IK KREEG NET EEN MAIL…
29 juli, 2010 | door MHAAGEN |…waarom er géén sprake is van herstel in de Noord-Amerikaanse economie. En voor nu is het nog altijd : zo Amerika gaat, zo vergaat het de rest van de wereld ! Dit is ‘m :
Dear Marc,
![]() |
America’s only remaining economic engine has STALLED!
With unemployment sky-high and consumers too nervous to open their pocketbooks, the faint pulse U.S. manufacturing has — over the past year or so — been one of the economy’s only glimmers of hope.
But while most economists expected this morning’s report on durable goods orders to show a healthy increase, they posted their largest decline since August of 2009!
This has far-reaching implications. It means:
* More layoffs of factory workers and less rehiring. Yesterday, I told you how U.S. manufacturers were reaping a one-time boost to their profits by slashing their work force. Now, with factory orders slowing, they may need to cut even more deeply.
* A quick end to the recent earnings improvements. Earnings are the key factor that has been fueling some “bargain” hunting in the stock market recently. Now, we could see the reverse trend set in.
* The sour mood of millions of consumers is now spreading. It’s hitting manufacturers. And it’s getting worse. Indeed, just yesterday …
Despite all the hype and happy talk
from Washington and Wall Street,
consumer confidence plunged — AGAIN!
The Conference Board just reported that its Consumer Confidence Index fell far more than most economists expected — and it is now down nearly 20% since May alone!
This is abysmal news: A recovery can NOT happen without the consumer. Never has; never will!
Geen herstel mogelijk zonder de consument, zegt Martin Weiss van Money and Markets, en we moeten hem gelijk geven – in een economie die voor 72 % lééft van die consument ! En wie zegt “geen herstel in de VS, zegt eigenlijk ook geen herstel waar-dan-ook, geen duurzaam herstel, geen blijvend. Ergo : terug naar een double dip ? Hoe denkt U hier over ? Ik verneem het graag…!

20 Reacties op “IK KREEG NET EEN MAIL…”
Door nico d b op 29 juli, 2010 | Reageer
Zoals ik hier al een tijdje beweer dus, de Amerikanen en de dollar zijn toast.
Geen jobs, geen koopkracht.
Maar Europa zie ik alsnog de moeilijkheden de baas te kunnen. Ze moeten hier natuurlijk niet te gek gaan doen, zoals in Griekenland (vervoersector.
Door Jan op 29 juli, 2010 | Reageer
Duurzaam herstel. We zijn al hard op weg naar het diepere punt van de W
Lees deze artikelen eens: http://www.americanthinker.com/printpage/?url=http://www.americanthinker.com/2010/07/repent_the_end_is_near.html
Dan weet je dat de peptalk van Bernanke and Geithner langzamer doorgeprikt gaan worden
Door Jeroen op 29 juli, 2010 | Reageer
Nico, ik denk dat de dollar echt wel het einde van 2010 haalt, hoor
Door MHAAGEN op 29 juli, 2010 | Reageer
…maar misschien niet het einde van 2011…!
Jeroen, het zou wel eens vlug kunnen gaan hoor nu.
De afleidingsmaneuvers zijn bijna uitgeput, de rest van de planeet ziet de sociale, financiële en structurele ondergang.
Tegen midden 2011 is alle krediet zeker op.
Door Geert op 29 juli, 2010 | Reageer
De Dollar kan nog tot 2015 overeind blijven, maar mogelijk zal 2013 al een slecht jaar zijn voor de dollar. Aankomende 2 jaar zie ik nog niet veel gevaar. Zeker niet voor de Euro. Daar horen wij helemaal niks meer van. Niemand spreekt meer over een crash of pariteit.
Iedereen die uit aandelen vlucht, zal in cash gaan zitten. Daarom sterken munten aan.
Geert, ik zou niet te vroeg juichen. De euro heeft een mooie bounce gemaakt, dat moest ook wel met dat record aantal shorts en de enorme harde daling. Het fundament voor de euro is er geen steek beter op geworden, club Med is zo dood als een pier, en blijkens volgend artikel hebben de Europese banken een hoofdpijntje van 30 biljoen:
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/banksandfinance/7915246/Europes-30-trillion-headache.html
Nico, onze geachte afgevaardigde Ben Bernanke zal binnenkort weer met een nieuw stimulus plan komen, dat weer tot een opleving van een half jaar gaat leiden. Daar gaat hij net zolang mee door, tot het niet meer werkt. Kan nog wel even duren.
