Beursbox
nov 082010

(Ingezonden brief)

Iedereen die de turbocursus heeft gevolgd en nog op de lijst ingeschreven staat, kreeg onderstaande waarschuwing afgelopen weekend toegestuurd. Nog nooit heb ik zoveel reacties op een artikel ontvangen. Enorm veel beleggers herkennen wat de schrijver hieronder heeft geschreven!
————-
Als cursist van je turbo/speeder cursus wil ik je aandacht vragen voor de m.i. kwalijke praktijken van ING met haar sprinters. Wat gebeurt er? Sinds enkele maanden probeer ik hier af en toe geld mee te verdienen en ik moet zeggen dat dit bijzonder lastig is!
Als belangrijkste problemen ervaar ik:
1 het niet (permanent) transparante, zwakke verband tussen de sprinterkoers en de onderliggende waarde;
2 de rol van ING als market maker, waardoor:
a) “normale”, door de markt (dus meerdere aanbieders) bepaalde, bied- en laatkoersen feitelijk ontbreken;
b) biedkoersen in de praktijk ook nog eens indicatieve biedkoersen blijken te zijn. Op het moment bijvoorbeeld dat jij in het orderboek (BinckBank) als biedkoers 2,46 ziet staan en jij geeft een verkooporder met die limiet in, zie je dat 1 seconde later ING plotsklaps de biedkoers verlaagt naar 2,45 en gaat de verkoop niet door. Maar omgekeerd: als je dit wil voorkomen en 2,43 limiet geeft, gaat hij wel tegen 2,43 en is 1 seconde daarna de (indicatieve) biedkoers gewoon nog 2,45;
c) de marges (verschil tussen bied- en laatkoersen) in volatiele markten laat ING oplopen tot grote hoogten, waardoor je alleen met groot verlies van je positie afkomt.
d)  in extreme situaties (bijv. plotseling zeer sterke koersbeweging in de onderliggende waarde) ING zich het recht voorbehoudt om even helemaal geen biedprijzen meer te tonen, noch überhaupt bereid is sprinters te kopen. Dit betekent dus dat je met een in waarde achteruit hollende positie blijft zitten; je positie blijkt ineens (tijdelijk) ILLIQUIDE te zijn!

Afgelopen vrijdag ging ik daar helemaal de bietenbrug mee op: ik zat in EUR/USD sprinters long, toen de EUR/USD koers plotsklaps flink duikelde. Het werken met geavanceerde orders of stop/losses i.c.m. sprinters was me al eerder niet goed bevallen, dus ik probeerde real time van mijn sprinters af te komen. Plotseling verscheen in het scherm een biedkoers van 0,00! Toen ik BinckBank hierover belde, terwijl ik nog een verkooporder had inliggen, begon tijdens het gesprek de koers weer flink aan te trekken, maar doordat de handel zoëven nog stil lag, vergat ik in de consternatie mijn verkooporder in te trekken. Even later werd die in een fel aantrekkende EUR/USD markt vrolijk uitgevoerd tegen een – op dat moment – bodemprijs!
Momenteel ben ik via BinckBank bezig om door ING hiervoor gecompenseerd te worden, maar los van dit ene geval denk ik dat de macht van ING veel te groot is, en eigenlijk overweeg ik een stap naar de AFM. Minimaal denk ik dat iedere belegger die zich in deze markt begeeft, hiertegen moet zijn gewaarschuwd; dit houdt o.m. in dat brokers niet de indruk moeten wekken dat de uitgevende banken met echte biedkoersen werken, noch dat het product echt liquide is.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

3 reacties aan “Een waarschuwing over het handelen in sprinters/Speeders en Turbo’s”

1. Zelf heb ik er geen problemen mee. Ik merk wel dat sinds ze bezig zijn met de invoering van het SEPA systeem er regelmatig storingen zijn. Niet alleen bij de bank, maar ook het internet. Dat is een risico waar we alert op moeten zijn. Ik weet niet of het daarin ligt, maar er zouden kinderziektes kunnen zijn.

Aan de prijs van de Sprinters te zien zou daar een hefboom van 30 opzitten of misschien zelfs hoger, dus een verlies is dan snel gemaakt.

Ik ga dan ook nooit uit van de koersen die de bank meegeeft, maar kijk naar het verleden. Wanneer 2,50 dient als bodem, dan leg ik daar mijn order op in.

Het is wel erg vervelend maar ik weet niet of de bank wel aansprakelijk kan worden gesteld. Zoiets zal zijn vastgelegd in de algemene voorwaarde. De EUR was vorige week ook zeer volatiel en een moeilijk markt.

Maar ik zal er eens opletten. Tot op heden is het mij niet overkomen. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die de “dupe” er van zijn geworden.

2. De ING is uiteraard niet blij met het ingezonden stuk en wil mij graag haar kant van het verhaal laten zien.
    Ik ga daarom eind volgende week een keertje op de dealingroom in Amsterdam kijken.
    Uiteraard zal ik melding maken van wat ik daar aantref en hoe ING met de Sprinter markt om gaat.

Tom

PS: Welke vragen moet ik ze wat u betreft stellen???
    Plaatst u ze liefst hier in het forum, dan kan ING zich ook voorbereiden op die vragen!

3. Toch prettig dat ze u toch even het verhaal willen verduidelijken en interessant om eens te zien hoe het daadwerkelijk gaat.

Goed dat u er achteraan gaat. Ik ben benieuwd naar uw ervaring.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.