WAAROM DAALT DE GOUDPRIJS…?

24 juli, 2010 | door MHAAGEN |

En : moeten goldbugs zich zorgen beginnen maken…?

In het 1 Augustus Nummer schrijf ik natuurlijk weer uitgebreid over goud maar ik wil nu alvast een algemeen antwoord formuleren op beide prangende vragen. 

Goud daalt omwille van een slecht Amerikaans consumentenprijs-cijfer, dat zo laag binnenkwam dat er eerder richting deflatie dan inflatie gedacht kan worden (zoals ik al verschillende malen opperde).  Blijkbaar zitten of zaten er ook heel wat beleggers in goud omwille van inflatieverwachtingen. 

Dan is er het 35 miljard dollar grote hefboomfonds van de Amerikaan John Paulson, dat meer dan 3,5 miljard dollar in goud heeft zitten, dat gedwongen werd (wegens een slecht kwartaalcijfer) stukken te verkopen.  Het heeft voordelen maar duidelijk ook nadelen dat de “grote jongens” nu eveneens in goud beleggen.

Verder is de Amerikaanse dollar gestegen en zitten we in het historisch kalme of slechte seizoen voor goud : de maanden juni, juli en augustus.

En last but not least : het sentiment pro goud was eenvoudig té hoog, een correctie moest zich vroeg of laat wel aandienen… 

Door deze samenloop van omstandigheden hebben we een serieuze daling gezien van de top van 1262 USD naar een dieptepunt van 1176 USD.

Niets fundamenteels dus, gelukkig maar.  Ik blijf bij mijn overtuiging dat de prijs zal uitbodemen en dan terug stijgen, zelfs als die deflatie door zou zetten.  We kijken daarvoor naar de recentste periode van deflatie : 2008-2009.  Toen daalde de goudprijs ook initieel en aanzienlijk zelfs, om daarna lustig weer door te stijgen in een trend die al bijna een decennium duurt. 

Technisch gezien naderen we nu ook een belangrijk steunniveau rond de 1175 : telkens goud dit aanraakte (is al vele malen gebeurd de voorbije jaren) steeg het aanzienlijk.  Ik zie dit dus opnieuw gebeuren.  We raakten enkele dagen geleden de 1176 en staan op dit moment van schrijven aan 1190 USD. 

Geen paniek dus en zeker niet verkopen. Durvers zouden al kunnen denken aan (bij)kopen maar ik wacht liever tot de trend terug omhoog is, en wel duidelijk en uitgesproken…

Succes !

Marc Haagen

Stem of voeg toe aan:  sn nujij WAAROM DAALT DE GOUDPRIJS...? sn ekudos WAAROM DAALT DE GOUDPRIJS...? sn msnreporter WAAROM DAALT DE GOUDPRIJS...? sn bligg WAAROM DAALT DE GOUDPRIJS...? sn digg WAAROM DAALT DE GOUDPRIJS...? sn su WAAROM DAALT DE GOUDPRIJS...? sn delicious WAAROM DAALT DE GOUDPRIJS...? sn google WAAROM DAALT DE GOUDPRIJS...? sn rss WAAROM DAALT DE GOUDPRIJS...? sn email WAAROM DAALT DE GOUDPRIJS...?
  1. 9 Reacties op “WAAROM DAALT DE GOUDPRIJS…?”

2. Door Jeroen op 25 juli, 2010 | Reageer

Een daling zou juist goed zijn. Ik heb al een tijdje geen goud bijgekocht, omdat de prijs te dicht bij het all-time high staat. Verder is voor mij belangrijk:

1. Krijgen we al heel snel QE2.0 (zoals Marc Faber denkt) of pas later dit jaar/begin 2011?

2. Laten ze eerst de markt verder dalen, om de politici met deflatiegevaar angst aan te jagen zodat ze eerder bereid zijn om een volgend stimulus programma te accepteren?

3. Als Obama nog wat wil voor de mid elections in november, dan lijkt het me dat hij gebaat is bij hogere aandelenkoersen en liever geen stimulus. De tijd begint echter te dringen, want bijv. de ECRI is al onder de -10% gedaald, hetgeen op recessie duidt. Ben erg benieuwd wat dit gaat betekenen.

Krijgt Faber gelijk met zijn uitspraak dat we al in septemeber/oktober QE2.0 gaan zien, of niet? Dat is een belangrijke vraag, voor de aandelen, voor de dollar en ook voor de goudprijs. Verder denk ik dat er in het geheim al veel meer schulden worden ‘gemonetized’ en dat Bernanke hierover gewoon glashard zit te liegen.

3. Door MHAAGEN op 25 juli, 2010 | Reageer

Interessant Jeroen, de tijd zal antwoorden brengen op deze vragen… Voor de rest zie ik de huidige “rally” als niets minder dan een z.n. bear market rally, jij waarschijnlijk ook ?

4. Door Jeroen op 25 juli, 2010 | Reageer

Hangt ervan af, Marc. Het zou best kunnen dat QE2.0 de boel weer een half jaartje omhoog jaagt, voordat het weer naar beneden gaat. En dan komt QE3.0, net zolang tot het niet meer werkt. In goud gemeten zijn de beurzen al sinds begin jaren 2000 aan het zakken. Nominaal kan het er nog best aardig uitzien, zeker als de dollar weer gaat kelderen. Maar reëel gemeten – tegen de goudprijs – zullen we verder blijven dalen.

