DR STEVE SJUGGERUD…

14 augustus, 2010 | door MHAAGEN |

…is een originele denker, ik volg hem al een hele tijd en tot nu toe…zit hij er altijd recht op.  Vandaag vergelijkt hij de situatie in de VS met die in Japan, in het bijzonder in het licht van de superlage intrestvoeten.  Sjuggerud ziet géén inflatie maar wel :

Could interest rates go lower? Yes! Could they stay low for a long time? Yes!

You might think rates couldn’t go lower than they are today… After all, we’ve never seen them this low in our lifetimes. And you might not imagine rates will stay this low for a long time, with all the government stimulus and “money printing.”

But the Japanese faced the same thing in the early 1990s… Here’s how it played out:

In 1995, the Bank of Japan did the unthinkable… and cut interest rates below 1%. Today, 16 years later, Japanese interest rates are STILL below 1%.

In the early 1990s, Japan was struggling to recover from an extraordinary real estate bubble (like we are today). Residential real estate prices there peaked in 1991.

The Japanese government threw everything it could at the problem – it cut interest rates to zero and it went crazy borrowing and spending to try to keep the economy afloat.

We are doing those same things today in the U.S.

You could easily argue these things didn’t work in Japan… Today – two decades later – Japanese real estate prices and stock prices are still well below their peak.

Meanwhile, with interest rates below 1% for all this time, retirees in Japan earn next-to-no money on their savings. And the massive government debt is still there – it still has to be paid back, somehow.

Japan’s government debt is now at a crushing level… near 200% of the economy (GDP). That’s the highest in the world, except for basket case Zimbabwe.

The U.S. isn’t nearly in Japan’s kind of trouble… yet. But the U.S. is heading down the same road. The Congressional Budget Office forecasts government debt will hit 180% of GDP by 2035.

So could interest rates in the U.S. stay below 1% for 16 years? Absolutely.

In the U.S., rates went below 1% back in 2008. It is now 2010. And there is nothing on the horizon that suggests rates will be going up.

The economy is not recovering as much as hoped. Interest rates will stay at record low levels until the economy shows signs of coming back to life and inflation starts to appear. We’re not seeing those signs yet.

Stem of voeg toe aan:  sn nujij DR STEVE SJUGGERUD... sn ekudos DR STEVE SJUGGERUD... sn msnreporter DR STEVE SJUGGERUD... sn bligg DR STEVE SJUGGERUD... sn digg DR STEVE SJUGGERUD... sn su DR STEVE SJUGGERUD... sn delicious DR STEVE SJUGGERUD... sn google DR STEVE SJUGGERUD... sn rss DR STEVE SJUGGERUD... sn email DR STEVE SJUGGERUD...
  1. 8 Reacties op “DR STEVE SJUGGERUD…”

2. Door Jeroen op 14 augustus, 2010 | Reageer

Helemaal mee eens. Een ieder die een Japan scenario en/of deflatie scenario negeert en alleen inzet op (hyper)inflatie kan wel eens zeer bedrogen uitkomen. In theorie kan de Fed 500 biljoen bijprinten, als de banken het echter niet uitlenen en ook bedrijven en consumenten het niet willen hebben, dan is er GEEN inflatie.

We hebben dus:

1. Een kapotte bankensector
    2. Een aandelenmarkt die al 9 maanden niets doet
    3. Werkelijk astronomische stimulusbedragen
    4. Ondanks deze stimulus een mager herstel, het slechtste ooit na een recessie
    5. Herstel dat alweer inzakt

Dit lijkt verdacht veel op Japan! Net als Hugh Hendry ga ik dus zeker niet mijn JPY en USD van de hand doen, ook mijn lange termijn US Treasuries blijven in portefeuille.

3. Door Luc lcdnlf op 14 augustus, 2010 | Reageer

Het grote verschil tussen Japan en U.S. is volgens mij de plaats waar zij hun overheidsschulden kunnen of konden parkeren.

Japan heeft zijn schulden grotendeels kunnen parkeren bij de eigen bevolking. Kan de U.S. dat ook? Indien het antwoord neen is, rijst de vraag of dit een wezenlijk verschil zal geven in het eindresultaat.

4. Door Jeroen op 15 augustus, 2010 | Reageer

Luc, dat maakt m.i. geen verschil. De Fed koopt ze gewoon op en ‘verstopt dat feit onder het vloerkleed’. Bovendien: de Japanse bevolking kan echt geen 200% van het BNP (de Japanse staatsschuld) financieren!

