YALE ECONOMIST ROBERT SHILLER : MEER STIMULI GEWENST…
15 augustus, 2010 | door MHAAGEN |…voor de Amerikaanse economie want er is nu meer dan 50 % kans op een double dip. Hij adviseert rechtstreeks mensen aan te nemen, wel een miljoen. Dat zou 30 miljard USD kosten, heden ten dage met een gegoochel met honderden miljarden en meer, een schijntje :
“The program doesn’t have to be expensive, Shiller says. In a recent New York Times column, he noted that hiring a million people at $30,000 per person would cost $30 billion, only 0.2 percent of the national debt”. Aldus Moneynews.com. Als de privésector niet aanwerft, moet de overheid het maar doen, zegt hij. Wat vindt u daarvan ? Al deze mensen zouden gaan geld verdienen en ook uitgeven en dus de economie doen draaien… Of is dit te kort door de bocht ? Ik verneem uw reacties graag…
5 Reacties op “YALE ECONOMIST ROBERT SHILLER : MEER STIMULI GEWENST…”
Door Jeroen op 15 augustus, 2010 | Reageer
Wat moeten die mensen dan gaan doen: appels tellen? De grens met Mexico bewaken? Politie agentje spelen?
Dit plan is trouwens een zero sum game: we krijgen 30 miljard stimulus, ten koste van 30 miljard nieuwe schuld. Die schuld moet ook weer worden afbetaald, inclusief rente….
De Fed kondigde afgelopen dinsdag een extra stimulus van 180 miljard aan, dat is 6 keer zo hoog. De dag erna ging de beurs 3% naar beneden. Kansloze zaak dit, maar als deflatie dreigt, krijg je dit soort onzinnige ideetjes.
Door MHAAGEN op 15 augustus, 2010 | Reageer
Inderdaad, de enige oplossing is : uitzieken die crisis van overcapaciteit, van teveel geld in het systeem en teveel schulden. Maar dat is politiek onmogelijk, niemand die er aan wil, en de enkelingen die dat wel willen en durven zeggen aan de bevolking hoe het écht zit, hebben de macht niet. Ik zie ze ook alleen maar de makkelijkste (en slechtste) tijdelijke “oplossing” kiezen : geld bijdrukken en aan de markt voeren via allerlei machinaties. Het zal niet helpen, de echte crisis die vroeg of laat komt, wordt er alleen maar door uitgesteld. Maar daarin zijn politici dan weer écht wel goed hé ?
Nog meer inflationisten die tot inkeer komen, zie hier het laatste rapport van GMO’s Jeremy Grantham:
http://www.marketfolly.com/2010/08/jeremy-grantham-favors-high-quality-us.html
Stukje vertaling:
‘Ik ben meer en meer geneigd om de handdoek in de ring te gooien wat inflatie betreft. Voor de nabije toekomst heeft zijn tegenstander, deflatie, op punten gewonnen. Zelfs al krijgen we stijgende grondstofprijzen, de neerwaartse druk op prijzen door afnemende vraag en lagere lonen lijkt me nu de veel belangrijkere factor. Zoals velen was ik ervan overtuigd dat de geldhoeveelheid kon stijgen, door de enorme bailouts van de overheden. Maar nu, beter laat dan nooit, ben ik geneigd van mening te veranderen: met een zwak loonaanbod en een vrij zwakke loonvraag, is de omloopsnelheid van geld vertraagd, en daarom lijkt inflatie ver weg. Voor mij is het plotseling duidelijk dat een zwakke economie en gelijke of dalende prijzen in het verschiet liggen’.
Door Frank Declerck op 15 augustus, 2010 | Reageer
Hyperinflatie of deflatie? Het zal vooral afhangen wat in de hoofden van de mensen speelt:
Verliezen ze het vertrouwen in fiatgeld dan krijgen we hyperinflatie omdat de omloopsnelheid zal versnellen. Gaat men eerder fors besparen dan zakt die snelheid nog meer en krijgen we echte deflatie. In Japan koost men voor het laatste, hier in Europa kan het nog alle kanten uit omdat de landen heel divers reageren. Dit heeft de spanningen tussen Duitsland en het zuiden van Europa al duidelijk gemaakt. Wat de Euro gaat doen zal belangrijk blijven maar ook de euro/dollar verhouding.
Frank, ik zie de omloopsnelheid in de huidige situatie niet versnellen. De economie verzwakt en mensen zitten met (te)veel schulden. Het eerste rondje QE heeft kennelijk niet een deuk in het vertrouwen t.o.v. de dollar geslagen. Verwacht ik eigenlijk ook niet van Joe Sixpack. Uiteraard mogen alle bespiegelingen van tafel als QE 2.0 wordt aangekondigd, al helemaal als dit een bedrag van 5 biljoen is, zoals Bob Janjuah verwacht.
Waakzaamheid blijft ook nu echter geboden. Zoals Jim Rickards terecht opmerkt, kan de situatie per week veranderen. Het is dus van groot belang alles nauwgezet te volgen en de juiste signalen op te pikken.