DE VEILIGSTE MUNT TER WERELD…

19 augustus, 2010 | door MHAAGEN |

(door Tom Lassing)

U las hier al vaker, ik vertrouw de Euro en de Dollar niet. De reden is simpel, ze worden te makkelijk in enorme hoeveelheden bijgedrukt.
Daarbij moet ik wel aantekenen, dat de Dollar op dit moment wel de belangrijkste munt ter wereld is. Het is in feite de basismunt van de wereld. Die rol is onder druk komen te staan en dat maakt dat ik steeds minder vertrouwen in die munt heb.
Maar welke munten zijn dan beter?

De Zwitserse Frank wordt vaak gezien als een veel veiliger munt. Die reputatie heeft door de falende Zwitserse banken en de deal met de Amerikaanse regering over het vrijgeven van Zwitserse rekeninghouders gegevens wel een knauw gehad. Zwitserland leeft van de geldhandel, maar is verder erg afhankelijk van Europa. Ik durf daarom niet te stellen dat de Zwitserse Frank boven de Amerikaanse Dollar staat. Als er onzekerheid over munten is, dan vluchten beleggers naar beide munten. Wereldwijd gezien stelt de Zwitserse Frank niet zo veel voor. Deze munt kan de rol van de Dollar zeker niet overnemen. Of ze in een crisis serieus gewild is, ik heb daar mijn twijfels over. Zwitserland is vanwege de BIS nauw verweven met de grote bankiers. Een banken/schulden crisis kan ook het vertrouwen in juist deze munt aantasten.
Australië en Canada zijn als land relatief veilig, maar helaas hebben beide landen ook enorme schulden zodat ze daarmee onder invloed van de rijke bankiers staan. In feite zouden die schulden niet nodig zijn, maar de rijke bankiers hebben ze toch voor elkaar gekregen en zo zijn ook deze landen onder de knoet van de bankiers gekomen. Veiliger als de Euro, maar ook hier durf ik niet te stellen dat ze beter dan de dollar zijn. Op dit moment niet. Pas als de dollar serieus gewantrouwd gaat worden, dan zouden de Australische en Canadese Dollar wel eens interessant kunnen worden.
De Chinese Yuan kan nog niet worden aangehouden, de Braziliaanse Real zie ik nog niet als interessante wereldmunt. De armoede in Brazilië is niet iets om lichtvaardig over te denken. Dat land heeft extreem serieuze sociale problemen.
Er is één munt waar ik wel vertrouwen in heb, maar toch koop ik haar niet. Dat is de golden eagle. De gouden munt van Amerika met een gewicht van 1 ounce puur goud. Die munt vertrouw ik, maar liever kies ik voor de elektronische variant van de rekening bij de goudbank.

Stem of voeg toe aan:  sn nujij DE VEILIGSTE MUNT TER WERELD... sn ekudos DE VEILIGSTE MUNT TER WERELD... sn msnreporter DE VEILIGSTE MUNT TER WERELD... sn bligg DE VEILIGSTE MUNT TER WERELD... sn digg DE VEILIGSTE MUNT TER WERELD... sn su DE VEILIGSTE MUNT TER WERELD... sn delicious DE VEILIGSTE MUNT TER WERELD... sn google DE VEILIGSTE MUNT TER WERELD... sn rss DE VEILIGSTE MUNT TER WERELD... sn email DE VEILIGSTE MUNT TER WERELD...
  1. 5 Reacties op “DE VEILIGSTE MUNT TER WERELD…”

2. Door Jeroen op 19 augustus, 2010 | Reageer

Tom, alle papieren valuta zijn er inderdaad beroerd aan toe, sommigen wat erger dan andere. Een 1 ounce golden eagle heeft wel een nadeel, want het is lastig betalen met omgerekend circa 1000 euro in een winkel ;-) . Wat zou je dan als wisselgeld willen hebben!?

3. Door Geert op 19 augustus, 2010 | Reageer

Indien iedereen aandelen dumpt, dan zal het geld toch vluchten in cash. Ik zie nog geen gevaar voor valuta.

Iedereen is bijna pessimistisch op papiergeld, maar ik denk dat wederom de massa er langs zit. Ik vrees nog niks voor crashende munten. Vermoedelijk zal dat nog enkele jaren duren. Tegen die tijd zal goud lager staan en kan cash worden ingewisseld tegen goud.

Ik ben pessimistischer op aandelen en goud, dan papiergeld. Over 2 tot 3 jaar draai ik het om. Dus wanneer iedereen cash heeft en pessimistisch is op goud, dan wordt het tijd om geld in goud om te zetten.

Er zijn nog zeker wel veilige munten, maar daar kunnen wij toch niet in handelen. Alles wat vrij verhandelbaar is, is zwak.

4. Door Jeroen op 19 augustus, 2010 | Reageer

Geert, de massa vreest crashende munten niet. De massa is niet negatief op papiergeld. Niemand uit mijn naaste omgeving denkt dat de euro of de dollar er slecht aan toe is. Want ‘je kunt er toch gewoon mee betalen’? Als je visie is dat de massa er naast zit, zou je juist voor de munten moeten vrezen.

In aandelen en goud zou ik voordat QE 2.0 wordt aangekondigd (binnen nu en een half jaar?) beslist willen zitten. Als Bob Janjuah het bij het rechte eind heeft en QE 2.0 een stimulus wordt waarbij de eerste ronde QE verbleekt, dan zal dat geheid tot (grote) stijgingen in goud, aandelen en grondstoffen gaan leiden. Het is dus zaak om mee te liften op de flow.

5. Door Geert op 19 augustus, 2010 | Reageer

Het gaat niet over de hele massa, maar de massa in beleggerswereld. Het grootste gedeelte is toch aardig negatief. Recent nog verwachte iedereen een crash van de euro. Maar nu horen we er ook niks van.

Degene die zich niet met de beurs bezig houden roepen allemaal dat het wel goed komt of kopen nog even een eigen woning. Dus die massa heeft niks door en daar moeten we ook niet na kijken.

QE2 geloof ik niet in. Ooit is het gewoon op. In 2002 deden ze hetzelfde, maar toen konden ze de huizenmarkt opblazen. Dat zal nu niet lukken.

Ik heb nog steeds geen kei harde cijfers gezien van QE.

6. Door Jeroen op 19 augustus, 2010 | Reageer

QE 2.0 gaat er zeer zeker komen als deflatie zich verder verdiept. ‘I can guarantee you this’, Marc Faber.

De problemen met de euro gaan zeker terugkomen, ook daar ben ik van overtuigd. Het enige dat is gebeurd, is de problemen vooruit schuiven. Onderhand worden ze erger. Griekenland een zwart gat, Spanje dat verder wegzakt en straks nee gaat zeggen tegen harde bezuinigingen.

Juist omdat iedereen nu het gevoel heeft dat het in Euroland wel weer vrij goed gaat – prachtige cijfers van Duitsland vandaag – en de problemen met de euro alweer een tijdje achter ons liggen, doet me vermoeden dat we er binnenkort weer last van gaan krijgen. Stilte voor de storm?

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.