EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG…

8 september, 2010 | door MHAAGEN |
De Griekse economie is in het tweede kwartaal sneller gekrompen dan verwacht. Waar Athene eerst uitging van een terugval met 3,5 procent van het bruto binnenland product (bbp), is nu sprake van 3,7 procent.
 EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG...

De Griekse premier George Papandreou (foto afp)

De cijfers doen vragen rijzen over het effect van de draconische besparingsronde op de economie. De Griekse regering verzekerde tot dusver dat de recessie relatief zacht zou toeslaan.

De krimp van het bbp leert dat de prognoses van het IMF en de Europese Unie realistischer waren. Volgens hen stevent de Griekenland af op een recessie van 4 procent. Athene houdt er een meer optimistische schatting op na: 3 tot 4 procent.

Het IMF en de EU legden 110 miljard euro op tafel om Griekenland, dat in het vizier van de markten was gekomen, bij te staan. In ruil moeten de Grieken in een eerste fase hun gigantische begrotingstekort van 13,6 procent terugdringen tot 8,1 procent dit jaar. Tegen 2014 zou het tekort moeten slinken tot onder 3 procent van het bruto binnenlands product. 

Om dat te realiseren, snoeide de regering van premier George Papandreou 15 procent in de lonen en 10 procent in de pensioenen. Daarnaast trok Athene onder meer de btw 4 procent op. Die besparingen vertalen zich nu in een forse economische krimp, stellen waarnemers (bron : De Tijd)

Stem of voeg toe aan:  sn nujij EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG... sn ekudos EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG... sn msnreporter EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG... sn bligg EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG... sn digg EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG... sn su EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG... sn delicious EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG... sn google EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG... sn rss EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG... sn email EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG...
  1. 3 Reacties op “EN TOCH IS DIT DE ENIGE WEG…”

2. Door Jeroen op 8 september, 2010 | Reageer

Al een aantal keer heb ik het geroepen: de Europese schuldencrisis komt weer keihard terug. Gisteren liepen de CDS prijzen al weer behoorlijk op en daar komt bij dat een aantal banken in zwaar weer zit. O.a. de Allied Irish Bank, die wordt opgesplitst.

Een mooi stuk vond ik op RTL-Z vandaag:

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/redactie/column/tissen/2010/articles/0908_1610_De_temperatuur_loopt_op.xml

Het lijkt me dus een kwestie van tijd voordat de euro weer aan een daling kan gaan beginnen.

3. Door Luc lcdnlf op 8 september, 2010 | Reageer

Marc, de titel die je koos is heel erg juist. In de toekomst zou zo veel als mogelijk schuldenvrij blijven, het devies moeten zijn. Maar dat zal een utopie zijn, vrees ik.

4. Door MHAAGEN op 8 september, 2010 | Reageer

Ik vrees het ook Luc, net weer Obama met een nieuw stimuleringsplan (al durven ze het niet meer zo te noemen); schulden, schulden, schulden zover het oog reikt. En het zal er inderdaad niet op beteren ! Slecht voor munten, goed voor goud zullen we maar zeggen…

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.