DE TOEKOMST VAN HET BOEKENBEDRIJF…

4 augustus, 2010 | door MHAAGEN |

De grootste boekenhandel van Noord-Amerika staat te koop.  Het mag duidelijk zijn waar de toekomst ligt : bij Amazon, e-boeken, e-bookreaders,…  Als ik veel zou reizen zou ik me direct zo’n e-bookreader aanschaffen…bij Amazon natuurlijk ! Een stuk uit De Tijd van vandaag :

Barnes & Noble, de grootste keten van boekenwinkels in de Verenigde Staten, zet zichzelf te koop. Dat gebeurt onder druk van de activistische aandeelhouders, onder wie de Californische miljardair Ron Burkle.
 DE TOEKOMST VAN HET BOEKENBEDRIJF...
Foto AFP

Het beursgenoteerde Barnes & Noble (B&N) liet dinsdag na de slotbel op Wall Street in de VS verstaan dat het met betrekking op zijn toekomst ‘alle strategische alternatieven onderzoekt, inclusief een mogelijke verkoop’. Er wordt gezegd dat oprichter en voorzitter Leonardo Riggio investeerders rond zich aan het verzamelen is om het bedrijf over te nemen. Riggio bezit 29,9 procent van B&N. 

De 720 winkels van B&N zijn verspreid over de hele VS en zijn te vinden in vrijwel alle kleine en grote steden. Jaarlijks gaan zo’n 300 miljoen boeken over de toonbank. 

B&N domineert al jaren de Amerikaanse markt van boekhandels, maar de technologische nieuwigheden van de jongste jaren zagen aan de poten van het bedrijf. Papieren boeken moeten steeds vaker plaatsruimen voor hun digitale versies, wat fors weegt op de resultaten en de beurskoers van B&N. De voorbije drie jaar kromp de nettowinst van 135,8 miljoen dollar naar 36,7 miljoen dollar. 

De marktwaarde van de boekenhandelaar donderde in minder dan 10 jaar tijd van 2,2 miljard dollar naar 950 miljoen dollar gisteren. Ter vergelijking, Amazon.com, de grootste concurrent van B&N, groeide in die periode van 3,6 naar 55 miljard dollar.

Stem of voeg toe aan:  sn nujij DE TOEKOMST VAN HET BOEKENBEDRIJF... sn ekudos DE TOEKOMST VAN HET BOEKENBEDRIJF... sn msnreporter DE TOEKOMST VAN HET BOEKENBEDRIJF... sn bligg DE TOEKOMST VAN HET BOEKENBEDRIJF... sn digg DE TOEKOMST VAN HET BOEKENBEDRIJF... sn su DE TOEKOMST VAN HET BOEKENBEDRIJF... sn delicious DE TOEKOMST VAN HET BOEKENBEDRIJF... sn google DE TOEKOMST VAN HET BOEKENBEDRIJF... sn rss DE TOEKOMST VAN HET BOEKENBEDRIJF... sn email DE TOEKOMST VAN HET BOEKENBEDRIJF...

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.