GOUD DAALT VANDAAG : HET HOE EN WAAROM IN ‘T KORT…

16 juli, 2010 | door MHAAGEN |

…en fors ook.  De reden : een slecht consumentenvertrouwen-cijfer  en een slecht consumentenprijzen-cijfer in de VS :

Comex gold prices extended early losses Friday morning in the wake of the latest consumer price index report. While the core CPI reading was just a bit higher than expected, the overall report still suggested to traders that price deflation in the coming months is a real possibility.

Daarvoor heb ik ook gewaarschuwd in mijn eerste boek DE BEER IS LOS ! (het tweede komt er binnenkort aan en zal trouwens over goud handelen).  Goud kan initieel dalen bij deflatie schreef ik.  Er blijken dus toch nogal wat aanhouders van goud in deze markt te zitten die kochten omwille van inflatievrees – onterecht dus want de reden zou moeten zijn : wantrouwen in papiergeld, dat vooral.  Bovenstaande quote is trouwens van www.kitco.com en daarop kunt u op elk moment van de dag zien waarom goud met hoeveel stijgt of daalt : omwille van de dollar en omwille van aankopen of verkopen.  Interessant !

Wie fysiek goud bezit voor de langere termijn, mag dat rustig aanhouden en zelfs wat bijkopen af en toe, idem voor de bezitters ervan via een goudrekening zoals mijn collega Tom Lassing bezit en promoot (zie post GOUD/ZILVERREKENING van 6 juli jl.).  Koop regelmatig en iets meer zelfs als de prijs gevoelig daalt.  Bezitters van turbo’s zoals ik moeten even op de tanden bijten.  Binnen zes of twaalf maanden zullen we misschien zeggen : weet je nog dat goud toen op 1190 dollar stond…? Natuurlijk, wanneer de deflatie doorzet en met meer en meer cijfers bevestigd wordt – wie weet hoelang dit zal duren ? Toch moeten we kijken naar hoe goud reageerde tijdens bijvoorbeeld de recentste periode van deflatie, 2008-2009 : goed dus, behoorlijk goed zelfs, maar wel met grote ups en downs.  Uiteindelijk zal de dollar nog veel en harder dalen en dit maakt alle grondstoffen eens zo aantrekkelijk, ook en vooral goud. 

Mijn vraag aan u is : maakt u zich als goudbezitter zorgen vandaag of niet ? Heb ik u enigszins kunnen “geruststellen” misschien ? Ik verneem het als altijd graag…

Stem of voeg toe aan:  sn nujij GOUD DAALT VANDAAG : HET HOE EN WAAROM IN T KORT... sn ekudos GOUD DAALT VANDAAG : HET HOE EN WAAROM IN T KORT... sn msnreporter GOUD DAALT VANDAAG : HET HOE EN WAAROM IN T KORT... sn bligg GOUD DAALT VANDAAG : HET HOE EN WAAROM IN T KORT... sn digg GOUD DAALT VANDAAG : HET HOE EN WAAROM IN T KORT... sn su GOUD DAALT VANDAAG : HET HOE EN WAAROM IN T KORT... sn delicious GOUD DAALT VANDAAG : HET HOE EN WAAROM IN T KORT... sn google GOUD DAALT VANDAAG : HET HOE EN WAAROM IN T KORT... sn rss GOUD DAALT VANDAAG : HET HOE EN WAAROM IN T KORT... sn email GOUD DAALT VANDAAG : HET HOE EN WAAROM IN T KORT...
  1. 3 Reacties op “GOUD DAALT VANDAAG : HET HOE EN WAAROM IN ‘T KORT…”

2. Door Luc lcdnlf op 16 juli, 2010 | Reageer

In deze vind ik het onderscheid sparen – traden bijzonder belangrijk.

Zelf bezit ik goud op de goudrekening die Tom promoot. Die blijft in mijn bezit. Zowel in een deflatieperiode als in een inflatieperiode kan ik op het einde van de rit evenveel kopen als aan het begin van de rit. Mijn motivatie is in de allereerste plaats mijn wantrouwen in fiat geld.

Ook bezit ik turbo’s, gelukkig met een hefboom van 4 bij aankoop. Ik kan er dus nog een tijdje tegen. Dat is niet sparen, maar traden. Ik moet dus anders denken, dan bij sparen.

Ik kan verkopen met verlies, ik kan het uitzweten en ik kan ook hedgen door een short turbo op goud te kopen en aan te houden zolang de daling een feit is.

Als ik over beursverwachting mag spreken, dan is mijn denken als volgt. De Baltic Dry Index is tot en met gisteren 32 dagen op rij ononderbroken gedaald. Voor vandaag heb ik nog niet gekeken. Dat is een eerste onheilsboodschap. Tachtig procent van het nieuws én de verwachtingen is negatief. Vroeg of laat corrigeren de beurzen.

Als de beurs een ernstige correctie vertoont, daalt goud automatisch mee. Alleen in iets mindere mate en nadien herstelt het zich.

Er komen woelige economische tijden, maar de grote massa heeft het nog niet zo begrepen. Daarbij wijs ik met een “beschuldigende” vinger naar de media. Het mooiste voorbeeld is de nu drie maanden jonge olieramp. Enkel het goede nieuws is na drie maanden aan bod gekomen. Het lek is voorlopig gedicht, zegt de berichtgeving. Deze ramp had dag na dag onze berichtgeving moeten beheersen, maar liever houdt men zich bezig met motorrijders die zich dood rijden en cipiers die een relatie starten met een gedetineerde. Het is een zoveel als mogelijk goed-nieuws-show die opgevoerd wordt, terwijl de werkelijkheid genegeerd wordt.

3. Door MHAAGEN op 16 juli, 2010 | Reageer

Wat u over goud schrijft Luc, getuigt van de juiste instelling, mooi, en een voorbeeld voor velen. Ook met de rest wat u schrijft kan ik het alleen maar eens zijn; een punt bij en een bank vooruit (zeiden ze in mijn lagere school) !

4. Door Jan op 16 juli, 2010 | Reageer

Het aantal daklozen in Amerika groeit zeer snel…de goed nieuws-ballon zal snel worden doorgeprikt. Maar de vraag is zoals altijd: hoelang kun je een ballon opblazen alvorens hij knapt,
    Lees dit artikel: http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=20124

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.