DE ECHTE BERENMARKT MOET NOG BEGINNEN…
19 augustus, 2010 | door MHAAGEN |…, aldus Money and Markets. Ik ben het hiermee eens – en u ? In 1930, tijdens de Grote Depressie, had je ook een periode dat de koersen met wel 50 % stegen. Alle economen verklaarden de crisis ten einde. Helaas : ze moest nog in ernst beginnen en duurde wel 15 jaar lang. Vandaag lees ik ook van Robert Prechter Jr. dat de volgende klap er een van enkele duizenden punten zal zijn voor de Dow Jones. Ook mee eens dus – en u ? Die Dow vertoont een hoofd-en-schouders formatie en de volgende beweging zal naar beneden zijn. Ondertussen zwalpen de beurzen, een beetje omhoog, een beetje omlaag, zonder nog echt richting te kiezen. Zijn wij nu de eenzame roependen in de woestijn met onze waarschuwingen…? Kijk ook eens naar mijn favoriete index om te volgen, de S&P 500 en vraag u af : is dit een markt die stijgt of daalt…?
The Stock Market Is on
the Verge of a Break Down
The most likely scenario now is a breakout below the lower boundaries of this topping formation — below the 1,010 level the S&P 500 reached on July 1. Such a move would definitely make clear that April’s high was THE high for the huge bear market rally that started in March 2009.
|
This bear market rally was indeed a huge affair. But still not out of the realms of former bear market rallies, which are mostly forgotten today. A prime example is the rally following the 1929 crash …
Stock prices rose more than 50 percent, and contemporary economists declared the crisis over. But the crash was only the prelude to the devastating bear market that got going after the bear market rally of early 1930.

8 Reacties op “DE ECHTE BERENMARKT MOET NOG BEGINNEN…”
Door Luc lcdnlf op 19 augustus, 2010 | Reageer
Mijn glazen bol is troebel. Mijn dikken teen doet zeer, maar dat is omdat ik mij gisteren gestoten heb. Mijjn kopje met koffiegruis kan ik maar beter in de vaat doen. De wijze waarop de kippenbeentjes op de grond liggen, is verstoord door mijn hondje.
Dus blijft er nog enkel mijn gezond (?) verstand over. Dat zegt dat ik beter die waarschuwingen van een grote daling ernstig neem.
Eigenlijk vraag ik mij af of wij een computer voor weersvoorspelling zouden kunnen omvormen tot een computer voor beursvoorspelling? Als je al die weerkundige cijfertjes in een grafiek neer zet, krijg je ongeveer een beurskoers. Ze hebben daar wel geen last van deflatie of inflatie, alleen van opwarming van de aarde.
De depressie boven de U.S. zorgt dat de wind over Europa uit het noorden komt, terwijl het hogedrukgebied boven een groot deel van Azië zich handhaafd. Boven Japan blijft een hardnekkige depressie zich voor het twintigste jaar op rij handhaven. De weercomputer A voorspelt een krimpen van de depressie, terwijl weercomputer B net het tegengestelde “denkt” te weten.
Dan kunnen wij Frank Deboosere inschakelen om dat beurs of economisch weerbericht elke dag voor te lezen.
Door MHAAGEN op 19 augustus, 2010 | Reageer
…als altijd weer genoten van jouw bescheidenheid, humor, zelfspot en relativeringen, Luc… Ik kan me dat niet veroorloven, mijn lezers willen duiding, rechttoe-rechtaan uitspraken – en ik ben nooit te beroerd om ze die te geven. Met het risico van op m’n bek te gaan, zoals die ‘Ollanders dat zo smeuïg zeggen…maar wel 7/10 juist te zitten. De kans op een grote daling schat ik nu dus weer…op 8,5/10. We shall see… ‘t is ook een beetje zo met EEGC : het toch wel goede nieuws dat de laatste weken uitkomt, wordt ditmaal genegeerd; ik heb dus bijgekocht…
Door Jeroen op 19 augustus, 2010 | Reageer
Nou nee, voorlopig blijf ik van mening dat Dow = 10.000 de ‘lijn in het zand is’ waar we niet veel onder zullen komen. De Fed zal via diverse acties de Dow Jones dan weer boven de 10.000 drijven.