5. Door Jeroen op 15 augustus, 2010 | Reageer

Hier een zeer interessant schrijven van Daniel Amerman, een inflationist. In dit stuk zet hij uiteen dat deflatie niet mogelijk is en dat met een ongelimiteerde geldmachine inflatie altijd wint:

http://mortgagesecretpower.com/Readings/1007/dSIXTEENkg.pdf

Helaas zitten er wat mij betreft een aantal zwakke punten in het verhaal. En wel de volgende:

1. ‘Inflatie kan altijd worden bereikt als er maar genoeg willpower is bij de regering en de Fed’. Tja en als de Fed nu eens bang is voor hyperinflatie? Dan zal zij zeker geen idiote fratsen gaan uithalen en dus de rem erop zetten wat de grootte van de QE betreft.

2. QE werkt niet, hebben we nu gezien, en als het om willpower gaat, dan zie ik het volgende probleem: straks winnen de Republikeinen de midterm verkiezingen en dat gaat hoe dan ook een rem zetten op de geldsmijterij. Pas als het te laat is – spreek: de boel gaat crashen – zullen de Republikeinen overstag gaan.

3. Amerman komt met het punt dat de Fed desnoods geld kan gaan uitdelen. Iedereen 2000 dollar erbij op zijn bankrekening. Leuk! Maar: wat gaan mensen met dat geld doen? De Fed kan ze niet dwingen om spullen te gaan kopen. Ze kunnen dat geld gaan gebruiken om schulden af te lossen (oeps, deflatie), op een spaarrekening te zetten (ook al niet inflatoir) of assets te gaan kopen. Naast het feit dat dit dus een zeer bizarre maatregel is die nog nooit is toegepast, kan het effect wel eens minimaal zijn of tot grotere bubbels in assets kunnen leiden.

4. Als de maatregel onder 3 eenmalig wordt uitgevoerd en het werkt, dan krijgen we 1 a 2 maanden inflatie en daarna kakt het weer in. Want als het geld op is, gaan mensen weer over tot de orde van de dag. Dus moet de Fed dit wel blijven herhalen om de inflatie ‘aan de praat’ te houden. Dit wakkert het risico op hyperinflatie aan, iets dat ze nou juist willen vermijden.

Ik heb het nu nog niets eens over hoe buitenlandse investeerders hierop gaan reageren, maar mijn conclusie is duidelijk: ik denk dat Amerman ongelijk krijgt. Amerika zit dichter tegen een Japan scenario aan dan veel mensen willen geloven.

6. Door MHAAGEN op 15 augustus, 2010 | Reageer

Jeroen en Luc,

Ik heb ergens de mooie vergelijking gelezen : de Fed betaalt met zijn visa kaart de schulden van zijn eurocard af. Recht erop vind ik…

7. Door MHAAGEN op 15 augustus, 2010 | Reageer

Jeroen, ivm dat punt 1 : Japan had en heeft willpower genoeg getoond maar toch lukt het hen niet…

Punt 2 : inderdaad en misschien winnen de republikeinen wel; de bevolking verliest het vertrouwen in Obama dus wie weet… Merk je ook dat vroeger, voor 2001, de republikeinen de spenders waren en de democraten de bezuinigers ? Hoe is dat zo veranderd…

Punt 3 : dat is al geprobeerd door Bush : iedere belastingbetaler een cheque gegeven. Het heeft toen niet geholpen en zal dat ook nu niet doen; de mensen zullen schulden afbetalen of sparen…deflatoir dus, inderdaad…

Punt 4 : “daarna kakt het weer in”; ik zou de discussie wel deftig willen houden Jeroen…(hihihi)

8. Door Jeroen op 15 augustus, 2010 | Reageer

Marc, als een plan zoals dat van Amerman afhankelijk is van de ‘willpower’ van politici, dan heb ik er sowieso al 0% vertrouwen in ;-) .

Ook lost dit plan het probleem van de schulden niet op. Zoals gezegd: het aanbod van het geld is niet het probleem, maar de vraag ernaar.

Japan heeft overigens te weinig willpower getoond als we Amerman mogen geloven. Ach ja, meer dan 200% schuld, tis maar wat je te weinig willpower noemt!

Ik wil wel elke maand 1000 euro bijgeschreven krijgen om inflatie aan te wakkeren. Je mag eenmaal raden waar dat geld dan in belegd wordt (nee, niet in een nieuwe i-Pad).

9. Door Goforit op 25 augustus, 2010 | Reageer

Het verhaal van Amerman klinkt inderdaad idee te mooi om waar te zijn, Jeroen. Wat betreft de Japanse inflatie: de Yen is deze week enorm gestegen door de risico-aversie die op dit moment de markt domineert (wat overigens ook gunstig is voor de USD). Gespeculeerd wordt dat deze stijging kan leiden tot een interventie door de Bank of Japan. Op de economische kalender van deze week staat dat de Tokyo Basis CPI morgenavond zijn cijfers bekend zal maken, wat de Japanse inflatie positief danwel negatief kan beinvloeden. Wat denken jullie?

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.