IS UW VERTROUWEN SOMS GESTEGEN…?

6 augustus, 2010 | door MHAAGEN |

Zo u Nederlander bent, want dat is wat ik toch in De Financiële Telegraaf van vandaag lees :

“Het vertrouwen van Nederlandse beleggers is in juli flink toegenomen. Dat blijkt vrijdag uit de beleggersbarometer van ING, die met 12 punten steeg tot 122 punten”.  Ik vraag me af over wie ze het dan hebben.  Over U misschien ? Dan vernemen wij dat graag en de redenering daarachter zeker…

Stem of voeg toe aan:  sn nujij IS UW VERTROUWEN SOMS GESTEGEN...? sn ekudos IS UW VERTROUWEN SOMS GESTEGEN...? sn msnreporter IS UW VERTROUWEN SOMS GESTEGEN...? sn bligg IS UW VERTROUWEN SOMS GESTEGEN...? sn digg IS UW VERTROUWEN SOMS GESTEGEN...? sn su IS UW VERTROUWEN SOMS GESTEGEN...? sn delicious IS UW VERTROUWEN SOMS GESTEGEN...? sn google IS UW VERTROUWEN SOMS GESTEGEN...? sn rss IS UW VERTROUWEN SOMS GESTEGEN...? sn email IS UW VERTROUWEN SOMS GESTEGEN...?
  1. 13 Reacties op “IS UW VERTROUWEN SOMS GESTEGEN…?”

2. Door Jeroen op 6 augustus, 2010 | Reageer

Kijk naar dit plaatje en probeer me ervan te overtuigen dat ik meer vertrouwen moet hebben:

http://calculatedriskimages.blogspot.com/2010/08/employment-recessions-aligned-at-bottom.html

3. Door MHAAGEN op 6 augustus, 2010 | Reageer

Een plaatje zegt inderdaad meer dan 1000 woorden…

4. Door Jeroen op 6 augustus, 2010 | Reageer

Oeps, Marc Faber denkt ineens dat een val van de Dow Jones naar 1000 (zoals Prechter voorspelt) wel degelijk een mogelijkheid is:

http://www.moneynews.com/StreetTalk/marc-faber-dow-stocks-1000/2010/08/05/id/366673

Een paar maanden terug was Faber er nog van overtuigd dat dit nooit kon gebeuren… Dus Faber nu eindelijk ook overtuigd dat deflatie wel degelijk mogelijk is!?

5. Door nico d b op 6 augustus, 2010 | Reageer

Belg zijnde is dit volgens mij een (hopelijk) kortstondig neveneffect van de oranjekoorts begin juli.

6. Door Geert op 6 augustus, 2010 | Reageer

Inflatie of deflatie is niet afhankelijk van geld printen, maar er komt meer bij kijken. Tegenwoordig spreekt iedereen over prijs inflatie, terwijl dat niet belangrijk is. Het is enkel het gevolg van echte inflatie.

Er is namelijk een heel groot verschil tussen prijsinflatie en geldinflatie. Iedereen richt zich op de prijs, maar deze crisis draait om geld. We krijgen gelddeflatie, met als gevolg prijsdeflatie.

Onder deze omstandigheden is deflatie meer waarschijnlijk. Zeker in Europa.

Ik heb het al vaker aangegeven, maar ik lees er weinig over.

Inflatie wil zeggen teveel geld in verhouding tot het aantal goederen.

Probeer maar eens met die regel deflatie te onderbouwen en je kunt zien dat deflatie heel logisch is.

7. Door Jeroen op 6 augustus, 2010 | Reageer

Prijzen hangen niet alleen af van de hoeveelheid geld, maar ook van vraag en aanbod. Kijk maar naar de prijs van tarwe, die door het dak gaat. In een deflatoire geldomgeving kunnen prijzen van grondstoffen fors blijven stijgen als de vraag het aanbod ver overtreft.

BTW Geert, de dollar blijft dalen, wat is nu je visie op de te zetten top?

8. Door Geert op 6 augustus, 2010 | Reageer

Jeroen, je hebt wel gelijk wat betref vraag en aanbod. Maar je kan vraag ook zien als hoeveelheid geld er ter beschikking is ten opzichte van het aanbod (lees: hoeveelheid goederen). Dus dat heeft te maken met prijsinflatie. Dat is niet het grootste gevaar.

Ik spreek over geld inflatie. Dat heeft betrekking op heel de economie. Prijsinflatie heeft betrekking op een sector, zoals grondstoffen of aandelen.

Dus uiteindelijk komt het toch neer op hoeveelheid geld ten opzichte van het aantal goederen.

Wat betreft de Dollar blijft het lastig. Het staat niet opzichzelf maar in relatie met alles. Zolang als de beurs blijft stijgen, kan de dollar verder aansterken. Dus ook nu moeten we wachten op de trigger, maar ik denk dat de dollar nu aardig overbought is.

