BEURSHUIS PETERCAM…
4 augustus, 2010 | door MHAAGEN |…ziet een sombere toekomst voor Europa en de euro. Pariteit met de USD binnen drie jaar. De enige uitweg voor Euroland is de munt te doen of laten dalen. Dat lees ik in De Tijd. Wil nu net de VS ook hààr munt laten dalen…! Hoe moet dat dan ? Om ter eerst of ter snelst ? En zie ik net het tegenovergestelde : een lagere USD tegenover de euro. Tjonge jonge, wat moeten we daar nu van denken ? En wat denkt u van dit : “duurzame groei in de VS” ?! “Bedrijven die terug mensen aannemen” ? Hebben we het hier wel over hetzelfde land ?? Ik geloof mijn ogen en oren niet… En u ? Enige reacties misschien…?
‘Daling euro enige uitweg voor Europa’

De Keyzer volgde in 2009 Geert Noels op als hoofdeconoom van Petercam. Hij heeft een andere stijl dan zijn voorganger, die de laatste jaren tot mediafiguur uitgroeide. ‘Ik ben niet Geert Noels 2.0, ik ben Peter De Keyzer 1.0.’
De Keyzer trok Bart Van Craeynest aan om de Belgische economie te volgen. Vandaag presenteren de twee voor het eerst hun economische vooruitzichten. De Ufsia-alumni becommentariëren ook de uitdagingen voor het economisch beleid.
Recente cijfers wijzen op een groeivertraging van de wereldeconomie. Zal de afkoeling doorzetten?
Peter De Keyzer: ‘Drie dingen vallen op als we naar de wereldeconomie kijken. Ten eerste is 2010 een veel beter jaar dan 2009. Ten tweede is de groei in 2010 hoger dan de gemiddelde groei van de jaren 90. Ten derde verwacht het Internationaal Monetair Fonds (IMF) dat de groei tot in 2015 hoger zal zijn dan in de jaren 90.’
‘Maar de groei versnelt alleen in de groeilanden. Dankzij Azië is de industriële productie van de groeilanden nu 15 procent hoger dan voor de recessie. In de rijke landen ligt de productie nog 10 procent lager dan voor de recessie. Ons aandeel in de taart krimpt elk jaar.’
Dreigt er een double dip in de rijke landen?
De Keyzer: ‘De VS staan meer dan Europa klaar om aan te knopen met duurzame groei nu de stimulans van het economische beleid en de heropbouw van de voorraden uitdooft. De Amerikaanse bedrijven hebben fors het mes gezet in de werkgelegenheid. Daardoor steeg de productiviteit en daalden de loonkosten per eenheid product. De ondernemingen rekruteren weer. In Europa is de arbeidsmarkt minder flexibel en is banen scheppen veel moeilijker. Een verdere daling van de euro is de enige uitweg.’
‘We zijn somberder dan de consensus en zien 25 procent kans op een double dip. We verwachten dat de economie van de VS dit jaar 2,7 en volgend jaar 2 procent groeit. In de eurozone zal de groei slechts 0,8 en 1 procent bedragen, maar de groei verschilt sterk van land tot land. Duitsland is het China van Europa dankzij loonmatiging en zijn efficiënte economie.’
Waarom bent u zo somber?
De Keyzer: ‘De jongste 30 jaar hebben leningen door de overheden en de privésector en een daling van de spaarquote de groei opgekrikt. Tegelijk groeide de beroepsbevolking zeer snel. De groei was dus in grote mate een illusie. De komende jaren zijn schuldafbouw en een verhoging van de spaarquote nodig en zal de beroepsbevolking trager groeien. Dat betekent minder groei.’
Is de euroklim duurzaam?
De Keyzer: ‘Nee, het is een goed moment om dollars te kopen. Ik verwacht dat de euro zal dalen tot 1,20 à 1,25 dollar eind dit jaar, 1,10 dollar eind volgend jaar en pariteit over drie jaar. Volgens de koopkrachtpariteit is de euro 1,15 dollar waard. Het probleem is dat Griekenland, Spanje, Portugal en Italië amper profiteren van een goedkopere euro, omdat zij vooral exporteren naar Europa. Een daling van de euro levert wel grote voordelen op voor Duitsland, Nederland en België. Duitsland moet die extra exportinkomsten uitgeven door meer te consumeren.’
U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.