Een visie op de hypotheekrente

3 september, 2010 | door admin |

(Door Fred Askamp) Ik lees de laatste tijd veel over de hypotheekrente.
o.a. het bespreekbaar maken van de aftrek, de hoogte van de rente enz.
Nu is mijn volgende redenering, mijns inzien de meest simpele.
Met betrekking tot de aftrekbaarheid is het volgende:

De mensen met een hypotheek moeten uitgaan van het netto besteedbaar inkomen.
Indien b.v er een hypotheek is van € 200.000,– met een rente percentage van 5%
Inkomen is € 40.000,–  belasting hierover 40%.
Betaalde rente € 10.000,– belastingvoordeel 40% = € 4.000,–
Inkomen 40.000,–  belasting 40% = €16.000,– besteedbaar 40.000-/- 16.000,– -/- 6.000,– (10.000 -/- 4.000)= 18.000,–

Om voor de staat de aftrek van de hypotheekrente te laten vervallen verlaagt men de rente van de hypotheek met 40%. De banken kunnen dit nu doen vanwege de lage rente.
Zij nemen dan ook hun verantwoordelijkheid m.b.t. de ontstane problemen.
De consument zal dit zeer zeker kunnen waarderen.
Rente wordt dan 5 x 0,60 = 3%
Hypotheek 200.000,– x 3% = 6.000,–
Inkomen 40.000,–  -/- 16.000,–  -/- 6.000,– = 18.000,–
De schatkist is van de renteaftrek af.
De consument merkt hier niets van omdat het besteedbaar inkomen hetzelfde blijft.
De banken nemen hun verantwoordelijkheid.

Ik weet dat dit simpel is voorgesteld echter met enig denk- en rekenwerk zou hiermee een vrij gemakkelijke oplossing kunnen worden gevonden.
Rente verlaging gedurende de looptijd van de hypotheek m.a.w. de looptijd aanhouden tot de
huidige maximale aftrekbaarheid.
Graag reacties hierop

Stem of voeg toe aan:  sn nujij Een visie op de hypotheekrente sn ekudos Een visie op de hypotheekrente sn msnreporter Een visie op de hypotheekrente sn bligg Een visie op de hypotheekrente sn digg Een visie op de hypotheekrente sn su Een visie op de hypotheekrente sn delicious Een visie op de hypotheekrente sn google Een visie op de hypotheekrente sn rss Een visie op de hypotheekrente sn email Een visie op de hypotheekrente
  1. 3 Reacties op “Een visie op de hypotheekrente”

2. Door lazzy op 3 september, 2010 | Reageer

Dit vind ik een prima plan en het lijkt ook nog simpel genoeg om uitgevoerd te worden. Echter zou ik er nog een ding aan vast willen plakken en dat is de consument zelf: waarom zouden de consumenten niet ook een deel van de verantwoordelijkheid nemen en gedurende de looptijd de hypotheek (gedeeltelijk) aflossen? Hiermee groeit het besteedbare inkomen en is de restschuld aan het einde van de looptijd ook kleiner. Ik heb geen financiele achtergrond, maar voor mij geldt altijd nog dat ik een lening wil aflossen.

3. Door Arjan op 3 september, 2010 | Reageer

Het plan is simpel maar niet uitvoerbaar daar je de gehele rekening bij de banken legt. Op zich vind ik dat een heel sympathiek idee maar de banken zullen dat nooit toelaten.

In de hele discussie rondom de hypotheekrente aftrek en de kosten hiervan voor de staat mis ik telkens weer een fundamenteel belangrijk aspect. Er is een heel simpel principe dat elke euro aan rente die iemand van de belasting aftrekt deze elders bij iemand (een bank) voor rente inkomesten zorgt welke belastbaar is. Nu zijn tarieven van IB en VPB niet aan elkaar gelijk maar dat het voor een heel groot deel compenserend werkt hoor je nooit. Heel merkwaardig

4. Door tonie op 3 september, 2010 | Reageer

Ik vind dit een prima plan, de banken maken al genoeg winst op iedere euro, die ik op een spaarrekening zet. Op die ene euro betalen ze mij 2% rente, vervolgens lenen ze deze euro ongeveer 10 x uit tegen 5% dit is dus
    10×5%-2% is 48% winst die ze maken op elke euro die ze in kas hebben. misschien een beetje simplistisch gesteld, maar toch….
    Als ik op deze manier zaken zou kunnen doen,kon ik mezelf ook ieder jaar een vette bonus geven.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.