DE ECONOMEN ZIJN…ENORM VERDEELD…
1 augustus, 2010 | door MHAAGEN |Er bestaan vandaag : de Partij economen; de Partij (de Autoriteiten) vraagt, zij draaien. De partij zegt : het herstel gaat voort. Punt. Een andere groep zijn de Neo-Keynesianen - Paul Krugman, Martin Wolf, Joseph Stiglitz… Zij vrezen dat de economie naar een double dip gaat; deficieten zijn hun laatste zorg, er moet méér worden gestimuleerd. Zij krijgen harde oppositie van de inflationisten – Marc Faber, Jim Rogers…. Deze economen vinden dat er al tevéél gestimuleerd werd, dat er nog hogere deficieten komen die tot (hyper)inflatie zullen leiden, dat de consumentenprijzen zullen stijgen en de dollar will be crushed. Een kleine groep van hardcore deflationisten gelooft dat de economie wegzinkt in een diep gat, richting depressie (Robert Prechter, Gary Shilling); de aandelenbeurzen zullen derhalve in mekaar stuiken. Dan is er tenslotte nog de Daily Reckoning-groep. It acknowledges that nobody knows anything. Wie heeft gelijk ? Bij welke groep economen sluit u zich aan ? Wij vernemen het graag…
10 Reacties op “DE ECONOMEN ZIJN…ENORM VERDEELD…”
Door Jeroen op 1 augustus, 2010 | Reageer
Je vergeet nog een groep: namelijk degenen die denken dat het westen een Japan scenario tegemoet gaat (bijv. Mish Shedlock en The Pragmatic Capitalist houden deze mogelijkheid nadrukkelijk open).
Hyperinflatie kan m.i. alleen ontstaan als de enorme bergen krediet die zijn gecreëerd ook daadwerkelijk worden uitgeleend. Zie de Weimar Republiek. Daarvoor heb je wel banken nodig die grif uitlenen en bedrijven/mensen die optimistisch zijn over de economie en weer lekker aan het lenen slaan. Helaas is dat niet het geval, beiden staan in de defensieve stand. Debt deleveraging lijkt het parool, niet expansie.
Een andere mogelijkheid voor hyperinflatie is, dat grote groepen en partijen huiverig voor de waarde van de dollar worden en de munt massaal gaan dumpen. Zoiets is niet te voorspellen, maar kan wel van de een op de andere dag gebeuren.
Vooralsnog is m.i. deflatie de primaire trend, hetgeen je goed ziet aan de nog steeds dalende rentevoeten en het feit dat Treasuries nog steeds een zeer goed rendement halen. Uiteraard moeten alle theorieën weer de prullenmand in als de Fed QE 2.0 aankondigt. Dan zullen we moeten bekijken welk effect dat heeft.
In dit kader is de volgende checklist van Mish Shedlock alleraardigst. ‘Bernanke’s deflation preventing scorecard’:
http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/2009/04/bernankes-deflation-preventing.html
Conclusie: Bernanke heeft deflatie niet weten te voorkomen.
Mish over het Japan scenario:
Real final sales of domestic product — GDP less change in private inventories — increased 1.3 percent in the second quarter, compared with an increase of 1.1 percent in the first.
Those anemic numbers are AFTER trillions of dollars of stimulus money had been thrown at it.
Does this sound like Japan to you? It does to me.
Door Frank Declerck op 1 augustus, 2010 | Reageer
Een beter bewijs dat economie geen wetenschap is, bestaat er niet.
De reflexiviteitstheorie van Soros lijkt hiermee aannemelijker. 1+1 in de economie kan 2,3 of -1 zijn.
Door Luc lcdnlf op 1 augustus, 2010 | Reageer
Wat economen die een Japan-scenario “promoten” al dan niet gemakshalve vergeten, is dat Japan er twintig jaar in geslaagd is, zijn schulden bij de eigen bevolking te parkeren. Europa kon dit tot voor kort ook, maar of Amerika dat lange tijd zal kunnen, betwijfel ik toch sterk.
Lees anders nog eens het nieuwsberichtje dat ik van Zita overnam en op dit forum plaatste.
Het Japan-scenario is de volgende fase in operatie virtueel zand in de ogen strooien en de werkelijkheid verdoezelen. Eerst zou de economie aantrekken, nu zal ze niet meer aantrekken, dus is een Japan-scenario een goed alternatief.
Luc, in het geval van Amerika zal de Fed als ‘laatste koper’ optreden, m.a.w. we gaan een periode van debt monetizing tegemoet. Ik heb geen idee hoe lang ze dat kunnen volhouden, misschien een paar jaar? Het komt er denk ik echt op aan hoe lang ze het ‘extend en pretend’ verhaal vol kunnen houden. Zolang de markten de verhalen als waarheid blijven slikken, kunnen ze er denk ik wel een tijd mee door blijven gaan.
@Frank: economie is 90% psychologie en 10% wetenschap. De cheerleaders (die zichzelf econoom noemen) die denken dat alles weer OK en bij het oude is, zijn zo ongelofelijk op de ontkennende toer bezig, dat het me beter lijkt dat deze mensen het predikaat ‘econoom’ niet meer mogen voeren.
Mijn vader beweerde altijd dat de burgemeester vroeger tegen de priester zei: “houd jij “ze” dom, ik zal “ze” arm houden”.
Meer dan ooit is het spreekwoord waar dat de wereld een showtoneel is en wij de acteurs. Alleen vrees ik dat de prijs dat achteraf voor het toegangskaartje betaald moet worden, aan de hoge kant zal liggen voor veel mensen en dan druk ik mij voorzichtig uit.
Zeer interessante uitspraken van Alan Greenspan:
http://www.zerohedge.com/article/alan-greenspan-financial-system-broke
1. Het financiële systeem is BANKROET
2. Er komt GEEN inflatie als het financiële systeem bankroet is
Tja, wat nu, meneer Bernanke!?
quote zerohedge At the moment there is no sign of that because the financial system is broke and you can not have inflation if the financial system is not working.” In other words, we will be in deflation until the broke financial system becomes unbroke… and then we will have hyperinflation. unquote
Ik heb zo het gevoel dat ook deze publieke optreden, deel uit maakt van de show. Ik denk dat hyperinflatie ontstaat doordat het vertrouwen in het geld weg is en mensen steeds meer van dat geld eisen in ruil voor hun goederen of diensten. Dat vertrouwen of het ontbreken ervan heeft niets te maken met een financieel systeem dat bankroet is, denk ik. Een financieel systeem dat bankroet is, kan zelfs bijdragen aan het ondermijnen van de vertrouwen.
Wedden dat de weg wordt geëffend voor een nieuw rondje QE?
Eens, de deflatie dreiging wordt gebruikt om een nieuwe ronde QE af te dwingen, zodat de bankiers weer recordbonussen kunnen verdienen.
Ik denk dat Greenspan het heeft over vraaggestuurde inflatie. De dollar kan echter makkelijk minder waard worden als mensen hun vertrouwen in die munt verliezen en hem gaan dumpen.
Door vgoossens op 5 augustus, 2010 | Reageer
ECRI ziet er ook niet best uit: http://goedbeleggen.wordpress.com/