Onderzoek anders maar eens EUR/USD ten opzicht van goud. Dollar werd sterker, maar goud daalde in dollars. Dus dat klopt niet echt. Ik weet niet precies wanneer goud in Euro’s een bodem zetten, maar ik ging uit van 30 juli als belangrijke datum.

Dus indien goud nu verder stijgt, dan staat de bodem er. Dus het is heel moeilijk om iets zinnigs over valuta te melden, zonder te kijken naar goud. Goud is belangrijker dan de munt. Dus mogelijk zijn we al bezig met topvorming.

We hebben nu het meest zekere deel van de stijging van de dollar gehad, dus verder speculeren op de dollar is gokken.

9. Door Geert op 6 augustus, 2010 | Reageer

Ik heb nog even gekeken en ik denk dat we rond deze tijd een top gaan zetten bij de Euro. Uiterlijk begin volgende week (9-aug). De bodem van goud staat er mogelijk al (in euro’s).

Ik denk dat de euro kan verzwakken tot 8-sept. en goud stijgen tot 20/23 aug.

De volgende datums liggen in de week van 21/24 sept.

Dat wil dan zeggen
    long in goud tot 20/23 aug
    short in de euro tot 8-sept.

Dit is geen advies. Neem zelf de beslissing wat te doen. Dit is enkel mijn verwachting.

We kunnen nog verder herstellen, maar de kans op winst is nu fors afgenomen. Beter is het dan om niks te doen en te wachten totdat de markt duidelijkheid geeft.

10. Door MHAAGEN op 6 augustus, 2010 | Reageer

Ik zal hier mijn verwachtingen ook eens plaatsen : long euro tot de dollar ten onder gaat, long goud om diezelfde reden. Tijdstip : 2011/2012

Nah !

PS. Wat krijgt de “winnaar” ?

11. Door Luc lcdnlf op 6 augustus, 2010 | Reageer

Sta mij toe het nog ingewikkelder te maken dan het al is.

:) O ja, Marc, ik wed alleen voor een kus, daarom wed ik enkel met vrouwen. Als jij de “winnaar” wordt, krijg jij niets van mij. Sorry hoor. :)

Deze redenering komt van Marc De Mesel. Hij stelt dat inflatie en deflatie het gevolg zijn van de waardering van de mens voor een bepaald goed.

Zo is er al jaren deflatie op dingen zoals computers én tegelijkertijd inflatie voor wat betreft de waarde van vastgoed. Of om het heel simpel en bijgevolg deels onjuist te stellen, verbruiksgoederen daalden in waarde, terwijl investeringsgoederen stegen in waarde.

Al vanaf 2000 begon de deflatie voor aandelen en die gaat schijnbaar nog door, maar er is sedert ongeveer hetzelfde jaar inflatie voor goud. Vastgoed is in onze landen nog altijd onmenselijk duur. Misschien was dat alles een rechtstreeks gevolg van de geldcreatie die al veel langer bezig is dan waar wij ons bewust van zijn.

Nu zou er een omgekeerde beweging kunnen gebeuren. Wij zien abnormale prijsstijgingen voor voedingsgrondstoffen zoals tarwe en koffie en misschien in de nabije toekomst ook voor olie. Dat terwijl vastgoed in grote delen van de wereld in waarde daalt en ook de aandelen in een bearmarkt gevangen blijven zitten.

Dat komt misschien omdat mensen een voortdurend groeiend deel van hun inkomen aan verbruiksgoederen moeten besteden. Hier merken wij er nog niet veel van, behalve dan dat een bedrijf in de toeristische sector binnenkort failliet zal gaan. In de VS kunnen ze niet meer voldoende voeding kopen als ze daar maar één modaal inkomen in een gezin hebben, als de informatie van Vlaamse televisienieuws van vandaag juist is. Ze hadden het daar over zomerklassen enkel om kinderen te eten te geven!!!??? Eén op vier kinderen zou er honger lijden.

Wat zal de som van alle deelinflaties en deeldeflaties van de economie ons opleveren? Of met andere woorden, waaraan zullen mensen morgen en overmorgen belang hechten en in welke mate?

12. Door MHAAGEN op 6 augustus, 2010 | Reageer

Hmm…intelligént…respect !

13. Door nico d b op 6 augustus, 2010 | Reageer

Juist, straffe redenering.

Heeft er ondertussen iemand nog een miljardje in de kast liggen?
    In dollars liefst.
    http://www.hln.be/hln/nl/3424/economische-crisis/article/detail/1141947/2010/08/06/Fannie-Mae-blijft-verlies-lijden-en-vraagt-opnieuw-om-steun.dhtml

14. Door Jeroen op 7 augustus, 2010 | Reageer

10 augustus is de volgende FOMC meeting en dan weten we meer. Ik denk dat de markt al rekent op iets dat ruikt of klinkt naar QE 2.0. Als dat zo is, dan komt de voorspelling dat goud sterk gaat stijgen vanaf 10 augustus misschien wel uit! Ik heb alvast een positie op GLD ingenomen op $ 1160.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.