RICHARD RUSSELL WAARSCHUWT (OPNIEUW)…
4 juli, 2010 | door MHAAGEN |Dit is de man achter een van de oudste beursbrieven van de States (Dow Theory Letters) en als een wijze oude man met zeer veel marktervaring het volgende zegt, zouden we beter eens goed nadenken : ”We’re now in the process of building one of the largest tops in stock market history. The result, I think, will be the most disastrous bear market since the ’30s, and maybe worse.My old friend, Bob Prechter, is talking about Dow 400. I used to think this was an absurd joke. I no longer think it’s a joke. The ultimate result will be a primary bear market shocking in duration and extent”. De ergste berenmarkt sinds de jaren ’30, voorspelt hij, en misschien zelfs nog erger !Wat vindt u van deze uitlatingen ? Zijn ze correct of te zwartgallig naar uw idee ? Ik verneem het graag…
13 Reacties op “RICHARD RUSSELL WAARSCHUWT (OPNIEUW)…”
Door Jeroen op 4 juli, 2010 | Reageer
Een andere deflationist, Mish Shedlock, vindt de voorspelling Dow 400 overdreven. Hij denkt aan een maximale val tot 5000. Zelf heb ik geen idee, het maakt me ook niet zoveel uit. Zolang er deflatie is en dreigt, zijn aandelen voor mij geen goede belegging. Tot hoever de Dow dan kan vallen, is verder bijzaak.
Door Jeroen op 4 juli, 2010 | Reageer
Hier is Mish Shedlock reactie op die uitspraak van Prechter dat de Dow naar 1000 of lager valt:
Meanwhile doom and gloomers like Robert Prechter think the Dow will fall to 1,000.
To that I say “Poppycock” (pretty harsh language indeed for those who know me well).
By my optimistic comparison, I think the Dow’s downside is 5,000. That is a stunning 400% more optimistic appraisal of the current state of affairs than Prechter.
Furthermore, I freely admit that the DOW, instead of dropping, just may meander around 10,000 for another decade.
Door Luc lcdnlf op 5 juli, 2010 | Reageer
Net zoals niemand de uiteindelijke hoogste prijs van goud kan voorspellen, kan niemand een juist cijfer op de laagste stand van de Dow Jones plaatsen. Er is namelijk één illustere onbekende in het spel, waarvan wij niet weten waar die naar toe zal evolueren en in welke mate.
Nu de vermoedelijke evolutie van die illustere onbekende is hier in overvloede besproken, er is dus wel degelijk een verwachting, maar de niveaus kan een gewone sterveling niet voorspellen.
Zegt het verhaal “eerst deflatie, dan inflatie” U iets? Juist, de illustere onbekende is de waarde die de mens aan de dollar zal toekennen in de toekomst.
Als dat deflatieverhaal zijn volle omvang krijgt, dan stijgt de toegekende waarde van de dollar en kan de dow tot 400 dalen. Neemt het inflatieverhaal de regie vroegtijdig over, dan daalt de dow niet in die mate.
Een betere benadering is niet proberen te bepalen wat de toekomstige waarde van de dow jones en van goud zou moeten zijn. Het is geweten dat de verhouding dow jones / goud schommelt tussen dertig en één, om het verhaal te vereenvoudigen. Nu zitten wij in de beweging van dertig naar één. Later zal dat weer omgedraaid worden, maar zover zijn wij nog lang niet.
Voor het ogenblik is die verhouding 8,61. Dus de dow heeft voorlopig, enkel geldig voor vandaag, nog een dalingspotentieel van acht of kan ruwweg dalen naar 1200. Op dit zelfde eigenste ogenblik heeft goud een stijgingspotentieel van acht of kan ruwweg stijgen tot 9600.
De waarheid zal wellicht ergens tussen die twee grenzen liggen, als de waarde van de dollar onveranderd blijft. Nu is die laatste veronderstelling gegarandeerd fout. De waarde die mensen aan de dollar toekennen, zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel evolueren. Bijgevolg zal je de oefening moeten overdoen na verloop van tijd.
Door Alp Dubois op 5 juli, 2010 | Reageer
Wordt u ook zo moe van al die zgn. goeroe’s die het menen te weten en momenteel alleen maar doemscenario’s de wereld insturen. Met zgn. naam en faam moeten die doemscenario’s kracht bijgezet worden.
