OEPS…

6 augustus, 2010 | door MHAAGEN |

Hoor ik daar de term “derivaten” vallen ? Bij Buffett ? Die dit ooit nog weapons of mass destruction noemde ? En die nu daarop zelf verlies lijdt ? Het kan verkeren, zei Bredero… CNN Money : “Warren Buffett’s Berkshire Hathaway posts lower 2nd-quarter income due to derivatives losses. Income falls 40% to $1.97 billion”…

Stem of voeg toe aan:  sn nujij OEPS... sn ekudos OEPS... sn msnreporter OEPS... sn bligg OEPS... sn digg OEPS... sn su OEPS... sn delicious OEPS... sn google OEPS... sn rss OEPS... sn email OEPS...
  1. 5 Reacties op “OEPS…”

2. Door Jeroen op 7 augustus, 2010 | Reageer

Tja, Warren, dan moet je je vingers maar niet branden aan complexe producten die je niet begrijpt. Zei je zelf niet: ‘koop alleen bedrijven waarvan je het product begrijpt’? Als Berkshire vol zit met die derivaten, wordt het voor aandeelhouders tijd om een CDS aan te schaffen ;-) .

3. Door Frank Declerck op 7 augustus, 2010 | Reageer

Het gaat hier wel over langetermijncontracten tot 2018. Hierdoor maken de derivaten daarop eens verlies en eens winst. Daar ze per kwartaal moeten verwerkt worden, krijg je deze schommelingen. Over de volledige rit ziet dit er dus heel anders uit. Buffett die derivaten niet begrijpt? Geloof het maar niet.

4. Door Jeroen op 7 augustus, 2010 | Reageer

Frank, Buffett ziet niets in technologie aandelen, maar wel in derivaten!? Ik haal zijn eigen uitspraak aan: ‘koop alleen iets dat simpel is en dat je begrijpt’. Derivaten zijn alles behalve simpel, maar goed, het is uiteraard mogelijk dat hij ze goed bestudeerd heeft. Buffett kan echter niet tot 2018 vooruit kijken en aangezien hij het altijd maar heeft over Amerikaans herstel, heb ik zo mijn twijfels of hij alles goed inschat. Ik bedoel: hij kocht ook olie in 2008 terwijl de prijs al fors was gestegen.

Al met al vind ik dat Buffett anders is gaan beleggen, met meer risico en minder doorzichtigheid.

5. Door Frank Declerck op 7 augustus, 2010 | Reageer

Jeroen,

Toch kan ik Buffett volledig volgen. Derivaten zijn perfect te begrijpen voor wie zich de moeite getroost. Je kunt ze als speculatie gebruiken of als verdediging. Ik neem aan dat Buffett ze vooral als tweede gebruikt. Hij zal echt wel de gevolgen volledig kunnen inschatten ook al is hij een bejaarde man.
    Technologie aandelen zijn nooit te begrijpen. Ik heb jarenlang een goede inzage gehad in het technologiebedrijf Barco. Ik had zowel zicht op de korte termijn als lange termijn visie omdat ik nogal wat contact had met mensen uit Barco. Ik kan u verzekeren: zo’n bedrijf is niet te voorspellen. Producten kunnen verouderd zijn nog vooraleer ze op de markt komen. Succesproducten kunnen over zijn op een paar maand. Zo was Barco’s topproduct hun analoge projectoren. Die verkochten ze voor meer dan 25.000 dollar met gigantische winst. Toen plots de markt werd opengebroken, werden gelijkaardige projectoren voor minder dan 1/10de van de prijs verkocht. In plaats van gigantische winst, moest Barco 100den miljoenen afschrijven op hun voorraad.
    Eigenlijk begreep Buffett de technologie sector begin deze eeuw maar al te goed. Hij wist dat de hype niet zou blijven duren en terwijl ze toen ook al zeiden dat Buffett het niet meer kon, bleek dat hij het alweer bij het rechte eind had.
    Buffett is anders gaan beleggen omdat hij nu veel te veel kapitaal heeft om te beleggen. Je maakt nu éénmaal makkelijker van 10 miljoen 100 miljoen, dan van 10 miljard 100 miljard.

6. Door Jeroen op 8 augustus, 2010 | Reageer

Frank, ik denk dat Buffett zich inzake derivaten wel laat adviseren door de makers ervan, dus Goldman Sachs, Wells Fargo en consorten. Buffett en het bankensyndicaat zijn sowieso twee handen op 1 buik, dus ik mag aannemen dat de banken hetm van goed advies voorzien in ruil voor zijn miljardensteun.

Technologie aandelen: hangt er natuurlijk vanaf over welk aandeel we het hebben. Een bedrijf als Microsoft of Intel past m.i. zeer goed in Buffett’s beleggingsfilosofie. Intel maakt processoren, heeft een zeer dominante marktpositie en nauwelijks concurrentie en de rol van computers zal alleen maar groter worden. Microsoft domineert op het gebied van OS en heeft daar nauwelijks concurrentie te duchten. Ook zij zullen profiteren van de boom in Azië, waar honderden miljoenen staan te trappelen om een PC of notebookje aan te schaffen.

Zowel MS als INTC is m.i. verre te prefereren boven een boevenclub als Wells Fargo, met wellicht honderden miljarden aan slechte leningen op de balans, die ze angstvallig aan de blik van aandeelhouders onttrekken.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.