ECB VOORZITTER TRICHET OVER…BESPARINGEN EN SANERINGEN…
29 augustus, 2010 | door MHAAGEN |
‘De lessen uit het verleden tonen dat het afrekenen met een erfenis van opgebouwde onevenwichten geen eenvoudige taak is’, zei de voorzitter van de Europese centrale bank (ECB). ‘Maar het is een belangrijke eerste voorwaarde voor een aangehouden duurzaam herstel’.
‘De belangrijkste macro-economische uitdaging voor de komende tien jaar is te verzekeren dat we niet in een nieuw “verloren decennium” verzeilen’, oordeelde Trichet, die niet inging op het Europese monetaire beleid.
Lans
De jongste maanden brak de Fransman een lans voor saneringen in plaats van extra stimuli. Met die houding trekt hij een andere kaart dan de Verenigde Staten, die vooral de tweede piste bewandelen om de groei aan te zwengelen.
Door het belang van besparingen te benadrukken, reageerde Trichet impliciet op critici die erop aandringen dat de ECB zijn focus verlegt op de groei op korte termijn. ‘Ik geloof dat die houding zeer gevaarlijk zou zijn voor onze economieën’, zei de centrale bankier. ‘Er bestaat een heel duidelijk voorbeeld van de gevolgen van met schulden te leven: Japan in de jaren negentig’.
Eerder nam zijn Amerikaanse tegenhanger, Ben Bernanke, het woord in Jackson Hole. In zijn toespraak verzekerde de voorzitter van de Federal Reserve dat de centrale bank ‘alles zal doen wat ze kan’ om het economisch herstel te verzekeren. Daarmee zette Bernanke de facto de deur open voor bijkomende stimuli, na de stroom sombere berichten over de Amerikaanse huizen- en arbeidsmarkt.
3 Reacties op “ECB VOORZITTER TRICHET OVER…BESPARINGEN EN SANERINGEN…”
Door Jeroen op 29 augustus, 2010 | Reageer
‘Een credit crunch leidt tot deflatie of tot destructie van de valuta’, Ludwig von Mises. De V.S. in 1929 en Japan in 1990 ‘verkozen’ deflatie. Europa gaat nadrukkelijk op de bezuinigingstoer, terwijl Amerika indien nodig juist weer een ronde QE gaat doen. Dus Europa richting deflatie en Amerika richting hyperinflatie? Als de Grieken vlot de afgrond in storten, zou deflatie nog wel eens veel sneller kunnen volgen in Europa…..
Door Luc lcdnlf op 29 augustus, 2010 | Reageer
En toch vind ik dat besparingen de enige juiste beslissing is. Ook vind ik dat overheden een echte inspanning moeten doen om de tering naar de nering te zetten. Dat betekent nu een afbouw van de schulden door terugbetaling, niet een eeuwig doorrollen van de schulden in de hoop dat die ooit wegsmelten door inflatie. Ook een default kan geen genade vinden in mijn ogen, maar dat is nog beter dan QE.
QE wentelt de sanering af op de zwaksten in de maatschappij, omdat, zoals is gebleken, het geld bij de banken en de bedrijven blijft hangen en niet door vloeit in de vorm van jobs naar degenen die het nodig hebben en de economie terug kunnen aanzwengelen.
Door MHAAGEN op 29 augustus, 2010 | Reageer
Heel juist gezegd, Luc…