Het is echter aan Mr. Market om te bepalen waar de indexen naar toe gaan. Dalingen door angst van de modale belagger en gemanipuleer van market makers, worden steeds weer opgevolgd door koopjesjagers. Het zijn vaak de beurshandelaren die de resultaten oppikken (lees: ver door gedaalde aandelen) van hun gemanipuleer. Op die wijze blijven de kleine beleggers steeds weer in de kou staan!
Je kunt het niet vaak genoeg zeggen, maar blijf kijken naar de bedrijfsresultaten en de toekomstverwachtingen van bedrijven, of dat nu hier is of elders. Dat zijn immers de meest betrouwbare graadmeters voor de toekomst van de indexen.
Moe, neen, niet echt.
Beursanalysten – of ze zich goeroe noemen, laten we even buiten beschouwing – begrijpen, is hetzelfde als een vreemde taal leren begrijpen.
Ik heb mijn eerste jaar Spaans achter de rug. Als ik kijk naar Spaanstalige televisie zonder ondertitels, begrijp ik links en rechts een woord, meer niet. Meestal heb ik de volledige context niet begrepen.
Er komt een dag, na het tweede of derde of vierde jaar, dat ik meestal wel de context zal begrijpen, maar moeite zal hebben met de details. “Ze zullen wel bedoelen dat Nederland nog mag meespelen in wereldbeker, maar tegen wie en waarom, daar vraag je mij wat.”
Nog een aantal jaar later, zal ik ook een deel van die details kunnen ontcijferen.
Zo gaat het ook met het begrijpen van beursanalysten. Ge moet al geluk hebben dat je bij de juiste mensen te rade gaat. Maar je moet die mensen ook leren begrijpen.
Daarnaast moet je leren voor jezelf denken, denkfouten maken en het waarom van die fout ontdekken. Je moet leren je zwakheden te compenseren. Die techniek van de Dow uit te drukken in goudwaarde, dient die drie doelstellingen. Door dat beetje kennis kan je meteen de uitspraak beter inschatten en in een juiste context plaatsen.
Beide analisten waarschuwen dat er nog een flinke daling zit aan te komen. Waar, wanneer, hoeveel enz is minder belangrijk als je je tijdig op hebt voorbereid. Als de Dow moet dalen tot 5000 dan heeft goud nog een flinke stijging voor de boeg, als de Dow moet dalen tot 400, dan moet goud logischerwijs ook flink dalen. 5000 punten is m.a.w. een inflatieverhaal, 400 een deflatieverhaal.
Ik denk dat je terdege rekening moet houden met minstens één van die doemscenario’s. Wie dat niet doet, zou wel eens kunnen verschieten, vrees ik. Voorlopig ziet het er naar uit dat het eerst deflatie wordt. Zal er inflatie op volgen? Dat hangt af van de manier waarop de overheden hun schulden zullen saneren. In Europa lijkt de voorkeur te gaan naar saneren via belastinggeld, door besparingen en nieuwe belastingen. In de VS lijkt de voorkeur te gaan naar het omzetten van schulden in uit het niets gecreëerd geld.
Zal dat zo blijven? Kijk gij maar in je glazen bol, de mijne wilt het vandaag niet voorspellen.
Door Alp Dubois op 5 juli, 2010 | Reageer
Ik hoor Luc helemaal niet reppen over bedrijfsresultaten en hun niet te verwaarlozen toekomstverwachtingen. Zijn verhaal gaat (buiten zijn Spaanse cursus) voornamelijk over dat de beursanalisten wel eens gelijk kunnen hebben.
Wat betreft het voor jezelf denken: Heb je je wel eens afgevraagd wat de Dow-fondsen nog waard zijn bij een stand van 5000, om nog niet te praten over die uit de lucht gegrepen 400!
Het interesseert de meeste beleggers niet of er sprake zal zijn van inflatie of deflatie.
Het rekening houden met een v/d doemscenario’s is negativisme ten top.
Overigens zal het een goede deal zijn om straks volgens het meest doemerige scenario de stukjes van Microsoft aan te schaffen voor € 0,05 p/st.
Door Peter op 5 juli, 2010 | Reageer
Alp,
Misschien moet u uw centen maar op een spaarrekening zetten. Of in een oude sok stoppen..
Succes en veel plezier.
