Huizenmarkt oplossingen

1 september, 2010 | door admin |

Ontvangen van Toon Loos

Terugkomend op het verhaal van Tom Lassing in de Beursbox Nieuwsbrief over de overdrachtsbelasting van 6% en dat dit geen reden is om te gaan verhuizen. Sterker gezegd, de kosten van verhuizen zijn ca. 15%, namelijk overdracht 6% + makelaar 2% + notaris 2%+ afsluitprovisie 1%+ verhuizing 1% + dubbele woonlasten 1% + afboeken van inrichting (gordijnen, vloerbedekking, schilderen etc) 1%.

Voor een gemiddeld huis van 300.000 is dit al E 45.000. (in oud geld: Nlg 100.000). Aannemende dat de huidige rentestand erg laag is, betekent dit dat de huizenprijs nu op hun top zijn. Er is dus geen enkele reden om te gaan kopen of te gaan verhuizen. “Blijf zitten waar je zit”, is altijd het adagium geweest binnen de huurderswereld”.

Op den duur gaat de hypotheekrenteaftrek er geheid aan, immers de huurders betalen dit fiscaalvoordeeltje in de vorm van oa hogere inkomstenbelasting en de huurders hebben geen vermogensstijging op hun woninghuur. (*)
Om de huizenmarkt enigszins vlot te trekken, zou de overdrachtsbelasting door de verkoper betaald moeten worden en de nieuwe koper krijgt een kooptoelage van ca. 4%. Financiering door middel van de beperking van hypotheekrente aftrek voor een termijn van 20 jaar.

Ik denk dat dit een steun is voor de nieuwe koper. Waarom worden de kosten van de overdrachtsbelasting door de nieuwe koper betaald? Het is een nieuwe vorm van vermogenswinstdeling (VAD) om deze lasten door de oude eigenaar te laten betalen. In het huidige systeem worden de kosten naar de jeugd doorgeschoven, zij betalen nu de rekening.

Voor de politiek zou dit een overweging kunnen zijn om de woningmarkt en de huurdersmarkt in beweging te krijgen.

(*) Noot redactie: Huurders kosten de staat meer dan kopers, omdat de huursubsidie duurder is dan de aftrek van de rentekosten.

Stem of voeg toe aan:  sn nujij Huizenmarkt oplossingen sn ekudos Huizenmarkt oplossingen sn msnreporter Huizenmarkt oplossingen sn bligg Huizenmarkt oplossingen sn digg Huizenmarkt oplossingen sn su Huizenmarkt oplossingen sn delicious Huizenmarkt oplossingen sn google Huizenmarkt oplossingen sn rss Huizenmarkt oplossingen sn email Huizenmarkt oplossingen
  1. 3 Reacties op “Huizenmarkt oplossingen”

2. Door chamali op 1 september, 2010 | Reageer

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat huurders de staat meer kosten dan kopers en wel om de volgende redenen:

1) Alle kopers (ook die van heel dure huizen) komen in aanmerking hypotheekrenteaftrek. Daarentegen komt niet elke huurder in aanmerking voor huursubsidie.

2) Huursubsidie wordt berekend over het bedrag van de huur. De renteaftrek is gebaseerd op de rente over een heel groot bedrag. Stel dat een koper een hypotheek heeft van 200.000 euro en daar 5% rente over betaalt. Dan wordt de renteaftrek gebaseerd op 10.000 euro. Als we verder aannemen dat de koper in de belastingschaal van pakweg 38% zit dan kost deze koper de staat op jaarbasis 3.800 euro. Persoonlijk ken ik niemand die jaarlijks 3.800 euro aan huursubsidie ontvangt.

(*)Noot:
    Ik moet wel toegeven dat ik hierbij de overdrachtsbelasting buiten beschouwing heb gelaten.

3. Door jj op 1 september, 2010 | Reageer

Ik vertrouw de opmerking: “Huurders kosten de staat meer dan kopers, omdat de huursubsidie duurder is dan de aftrek van de rentekosten.” ook niet.

Op wikipedia lees ik bij huurtoeslag het volgende:

In 2010 hebben 1,1 miljoen huishoudens recht op huurtoeslag van gemiddeld 170 euro per maand. Dat kost de overheid 2,3 miljard euro in 2010 (cijfers van VROM). Ter vergelijking: de hypotheekrenteaftrek kostte de overheid in 2009 ruim 11 miljard euro.

4. Door Tom Lassing op 2 september, 2010 | Reageer

Het onderzoek daarover is gedaan door VEH. Ik kon daar net dit nog even snel van vinden:

Volgens de rijksbegroting van 2010 profiteren de woningbezitters van circa € 11,4 miljard door middel van de hypotheekrenteaftrek. De eigen woningbezitter betaalt daarentegen via overdrachtsbelasting, eigenwoningforfait, btw en onroerendezaakbelasting ruim 11 miljard aan de overheid. De eigenwoning is dus niet alleen een kostenpost voor de overheid, maar ook een bron van inkomsten.

De huursector wordt, naast de huurtoeslag, op meerdere manieren gesubsidieerd. Zo wordt er in grote steden veel nieuwbouw gerealiseerd met stadsvernieuwingssubsidies en betalen kopers van duurdere koopwoningen via de grondprijs mee aan het betaalbaar maken van goedkopere huurwoningen. Exacte cijfers daarover zijn er niet. In werkelijkheid liggen de kosten van de huur- en de eigenwoningsector voor de overheid dus dichter bij elkaar dan wel eens wordt voorgespiegeld.

Ik heb voor de laatste verkiezingen een kostenstaatje van ze gezien, maar die kan ik nu zo snel niet vinden.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.