er vast niet al teveel van, dus het biedt dan toch mogelijkheden mochten de Chinezen hier willen investeren!
Ik lees net dat de Spanjaarden de resultaten van de stress test van hun banken bekend gaan maken. Die tekst zal er dan denk ik ongeveer als volgt uit komen te zien:
‘All Spanish banks are adequately capitalized. They don’t need additional capital and are already meeting with stricter regulations. Loans are robust, risk is almost non-existent, exposure to Greece is small, while the profits are rising Q over Q. To summarize: Spanish banks belong to the safest institutions in Europe’.
Door Robert op 21 juni, 2010 | Reageer
Alleen Banco Santander en BVVA staan er “goed” voor. Ze hebben echter enorme vuiligheid in hun portefeuilles in Argentinie en Venezuela.Typisch Spaans is dat ze als debiteur zich rot lachen. De andere banken in Europa zitten nu met hun stront. Voorbeeld is de ontslagvergoeding van 45 naar 33 dagen per gewerkt jaar. Een lachertje. 80% van de werknemers is op tijdelijk contract in dienst. Het blijft een poppenkast op een mistige morgen. Ik heb er 13 jaar gewerkt en ken de Spanjaarden zeer goed. Bijna niemand betaald zijn rekeningen op tijd. De ene na de andere middenstander valt hierdoor om. Het aantal klaplopende Zuid Amerikanen is enorm in Spanje.
Door Robert op 21 juni, 2010 | Reageer
Sorry voor mijn commentaar over Spanje op deze pagina. Het artikel ging over China. Inderdaad gaan de Chinezen onroerend goed kopen in de USA. De meeste Amerikaanse makelaars zijn goed opgeleid en hebben een goede opleiding met een real estate brokers diploma.
Door Tom Lassing op 21 juni, 2010 | Reageer
Manderijn spreken is al wat makkelijker dan het te leren lezen… Puur woordjes uit het hoofd leren is nu eenmaal makkelijker dan al die voor ons nietszeggende tekens uit elkaar gaan houden. Dat je het vloeiend gaat spreken is een utopie voor iedereen die er niet woont. Zelfs als je er woont is het een ramp, want de Chinezen willen zelf graag Engels oefenen.
Het is net als een Engelstalige in de Benelux. Die krijgt ook amper de kans om Nederlands te leren spreken. Iedereen schakelt over op Engels. Zo leren ze het nooit.
Door Rik Turfs op 21 juni, 2010 | Reageer
Robert van Gulik ( Rechter Tie ), gaf zelfs les in Manderijn !