Door Jeroen op 5 juli, 2010 | Reageer
Beste Alp, heb jij wel eens de geschiedenis bestudeerd? De mania’s die wij elke eeuw hebben gehad, de grote depressie, alle recessies van na de tweede wereldoorlog? Weet jij hoe het financiële systeem ervoor staat? Hoe gezond de banken zijn (of juist niet?). Ken je het boek ‘This time is different’ van Rogoff/Reinhart dat 6 eeuwen van financiële crises beschrijft? En wat de oorzaak is van financiële crisis en nog belangrijker: wat de gevolgen zijn? Weet je hoe dit financiële systeem werkt en dat het gebaseerd is op het stapelen van schulden? Of is dit allemaal abacadabra voor je en verdiep je je niet in dit soort zaken?
Heel toevallig hebben goeroe’s als Jim Rogers en Marc Faber continu gelijk gehad met hun waarschuwingen dat we bezig waren met een luchtkasteel gebaseerd op veel te veel krediet die tot idioot hoge prijzen hebben geleid. De schuldencrisis is nog maar net begonnen en klaarblijkelijk zijn keiharde waarschuwingen als Griekenland en Spanje voor jou niet genoeg. Dus die mooie bedrijfsresultaten waar jij het over hebt zijn volledig irrelevant. Het heeft geen zin om ons erop te wijzen dat de tuin er steeds mooier bij staat terwijl je huis in de fik staat.
Dus als je het allemaal zo goed weet, kom dan niet op BeursBox en put your money where your mouth is: voor 100% in aandelen van die o zo fantastisch presterende bedrijven!
Door Jeroen op 5 juli, 2010 | Reageer
Om er nog even aan toe te voegen dat de beurs net zo hoog staat als 8 maanden geleden. En dat ondanks die fantastische, door overheidsstimuli opgepropte bedrijfsresultaten.
Door Geert op 5 juli, 2010 | Reageer
Ik verwacht een DOW van $ 3800 maar alles is afhankelijk wat de Dollar zal doen.
We zitten nu in de ergste crisis OOIT. Dus geloven dat het goed komt is wishful thinking. Deze crisis is vele malen erger dan 1929, want deze is globaal. Dit is nog nooit eerder voorgekomen.
Wij zitten nu in dezelfde tijd als voor de val van het Romeinse-, Spaanse en Engelse Rijk en alle gingen ten onder aan een grote schuldenberg, massa consumptie en oorlog. Deze keer is Amerika aan de beurt en zal binnen 15 jaar ingestort zijn.
Een syteemcrash dienen wij nu nog niet bang voor te zijn, maar uiterlijk 2018 zal het gebeuren.
De mens veranderd nooit en daarom komt het elke keer weer voor.
En toch heeft ook Alp zijn stukje van het gelijk. Bij het einde van de vorige beurscrash werd er op dit forum gewag gemaakt van aandelen aan een K/W van vijf, die niemand wilde kopen want het ging gegarandeerd nog meer zakken.
Alp “jouw gelijk” krijgt bij tijd en wijlen zijn kans om zich te bewijzen. Ik hoop alleen maar dat je nu niet bezig bent met cumuleren het ene verlies na het andere in aandelen. Zoals je in een ander topic op dit forum kan lezen, is het bewezen dat een bearmarket 64 jaar kan duren.
Op één vlak verschillen wij duidelijk van mening. Die toekomstverwachtingen. Dat is echt iets waar ik mijn buik van vol heb. Geef mij maar gerealiseerde resultaten om te bepalen of een aandeel goedkoop is of niet. Want toekomstverwachtingen is enkel hoop, soms gefundeerde hoop, soms niet gefundeerde hoop. Fortis en ook Lernhoud en Hauspie beleven die hoop verkopen tot iedereen zijn geld en zijn hoop kwijt was.
Nu is het echt geen goed ogenblik om in aandelen actief te zijn, behalve dan met bearmarketproducten. Dit neemt niet weg dat de dag komt dat aandelen en overheidsschuldpapier wel een interessante beleggingen zullen vormen en dat het beter is uit goud weg te blijven. Alleen is dat vandaag nog niet en negen op de tien kansen, morgen ook niet. Het zal ten vroegste voor overmorgen zijn, denk ik.
Fortis en ook Lernhoud en Hauspie beleven
moet worden
Fortis en ook Lernhout en Hauspie bleven…
Door maxdetak op 5 juli, 2010 | Reageer
Even anders belicht :
Een Dow van 400 5000 of 20.000 wijzen allen naar iets fundamenteler:
Manipulatie-liegen en grote beweeglijkheid
Dat aandelen koersen nu meer door manipulatie tot stand komen i.p.v. bijv. koers winst verhouding is bekend.