5. Door MHAAGEN op 25 juli, 2010 | Reageer

Denk je dat de Fed het zich kan permitteren om QE2 te starten ? Ja, misschien wel. Heeft ze een andere keus eigenlijk ? Je weet zeker dat zo’n 40+ staten in de financiële problemen zitten ? Die gaan natuurlijk ook aankloppen bij de federale overheid voor hulp. Enige oplossing : geld bijdrukken (weer) ? Ik begin meer en meer zo te denken, net als jij… Dan zijn we in Europa beter bezig hé, met besparingen en belastingverhogingen; het kan de prille (?) groei nekken maar het is de betere oplossing voor de lange termijn. Ik zie meer korte-termijn-denken bij de Fed…

6. Door MHAAGEN op 25 juli, 2010 | Reageer

Nog iets : als QE2 inderdaad komt, zal de dollar toch moeten zakken, nietwaar ? Daar wed ik eigenlijk op… Wat zal goud dan doen denk jij ? Ik denk stijgen…

7. Door Jeroen op 25 juli, 2010 | Reageer

Ik denk dat de Fed gewoon tegen het Congres zegt: ‘If you don’t accept QE2.0, we will have full blown deflation, leading to a depression’. En ze zullen het gaan doen, ik ben er vrijwel 100% zeker van. Of het nou werkt of niet, ze denken dat dit de enige manier is om deflatie te voorkomen.

QE2.0 zal niet erg goed zijn voor de dollar, het lijkt me logisch ie dan weer gaat dalen, net zoals van april tot november 2009. Goud zou dan wel eens flink door kunnen stijgen, in 2009 gingen we door QE ook van $ 900 naar $ 1200.

Of we het in Europa beter doen? Tja, wat heet…. Misschien dat investeerders huiverig worden van die dollar printerij en juist weer overstappen naar de euro. Hoewel de schuldproblemen hier ook nog niet uit de wereld zijn. De hamvraag na QE2.0 is: wat vindt men in het algemeen dan de ‘beste’ (zeg: de minst slechte) valuta? Een vlucht naar de yen en de Zwitserse frank, alsmede naar de CAD en de AUD lijkt me dan ook niet onlogisch.

Zoals altijd: we gaan het zien!

8. Door MHAAGEN op 25 juli, 2010 | Reageer

Ik apprecieer jouw reacties zeer Jeroen, ze zijn altijd interessant om lezen en je bent ook bijzonder goed geïnformeerd. Ik ben het dan ook grotendeels met je eens, als zo vaak !

9. Door Luc lcdnlf op 25 juli, 2010 | Reageer

Aan de andere kant voel je perfect aan dat ze in Amerika stilaan schrik krijgen van de mogelijkheid op hyperinflatie.

Ik denk dat zij voorbij het punt van no return zijn. De enige keuze is default of hyperinflatie. Aangezien ze daar de “gewoonte” hebben de kost af te wentelen op de zwaksten in de samenleving, denk ik dat het hyperinflatie wordt.

Europa lijkt schuchter voor het duurzame herstel te kiezen. Hoewel in landen als België er nog heel weinig mogelijkheid is de boel te redden doordat de belastingsdruk de economie bijna versmacht.

Ik had het een hele tijd terug met mijn vrouw over besparingen in de sociale zekerheid. De Franstaligen zullen daar zeker tegen zijn, beweerde ik, want zij zullen meer moeten inleveren dan de Vlamingen, zo beweerde ik. Er is al berichtgeving in die zin geweest die mij gelijk geeft.

Veertig procent van de Waalse economie is “overheid”. Als ambtenaar stelt mij dat op individueel vlak enigszins gerust, want hervormingen in de overheidspensioenen zullen de Waalse economie geen goed doen, dus die gaan ook zo veel als mogelijk worden geblokkeerd. Voor het land als collectief is het natuurlijk geen goede zaak, dat begrijp ik ook. Als die hervormingen er toch komen, zal ik mij dan ook er niet tegen verzetten.

De grote les uit dit alles is dat je een manier moet zoeken om te ontdekken welk land zijn munt in ere houdt. Twee grote hefbomen zijn daarvoor van belang. De munthoeveelheid controleren en de overheidstekorten beperken.

Anderzijds lijkt het mij minder aangewezen op relatief korte termijn terug te grijpen naar munten van grondstoffeneconomieën. Dat zal alleen op langere termijn voordeel bieden. Vooral in de periode vlak nadat het systeem uiteindelijk langs deze of gene zijde (default of hyperinflatie) in elkaar is gestuikt.

10. Door Jeroen op 25 juli, 2010 | Reageer

Luc, het is niet voor niets dat vele banken hun dollarreserves stukje bij beetje aan het inwisselen zijn voor munten als de CAD en de AUD. Het is duidelijk wat ‘smart money’ doet: overstappen op valuta die tenminste gebaseerd zijn op echte waarde, spreek: grondstoffen. Daaruit blijkt ook dat zij inflatie verwachten op de langere termijn. In dat geval gaan grondstofprijzen door het dak en worden de CAD en de AUD vanzelf meer waard…..

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.