ALLES TERUG ALS VANOUDS…?
2 augustus, 2010 | door MHAAGEN |De Tijd : “ Fed-voorzitter Ben Bernanke verwacht dat een stijging van de lonen de Amerikaanse consument de volgende kwartalen meer zal doen uitgeven. Dat zei hij maandag in een speech(…)”. Tiens, ik verwacht net het tegenovergestelde : dit zal de consument aanzetten tot meer SPAREN en MINDER uitgeven, en zeker meer schulden AFBETALEN. Wie zal het bij het rechte eind hebben en…heeft de winnaar dan recht op de post Voorzitter van de Federal Reserve ?
3 Reacties op “ALLES TERUG ALS VANOUDS…?”
Door Jeroen op 2 augustus, 2010 | Reageer
Ja, ja, zo weet ik er ook nog wel een paar: ‘De werkloosheid daalt, de lonen stijgen, inflatie is terug op normaal niveau, de banken zijn weer kerngezond – zoals de stress tests hebben aangetoond, de huizenmarkt sterkt behoorlijk aan, de bodem in real estate is alweer een tijdje achter ons, GDP zal – zoals na elke recessie – volgend jaar weer 6 tot 8% groeien, de problemen in Europa zijn voorbij en de dollar is een waardige wereld reservemunt, die de komende jaren alleen maar sterker wordt.’
Wie haalt deze leugenachtige Bernanke nu eens van de buis? Liegen is tot kunst verheven in dit piramidespel, maar 95% blijft hem geloven, hoe vaak hij er ook naast zit. Bij een weerstation was hij allang ontslagen.
Door Luc lcdnlf op 3 augustus, 2010 | Reageer
Van dat sparen en minder uitgeven geloof ik maar weinig van. Mensen zijn maar pas geleerd als ze van school komen. Degenen die hun baan en hun huis hebben kunnen behouden, of die een mooie deal hebben gekregen van de bank zijn niet “naar school” geweest, nog niet.
Op de poef leven is als drug en afkicken daarvan doet pijn. Dus als je het mij vraagt, ja voor 150 miljoen Amerikanen is het terug als vanouds, denk ik. Voor 110 miljoen onder hen, zal het bibberend hopen zijn op betere tijden. En 40 miljoen Amerikanen leven van voedselbonnen, het ultieme afkicksysteem (zonder dat ik enige vorm van leedvermaak heb, integendeel).
Dat doet mij denken aan een grapje dat in de jaren 70 van de voorbije eeuw bij ons de ronde deed. De oude Belgen leefden van de jacht en de visvangst, de moderne belgen van den dop en de ziekenbond (voor de Nederlanders den dop = werkloosheidssteun)
De inheemse Amerikaan leefde van de jacht op bizons, de moderne Amerikaan van de jacht op voedselbonnen.
Voor hen die het aan de lijve ondervinden is het maar wrange grap, vrees ik.
Door Goforit op 4 augustus, 2010 | Reageer
Op 5 augustus worden de vier-jaarlijkse gegevens mbt de Eerste Aanvragen Werkloosheidsvergoeding in de VS gepubliceerd. “Gewoonlijk is een verandering van tenminste 35K nodig om een jobtoename van enige betekenis te signaleren.
Een hoger dan verwachte notering moet beschouwd worden als positief/hausse voor de USD, terwijl een lager dan verwachte notering moet beschouwd worden als negatief/baisse voor de USD” (bron: http://www.forexpros.nl). Ben benieuwd wat voor invloed deze resultaten zullen hebben op de EUR/USD?