Zie o.a. de aandelenmarkt uitgelegd: MSNBC’s Ratigan: Stock market an ‘obviously corrupt’ fraud. Fraude ontstaan vanuit liegen en manipulatie.
De beurs draait en leeft van manipulatie. Sterker de belegger gelooft in en is ontvankelijk voor manipulatie anders was hij allang weg.
Objectief gezien stroomt t geld van de belegger naar de Hedge Funds, Goldmans Sachs en de Wereldbanken.
Deze stroom flow van cash kan een ieder natrekken .
Particulieren enof kleine beleggers verliezen aan en op aandelen en verwanten..
Hedge Funds, Goldmans Sachs hebben manipulatie nodig om te winnen dus koersbewegingen zijn hun werk. Hun manipulatie is wet en volledig aanvaard door zelfs de rechters.
Zie hun tradingsystemen die door elke rechter tot gevangenisstraf zou leiden indien van een particulier afkomstig.Een Dow van 5000 of 20.000 maakt voor hen niet uit.
Beide standen zijn te bereiken doordat de koers al haast niets meer te maken heeft met het bedrijf zelve. Haar koers winst-verhouding etc ..
Kom en ga dus niet klagen over gemanipuleerd worden want je vraagt erom.
Manipulatie neemt vele vormen aan en verschijnt steeds in een ander jasje. De Euro is ander mooi voorbeeld van manipulatie. Grieken, Spanjaarden ze liggen dubbel vanwege al t gratis geld wat hun toestroomt. Reeds 18 miljard aan hulp is naar de griekse banken gegaan. Die lachen en niet zuinig. 18 miljard gratis geld.
Het canadese onderzoek naar kinderen die opgevoed worden om goed te kunnen liegen blijken ideale bankiers te zijn in hun leven. Ze worden door velen als zeer succesvol aangezien. Manipulatie en liegen , twee handen op een buik, beiden lopen als een rode draad doorheen de koersen en hun bewegingen.
De aandelenmarkt wordt beheerst door de wereldbanken, BIS, Fed, ECB en Hedge Funds, Goldman Sachs.
Zij leven dank zij: Manipulatie en de gemanipuleerde… de slachtoffers.
Slachtoffer of Meester. Meester : Goldmans sachs zit altijd goed , de Hedgefunds, de wereldbanken zijn meester .
Ze creeren koersbewegingen en leggen er met opties en andere hefbomen in voor groter rendement. De meester wint en heeft de Controle, de touwtjes in handen! Belegger dient op de hoogte te zijn van manipulatie anders hij is al slachtoffer betekent = verliest geld.
Aandelen en hun koers hebben haast niets meer te maken met t bedrijf.! Bestudeer dat eens. Ze hebben aandelen losgekoppeld door trading technieken, macht manipulatie en liegen. Je bent daardoor hun speelbal.
De particuliere belegger voelt onbewust dat hij geen meester is van de situatie op de aandelenmarkt en zoekt hulp in o.a. technische analyse, grafieken, historie e.a. tools voor enig meesterschap. Ruudsaex staat er vol mee.
Doch geen enkel tool geeft hem meesterschap want allen registreren t verleden.en elk toekomstig patroon heeft meer als 100… mogelijkheden.
Welke kies je en zet je geld op…?
De meester heeft controle, het slachtoffer wordt gecontroleerd en alle richtingen uitgestuurd.
Dat is ook niet de bedoeling meester worden want de meesters zelf verhinderen dit.
Geen enkel tool geeft hem n.m. meesterschap betreffende liegen en manipulatie.
Weinige van de particuliere beleggers winnen en dat is te begrijpen.
Dus de vraag is waarom zijn wij als mensen zo ontvankelijk voor manipulatie.?
Dat is pure noodzaak . Begin met jezelf te manipuleren of te beinvloeden. Dat heeft vele voordelen. Je bent meester en geen slachtoffer.
Misschien is mijn ervaring van enig nut.Waar een tulpenmanie al niet goed voor is. (Tulpenmanie was een hausse in de tulpenhandel in Holland en Utrecht die opkwam rond 1634 en begin februari 1637 abrupt tot een einde kwam)
Manie en manipulatie zijn een.