IS GOUD EEN BUBBEL…?
26 juli, 2010 | door MHAAGEN |Neen dus, als u mij gelooft. Of bijvoorbeeld Maarten Verheyen van o.m. www.groeilanden.nl Dit is wat een van zijn redacteurs schrijft over het gele edelmetaal :
Is goud een bubbel?
De prijs wint nu al 9 jaar op rij terrein … de grootste ETF bezit meer van het edelmetaal dan de meeste centrale banken … en de massa lijkt goud serieus te overwegen als belegging.
Nog even en pensioenfondsen stoppen het in portefeuille!
Gewoonlijk zijn deze fondsen de laatste idioot die tegen hogere prijzen wil kopen. Herinner je hoe deze fondsen zowel op de top van de grondstoffenbubbel als de private equity zeepbel actief werden in deze markten.
Wel dan, is goud een bubbel? Zit iedereen in het goud?
Amper. Al kan ik begrijpen waarom je die indruk krijgt.
Maar laten we ons even houden aan de cijfers, ja? De wereldwijde goudmarkt is 5 miljard ounces groot. Als je het zo stelt, is er minder dan 1 ounce goud beschikbaar voor iedere bewoner van deze planeet!
Vijf miljard ounces aan $1.200 per ounce, dan spreek je over een omvang van $6.000 miljard of $6 biljoen.
Groot? Vergelijk het dan eens even met de $46 biljoen die geïnvesteerd werd in aandelen of de $82 biljoen in obligaties.

Amper 4% van de beschikbare middelen zit momenteel in goud. In 1982 was dat maar liefst 17%. Toen was er inderdaad sprake van een bubbel.
Om vandaag aan 17% te geraken, moet de prijs stijgen naar minimaal $5.000.
En dat is precies wat zal gebeuren indien meer beleggers een deel van hun aandelen en obligaties verkopen om te diversifiëren richting goud.
De goudmarkt is een lilliputter in vergelijking met de andere activaklassen. Indien beleggers besluiten om 10% van hun obligaties in te ruilen voor goud, dan zit je met een extra vraag van $8,2 biljoen.
Stel je even voor wat er met de prijs gebeurt wanneer er $8,2 biljoen belegd moet worden in een markt die amper $5 biljoen groot is!
En in feite is de goudmarkt veel kleiner dan die $5 biljoen waarover ik het hier heb. Analisten schatten dat amper één vijfde – of $1 biljoen – beschikbaar is voor beleggers. De rest van het goud zit verwerkt in juwelen of opgeslagen in de kluizen van centrale banken.
Het moet eigenlijk allemaal nog beginnen voor goud. Er is pas sprake van een echte goudhysteria wanneer andere activaklassen geliquideerd worden en vluchten in goud.
Pas dan kan je je de vraag stellen of goud een zeepbel is. Maar vooraleer dat “probleem” zich stelt, spreek je over koersen van minimaal $5.000.
De huidige terugval die we nu zien in het goud, is een geschenk uit de hemel. Grijp deze kans met beide handen om de posities aan te vullen.
In deze waanzinnige wereld is goud misschien het enige dat je kan redden. Vandaar mijn oproep om minimaal 20% van je portefeuille in goud te hebben.
De makkelijkste (en waarschijnlijk ook veiligste manier) om goud te kopen, is via GoldMoney.
Ik schreef hier in het verleden al meerdere keren over. Alles wat je over GoldMoney moet weten om een goede beslissing te nemen, heb ik hier voor je samengevat.
groeten,
Maarten Verheyen
PS. Die 20% waarover ik het heb, beschouw ik echt als een absoluut minimum. Persoonlijk overweeg ik om aan deze koersen het gewicht op te trekken richting 25% – 30%.
Correcties in het goud zijn zeldzaam en vaak van korte duur. Als ik jou was, zou ik er alles aan doen om deze kans niet voorbij te laten gaan.
U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.