JIM ROGERS SPREEKT…
10 juli, 2010 | door MHAAGEN |De inflatie risico’s zijn “extremely serious”, zegt hij… Dat zal dan wel voor na de huidige deflatieperiode zijn, denk ik.
From Bloomberg:
Investor Jim Rogers, chairman of Rogers Holdings, said the threat of inflation is “extremely serious” and the world is in an ongoing bear market for financial assets. Alle financiële assests zijn in een berenmarkt.
Rogers, who predicted the start of the global commodities rally in 1999, is betting on a decline in stocks and gains in commodities, he said today in an interview with Bloomberg-UTV in Mumbai. He’s also bought up the euro and the U.S. dollar and said agricultural commodities are “extremely cheap” on an historical basis. Jim zit short aandelen en long grondstoffen.
Hij bezit dus én de euro én de usd ? Dat is natuurlijk ook een manier om te hedgen ! Agricultuur grondstoffen zijn extreem goedkoop, historisch gezien…
The Federal Reserve this week said Europe’s debt crisis may hinder growth in the U.S., the world’s largest economy. Global stock markets have plunged amid the fallout from the European crisis, which saw euro nations and the International Monetary Fund back up Greece with an almost $1 trillion bailout.
“The world has an ongoing economic problem which has not yet been resolved yet,” Rogers said today. “I don’t think the best place for people to invest is in stocks.”
Hij ziet de toekomst voor aandelen somber in dus…
Asian stocks dropped the most in nearly three weeks today on disappointing sales and earnings forecasts by U.S. companies. The MSCI World Index of the largest companies has lost about 13 percent of its value from a more than two-year high in April.
“I am still concerned about debt around the world,” Rogers said. “I am not terribly optimistic about the world economy partially, largely, because of the gigantic debts which have built up.” Het schuldenprobleem, dat universeel is, zal blijven spoken…
Rogers said he’s not optimistic about the euro or the U.S. dollar in the “long term.” Sugar and silver are cheap on an historical basis, Rogers said. Een tip : zilver en suiker zijn historisch gezien goedkoop ! Doet u daat iets mee dan ? Ik verneem het hier graag…
6 Reacties op “JIM ROGERS SPREEKT…”
Door Jeroen op 10 juli, 2010 | Reageer
Vreemde conclusie. Als Rogers denkt dat er serieuze inflatie komt, dan zijn aandelen juist wel een goede belegging. Maar goed, daarom is Rogers al decennia lang een super belegger en ik niet
.
Door Luc lcdnlf op 10 juli, 2010 | Reageer
Als je zuiver kijkt naar de geldcreatie om het schuldenprobleem op te lossen, “moet” je in inflatie geloven.
Ik kan het niet weten uiteraard, maar zou Rogers geloven in een deflatie die bijna in (hyper)inflatie omslaat als een donderslag bij heldere hemel?
Ondertussen heb ik eens de muntparen bekeken die ik volg (EUR tegen USD, AUD, NOK, CAD en CHF)
Enkel CHF stijgt. AUD en CAD blijven min of meer op hetzelfde niveau. NOK en USD verminderen in waarde, NOK nog veel duidelijker dan USD.
In willertermen: CHF aan kop, een peloton van EUR, AUD en CAD, gevolgd op een afstandje door USD en vlak voor de bezemwagen rijdt de NOK.
Ik heb geen informatie over eventuele doping.
Door Peter op 11 juli, 2010 | Reageer
Misschien een hele domme vraag hoor, Maar zijn er financiele producten waarmee je kunt inspelen op de prijs van bijvoorbeel suiker? Of is het meer om een containerlading aan te schaffen en het later te verkopen? Dat lijkt me niet echt de bedoeling…
Maar hoe kan ik bijvoorbeeld in suiker speculeren? Er zijn vast niet veel beursgenoteerde boerenbedrijven waar ik aandelen van kan kopen…?
Graag jullie visie hier op, Dank u.
Door Jeroen op 11 juli, 2010 | Reageer
@Luc: Canada, Australië en Noorwegen zijn typische grondstof landen. Je ziet dan ook dat als de beurzen dalen, de grondstoffen hard worden geraakt. Als gevolg daarvan dalen ook de CAD, de AUD en de NOK. M.a.w. deze valuta zijn prima inflatie hedges, maar juist slecht bij deflatie dreiging en/of negatief sentiment op de beurzen. Zodra er angst komt dat het gaat tegenvallen met de groei van de wereldeconomie, doen deze munten het minder goed (ook t.o.v. de euro).
De valuta die het juist goed doen bij angst en deflatie, zijn de USD en de JPY. Niet voor niets is de rente in beide landen 0%, hetgeen lenen bijna gratis maakt. De Zwitserse frank is een ander verhaal. Zwitserland is en blijft natuurlijk een financieel bolwerk, waar je als rijke goed terecht kunt. Omdat meer mensen zich zorgen maken over de euro en met name rijken uit de PIIGS zich terecht zorgen maken over hun bezittingen, zie je een enorme vlucht naar Zwitserland. Met de bijbehorende stijging in de CHF. De Zwitserse centrale bank heeft het met interventies lang volgehouden om de CHF in de buurt van de 1.40-1.44 t.o.v. de euro te houden, maar de laatste interventies zijn jammerlijk mislukt, met als gevolg dat we nu rond de 1.33 staan.
Door Jeroen op 11 juli, 2010 | Reageer
Misschien gelooft Rogers wel in stagflatie. Dan blijven bedrijfsresultaten onder druk staan (en dus ook de koersen), terwijl de inflatie flink toeneemt. M.i. blijft het lucratief als inflatie hedge om ondergewaardeerde aandelen te bezitten, ofwel aandelen met een sterke marktpositie vooral in Azië. Ook bedrijven die direct of indirect met grondstoffen te maken hebben, zouden het in het scenario van Rogers prima moeten doen.
Door MHAAGEN op 11 juli, 2010 | Reageer
Peter : er bestaan suiker futures turbo’s long en short op euronext…