Ik kan je overigens aanbevelen het volgende boek te lezen, in elk geval de eerst hoofdstukken. Gaat over de hyperinflatie in de Weimar Republiek. Uiteraard ook warm aanbevolen voor andere forumlezers. Het boek schijnt erg in trek te zijn bij bankiers, een vingerwijzing!?
http://www.zerohedge.com/article/guest-post-read-sought-after-dying-money-hyper-inflation-here
Geert, nu ik je sinds lange tijd weer ‘spreek’: krijgen we deze herfst nog een forse beursdaling? Of gaat ie al in augustus beginnen?
Mijn visie: zodra de Dow 10.000 wordt doorbroken, zal het niet lang meer duren of de markt wordt weer omhoog gepompt. En in november staan we hoger, omdat dat Obama’s enige kans in de verkiezingen is!
In elk geval is dit de mening van John Taylor van FX Concepts:
For FX Concepts, this is a big day and a very scary one as well. Because our market view is now very precise, but at odds with the accepted wisdom, we are putting ourselves out on a limb. The euro is going to be hit again and commodity currencies will come under increasing pressure. Our cyclical analysis argues that the currency markets are making a major reversal right now, today, and that this will be at least a medium term reversal in equities and credit as well. Although it is more likely that the equity and credit markets will not begin their major decline until the last week of August, the odds favor an unimpressive month ahead which means that we are at the end of the exciting part of the rally of the past two months. By the end of next month, equities will be headed lower, credit spreads will widen sharply, and government bonds will begin a rally to new all time highs. Our completely technical cyclical work implies that there will be a return to dark times in September and October, with a sharp decline driven by liquidity and solvency issues likely to set the world back on a recessionary course.
Door MHAAGEN op 29 juli, 2010 | Reageer
Dit vond ik een leuk commentaar op Z. :
Ahhh the irony! A book about hyper-inflation trading at $234
By the way : het (peperdure) boek staat klaar-om-lezen, gratis !
Door Geert op 29 juli, 2010 | Reageer
Ik had al verwacht dat we zouden gaan dalen, maar er moet een trigger zijn. Meestal is het zo dat sept/okt de slechte maanden zijn, waarbij er in augustus een top wordt gezet.
Ik heb nu wel afgelopen week mijn laatste puts gekocht en nu maar afwachten op de trigger. Het is inderdaad verstandig om te wachten tot we onder de 10.000 komen. Dat geeft zekerheid.
Out of the money puts zijn nu nog leuk geprijst. Als we dalen, dan zal het ook hard gaan. Maar dan moeten we eerst onder de 296 komen.
De beurs kan langer blijven stijgen, dan een belegger solide kan zijn. Dus we kunnen nog wel hoger en verder stijgen, maar nu naderen we toch echt de gevare zone. Een zeer belangrijke punt ligt nog in augustus. Rond 15 – 20 augustus eindigt er een cyclus die overeenkomt met de top van 2007 en bodem van 2009. Dus zeer belangrijk. Die cyclus loopt vrijwel exact met alle andere belangrijke toppen en bodems vanaf 2000.
In november/december kunnen we mogelijk een fors herstel verwachten, maar dat heeft niet veel te maken met Obama. De markt is dan mogelijk zwaar oversold en klaar voor een rally
Wat betreft de Euro geloof ik niet in een crash. Mogelijk gaan we binnen korte tijd een top zetten en zal dan weer corrigeren. Vooralsnog ga ik er nu nog niet vanuit dat we een lagere bodem zetten, maar testen kan goed.
Ik zou bijna durven te stellen, dat wanneer we aankomende 3 maanden niet fors corrigeren er een nieuwe bullmarkt opkomst is. Wie gelooft dat nu?
Maximaal in aug de top en een forse correctie
Anders zal een nieuwe bullmarkt starten en daar geloof ik niet in.
Dus Jeroen zeer vestandig om de 10.000 in de gaten te houden. Wat wij nu zagen was een herstel tot 200MA. Dat is zeer logisch. Maar je ziet dat Amerika er niet doorheen gaat en we weer dalen. Dus wat puts december aanschaffen kan geen kwaad. Ik denk niet dat het ze deze keer lukt om de markt op te pompen.
Indien we nu dalen, dan zal het ook erg hard gaan.
Jeroen, ‘k zal dat boekje eens bekijken.
Wat betreft B.B. het fed opperhoofd, hij zou zich ook beter met de beestjes bezig houden zoals B.B. uit Frankrijk.
Die hebben er dan tenminste nog wat aan…
Door Jeroen op 30 juli, 2010 | Reageer
Geert, wat moet die trigger dan zijn? Persoonlijk heb ik mijn twijfels of er de komende maanden iets omvalt, dus ik ben benieuwd aan welke mogelijkheden je denkt.