Enige kink in de kabel lijkt me de voorwaarde voor QE 2.0: als het Congres niet wil, is vermoedelijk een harde daling voorwaarde voor toestemming voor nieuwe stimulus. En hoe hard/diep zal die daling dan moeten zijn? Dow 9000? Dow 8000? In elk geval kopen op die bodem, want dat lijkt me een garantie voor een mooie rally.
Door Geert op 19 augustus, 2010 | Reageer
Tussen 20 en 25 augustus liggen veel belangrijke datums. Veel te belangrijk om als tussen top/bodem te dienen. Ofwel daar zou een belangrijke top kunnen liggen.
Indien het een bodem is, dan zullen we nog verder stijgen, maar daar geloof ik niet in.
Ook voor goud kom ik uit op die tijden.
Aankomende week dus voorzichtig zijn.
Op 27 augustus vindt de revisie plaats van de groei over het 2e kwartaal in de V.S. Ik verwacht een slecht cijfer, misschien wel lager dan 1%. Dat zou wel eens een aardige correctie naar beneden kunnen triggeren.
Door Luc lcdnlf op 19 augustus, 2010 | Reageer
Marc, jij bent dan in de mogelijkheid je kennis te delen, omdat die degelijk is. Ik kan mij dat niet veroorloven. Daarom kan ik mij veroorloven af en toe eens de clown uit te hangen.
Jeroen, dat de Dow voorlopig niet onder de 10000 mag gaan, kan ik best geloven. Pal op het eerst uur van de handel, als de index “lekker” naar beneden gaat, is er haast uit het niet een volume van 10 miljoen op vijftien minuten, terwijl er anders maar 1 tot 2 miljoen wordt gehaald.
Geert, ik was niet zo overtuigd toen ik voor de wedstrijd hier op dit forum een tijd geleden 1260 dollar als koers op gaf op het einde van de maand. Nu zijn wij in die richting aan het gaan, terwijl iedereen aan het roepen is dat het zal dalen. Eens kijken of het zo blijft evolueren, want dat is natuurlijk wat moeilijker uit te maken op dit ogenblik.
Door Geert op 19 augustus, 2010 | Reageer
Jeroen, ik kijk niet naar nieuws. Maar 24 en 26 aug. zijn belangrijke astrologische tijden. Tevens is de periode 20 – 25 aug. belangrijk aangezien ik die tijden heb gemeten vanaf 8 verschillende punten. Dus die tijden komen overeen met de vorige toppen en bodems en dat geeft meestal een betrouwbaar beeld. Er zit een bepaald ritme in de bewegingen. Die perioden eindigt dat ritme en zal overgaan in een nieuwe beweging. Dat kan zijwaarts, omhoog of omlaag zijn. Maar gezien we niet verder zijn gekomen dan 341 verwacht ik een daling.
Luc, je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben. We staan er al bijna. Maar zelf verwacht ik 20/23 augustus in belangrijke omkeer in goud. Vooral 21 augustus, maar dat is geloof ik een zaterdag. Eind van de maand is dus een week langer en zeker niet onrealistisch.
Belangrijk is altijd het stukje zekerheid. Vanaf eind juli tot aan nu was het zekere gedeelte. De rest is speculatief.
Geert, ik kijk niet naar astrologie. Ik kijk naar cijfers en gebeurtenissen die het sentiment kunnen beïnvloeden. Q2 voor de V.S. gaat een zeer belangrijk cijfer zijn voor het sentiment. Valt dat cijfer tegen, dan gaat de vrees voor een double dip sterk toenemen. Daar baseer ik me op.
Luc: inderdaad, steeds als een forse daling dreigt, komen de HFT algo’s van de grote banken de boel ondersteunen. Ik ben er heilig van overtuigd dat als zij dit niet gedaan zouden hebben, de beurs na maart 2009 heel hard zou zijn weggezakt. Ook de huidige interventies op kritieke punten bevestigt mij dat 10.000 een belangrijke psychologische grens is, die ze niet snel zullen opgeven. Tenzij, tenzij…. ze een daling gaan toelaten om de Congresleden tot stimulus te dwingen.