Finles herstructurering roept vragen op
20 juli, 2010 | door Tom Lassing |Ik kreeg deze brief van een lezer:
In april kreeg ik bericht van Finles dat twee fondsen (FABF en FESF) opgeheven worden en dat deze samengevoegd worden met FCBF.
Met name t.a.v. het Finles Alternative Bond Fund (FABF) roept dit een aantal vragen op:
1. Het fonds wordt opgeheven amper twee jaar nadat het in het leven geroepen is (januari 2008).
2. Door het op zo korte termijn op te heffen stelt men de eigenaars niet eens in de gelegenheid het fonds te verkopen omdat de hiervoor geldende termijn van 6 maanden verstreken is. Hierdoor wordt de eigenaar automatisch verplicht te switchen naar FCBF en, wil hij vervolgens verkopen, moet hij automatisch verkoopkosten betalen.
3. In 2008 heeft Finles FABF aangekondigd als alternatief voor een spaarrekening (‘defensieve en veilige belegging’). Mijn rendement op FABF was in 2009 minus 17,5%. U zult het met mij eens zijn dat spaarrekeningen een beter rendement hadden. Derhalve ben ik van mening dat Finless misleidende propaganda voor FABF heeft doen uitgaan. Ik ben nog in het bezit van de wervende brochure van begin 2008.
Ik heb Finles een mail geschreven en kreeg met veel woorden ongeveer te horen: ‘Pech gehad, 2009 was een slecht jaar en u moet er maar mee leven’.
Is dit inderdaad alles wat ik kan doen?
- Dat zou voor Finles het makkelijkste zijn. De laatste jaren hebben we echter gezien dat banken en andere aanbieders een zorgplicht hebben. Nu kan ik niet bepalen hoe of dat hier ligt, maar toezichthouders kunnen dat wel. Ik raad u daarom aan om contact op te nemen met de AFM en hen te vragen welke juridische mogelijkheden u heeft en wie volgens hen de beste partij is bij wie u zich kunt vervoegen. Naast de AFM kunt u ook de VEB vragen of ze hierin iets willen betekenen.
Als er lezers zijn met andere suggesties, dan zijn deze van harte welkom!
U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.