Verder ben ik nieuwsgierig naar je mening wat er gebeurt als de Fed – zoals Marc Faber en Bob Janjuah denken – binnen enkele maanden met een multi biljoen stimulus plan komt.
Door Geert op 31 juli, 2010 | Reageer
Dat kan van alles zijn. Het kan ook iets anders zijn dan economie, zoals een orkaan of tsunamie. Stel dat er een tsunamie komt bij de Golf van Mexico of Dalian (China) dan heeft dat enorme gevolgen.
Wanneer er een bankrun ontstaat dan valt er alsnog een bank om. Stresstest doorstaan of niet, maakt niet uit. Het gaat om vertrouwen. Dat kan ineens wegvallen.
Amerika liet ook weer slechte groeicijfers zien, dus ook daar is het weer negatief. Amerikaanse recessie is dieper dan gedacht.
Ik kijk niet naar het stimulus plan. Niemand die daar iets duidelijks over kan melden. Op een bepaald moment kunnen ze een daling toch niet tegenhouden.
Belangrijk is het daarom om sterke steunlijnen in de gaten te houden. Indien we onder de 300 komen, dan zou het weleens hard kunnen gaan. Zolang we daar boven blijven, zullen we zijwaarts bewegen of hoger gaan.
Door Jeroen op 31 juli, 2010 | Reageer
Onder de 300: over welke grafiek gaat dit? Voor mij is de Dow = 10.000 een belangrijke steun, op dat niveau verwacht ik – als er niks ernstigs gebeurt – wel weer een bounce richting de 10.500.
Het zou m.i. ook goed kunnen dat we geen bear market of een bull market krijgen, maar een Japan scenario. Met de Dow die tussen 9500 en 12000 blijft hangen, net als de Nikkei van 1990 tot heden.
Door Frank Declerck op 31 juli, 2010 | Reageer
Toch eigenaardig dat er geen bankruns ontstaan in Amerika. In Juli alleen zijn er weer 22 banken failliet verklaard, hiermee staat de teller sinds het begin van de crisis op 336 bank faillissementen of gedwongen overgenomen banken. 22 banken op een maand tijd, dat is bijna 1 per dag.
Ter vergelijking:
2003: 3 faill.
2004: 4 faill.
2005: 0 faill.
2006: 0 faill.
2007: 3 faill.
2008: 25 faill.
2009:140 faill.
7/2010:108 faill.
crisis over?
Door Jeroen op 31 juli, 2010 | Reageer
Frank, de FDIC stelt elke bankrekeninghouder schadeloos. Zolang dat blijft gebeuren, zal er denk ik geen bankrun ontstaan.
CNBC zou zeggen: ‘the number of bankrupt banks is bottoming, this is clearly bullish!’
Door Frank Declerck op 31 juli, 2010 | Reageer
Jeroen, akkoord.
aar ik hoor nu al maanden het verhaal dat het FDIC door hun middelen zitten. Wat als er eens een ietwat grotere bank het bijltje bij neerlegt?
Her blijft toch verbazen dat er zoveel faillissementen zijn ondanks het vele geld die in de banken worden gepompt. Bernanke doet het tegenovergestelde van wat in de jaren 30 gebeurde. Toen sneuvelden de banken omdat men de geldkraan dichtdraaide, nu sneuvelen ze ondanks het massaal verschaffen van liquiditeiten. Je kan je niet van de indruk ontdoen dat de ene bank de andere niet is. Er lijkt een willekeur te zijn welke gered worden en welke niet. De vraag is: is het wel willekeur?
Door Jeroen op 1 augustus, 2010 | Reageer
Frank, inderdaad is de FDIC allang bankroet, maar ja: dat geldt ook voor Illinois en California en die staan ook nog steeds overeind
.
Als er een grotere bank failliet gaat, zal er vast wel een geheim dollar window zijn waaruit de FDIC kan tappen. Alles moet overeind gehouden worden, dus bailouts zullen doorgaan zolang het kan. Ik las gisteren dat het grote gevaar van het omvallen van bijv. California de onderliggende derivaten zijn. Dat zou een enorme kettingreactie teweeg kunnen brengen. Dus het is de heren van de elite er alles aan gelegen dit piramidespel zolang mogelijk vol te houden.
Wat de willekeur betreft: nee hoor, die is er niet. De grote banken van de grote jongens, daar gaat het om. De rest mag/moet omvallen, zodat de grote banken meer klandizie krijgen. Hoe smerig ook, het is eenvoudig qua opzet. De crisis is goed voor de Goldman Sachsen en Citi’s, dat is duidelijk.