GEEN DOUBLE DIP…
11 augustus, 2010 | door MHAAGEN |…als we Investment U mogen geloven en ze geven daarvoor vier redenen :
- double dips zijn bijzonder zeldzaam; we maakten er slecht 3 mee in de afgelopen 150 jaar
- de winsten van bedrijven groeien cf. het huidige resultatenseizoen
- twee zwaargewichten – Greenspan en Buffett – zien de economie verbeteren
- verschillende economische indicatoren verbeteren met bv het zogenaamde Treasury Spread Model dat de kans op een double dip raamt op 0,19 %
Persoonlijk vind ik dit allemaal nonsens maar…wat denkt u hiervan ? Ik wil er zeker niet van beschuldigd worden alleen maar negatief getinte opinies aan bod te laten komen, dus… Dat ze zeldzaam zijn, wil niks zeggen; de winsten zijn de resultaten van een kunstmatig in leven gehouden economie en meest door het ontslagen van werknemers en andere “cost cutting” bekomen; ik lees heel andere commentaren van de twee “zwaargewichten”; en ik ken heel andere indicatoren die op iets heel anders duiden. Wat denkt u hiervan, ik verneem het graag…
5 Reacties op “GEEN DOUBLE DIP…”
Door Jeroen op 11 augustus, 2010 | Reageer
Een werkelijk onthutsende verklaring van Investment U, die makkelijk is te grillen:
1. De crash van 2008 is ook heel zeldzaam, het is namelijk een systeem- en schuldencrisis. Dus die te vergelijken met andere recessies is dom en komt erg amateuristisch over.
2. De winsten zijn gegroeid door massa ontslagen, kostenbesparingen en enorme stimuli door de overheid en centrale banken. Wacht de volgende kwartalen maar af, die gaan stukken minder uitpakken.
3. Er zijn vele zwaargewichten die helemaal geen economisch herstel zien, maar juist een verdere verslechtering. En Greenspan heeft letterlijk gezegd ‘the financial system is broke’ en dat een kapot financieel systeem niet zal leiden tot aantrekken van de vraag en dus inflatie.
4. De ECRI is alweer op recessie niveau, ik kan ook wel een index bedenken die er aardig voor staat.
Mijn hemel, wat een drama die lui. Perfecte contra indicator, zou ik zeggen.
Door MHAAGEN op 11 augustus, 2010 | Reageer
Goeie repliek Jeroen; ik zei het al : ik vond en vind het nonsens maar ik moét af en toe ook een ander geluid laten horen hé, dat zul je wel begrijpen…
Door Jeroen op 11 augustus, 2010 | Reageer
Ja, maar het klinkt zo ongeloofwaardig, dat ik het idee heb dat deze mensen op een andere planeet leven!? Luisterde vandaag ook naar 3 economen van o.a. ING en Rabobank, die denken ongeveer hetzelfde als Investment U: vertraagde groei, meer niet. En ‘dat is logisch, na zo’n sterk herstel’. Volgens deze mensen zijn de winsten van bedrijven robuust, is de Amerikaanse consument optimistisch (!?), evenals de bedrijven (!?) en hoeven we ons geen zorgen te maken over een double dip.
Ze zouden deze mensen een bonus moeten gaan uitkeren o.b.v. de uitkomst van hun voorspellingen.
Door Luc lcdnlf op 11 augustus, 2010 | Reageer
De show must go on, vrees ik. Zolang mogelijk, want de waarheid vertellen zou de boel alleen maar erger maken. Die mensen weten heus wel beter, denk ik.
Door Geert op 11 augustus, 2010 | Reageer
Het probleem is niet de economie. Indien ik daar op zou letten, dan zou ik ook geloven dat het nog mee zal vallen.
Het probleem is het geld en het systeem. Dat is vele malen erger.
Economen die al 30 jaar in het vak zitten, zullen er vanuit gaan dat het deze keer ook weer meevalt, maar zij hebben helemaal geen ervaring met dit soort tijden.
Het is niet zo dat de economie in elkaar zal storten. Het is juist zo dat ze de economie in elkaar laten storten. Ze laten het gebeuren. Daar valt winst mee te maken. Niet met herstel. Dit doen ze alleen maar om meer controle te krijgen en een nieuwe munt in te kunnen voeren.