DAN TOCH EEN AMERICAN DREAM…?

23 augustus, 2010 | door MHAAGEN |

(bron : de Analist)

Chinese rijken ‘kopen’ toekomst in VS

Steeds meer rijke Chinezen ‘kopen’ een verblijfsvergunning door in de Verenigde Staten te investeren. Soortgelijke regelingen in Canada en Australië groeien eveneens sterk aan populariteit onder Chinezen. Welvarende Chinezen kiezen steeds vaker voor een leven buiten de volksrepubliek.

Volgens het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken verdrievoudigde het aantal zogenoemde Greencards voor buitenlandse investeerders het afgelopen jaar van 1.443 naar 4.218 stuks. Bijna de helft daarvan ging naar Chinezen. Zij investeren 500.000 dollar in de VS in ruil voor een verblijfsvergunning.

Toekomst
De 46-jarige Yi uit Changsha in de provincie Hunan is een van die mensen die overwegen te emigreren, ondanks zijn riante levensomstandigheden in China. De ondernemer verdiende zijn geld met het ontwikkelen van vastgoed en leidt een comfortabel leven.

Samen met zijn vrouw en zoontje van drie woont hij in een villa. Voor de deur staan drie auto’s. Het gezin gaat een paar keer per jaar op vakantie in binnen- of buitenland.

De meeste rijken denken dat de verhuizing een betere toekomst voor hun kinderen betekent. Yi: ”Amerika heeft een beter wetenschappelijk klimaat. Dat betekent ook beter onderwijs voor onze zoon. Onder zestig jaar communisme heeft China nog nooit een Nobelprijs gewonnen.”

Rijkdom
Naast onderwijs speelt het veiligstellen van de financiële zekerheid een grote rol. Yi heeft aan den lijve ervaren hoe broos rijkdom in China is en hoe snel iemand zijn opgebouwde fortuin of vrijheid kan verliezen. Toen een aannemer met goede contacten bij de overheid hem probeerde af te persen, weigerde Yi te betalen. Hij werd in de cel gegooid. ”Daarna heb ik de vastgoedsector verlaten. Ik heb mijn geld gepakt en ben vertrokken.”

Een westers paspoort biedt China’s rijken een vorm van zekerheid en vrijheid die ze in China niet hebben. Yi heeft inmiddels een bedrijf in thee, waarmee hij hoopt de Amerikaanse markt op te kunnen. ”Zodra mijn bedrijf in China succesvol is, verhuis ik.”

Kinderen
Yi’s vrouw Chan (29) heeft een andere reden om naar het buitenland te verhuizen. ”We willen eigenlijk een tweede kind, maar dat mag in China niet.” Verscheidene kennissen van het echtpaar zijn hen al voorgegaan. ”De buren van nummer 13 zijn naar Canada geëmigreerd. Zij hebben nu drie kinderen.”

Ook in Canada kunnen migranten een verblijfsvergunning ‘kopen’ in ruil voor investeringen. De toevloed van Chinezen was de afgelopen jaren zo groot dat het land de regeling dit jaar aanscherpte. In plaats van 400.000 dollar, moeten investeerders voortaan 800.000 dollar meenemen. Australië is eveneens een geliefd toevluchtsoord: Chinezen hebben daar inmiddels de Britten en Nieuw-Zeelanders achter zich gelaten als grootste groep migranten.

ANP

Stem of voeg toe aan:  sn nujij DAN TOCH EEN AMERICAN DREAM...? sn ekudos DAN TOCH EEN AMERICAN DREAM...? sn msnreporter DAN TOCH EEN AMERICAN DREAM...? sn bligg DAN TOCH EEN AMERICAN DREAM...? sn digg DAN TOCH EEN AMERICAN DREAM...? sn su DAN TOCH EEN AMERICAN DREAM...? sn delicious DAN TOCH EEN AMERICAN DREAM...? sn google DAN TOCH EEN AMERICAN DREAM...? sn rss DAN TOCH EEN AMERICAN DREAM...? sn email DAN TOCH EEN AMERICAN DREAM...?
  1. 1 Reactie op “DAN TOCH EEN AMERICAN DREAM…?”

2. Door Jeroen op 23 augustus, 2010 | Reageer

Zeer interessant artikel dat ik heb opgepikt op ZeroHedge:

http://www.hussmanfunds.com/wmc/wmc100823.htm

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.