Beursbox

INFLATIE IN CHINA…

Gepubliceerd door om 7:00
nov 302010

Tom Lassing : Er zijn voedselrellen geweest in China… Maar daar hoorden we niets over. Tomaten zijn onbetaalbaar geworden in China en suiker staat voor consumenten op recordhoogte. In China is de inflatie nu voelbaar voor de consument. Voedsel is fors duurder geworden en hun geld wordt dus dag na dag minder waard. Het is echt niet voor niets dat steeds meer Chinezen hun Yuans willen omzetten in goud en zilver.
Voor de Chinese overheid is het momenteel lastig manoeuvreren. Ze zien met lede ogen aan hoe Amerika de dollar steeds minder waard laat worden door er enorme aantallen extra van te verzinnen, terwijl China zo veel jaren dure dollars aan het sparen is geweest. Ze zien daar nu ook wel in dat het bezitten van die dollars toch niet zo handig is. Hoe nu de dollartegoeden snel omzetten in zaken die meer blijvende waarde hebben?
Ze kochten zich onder andere recent in in één van de 19 aandelen die ik in het energie rapport heb besproken. Een aandeel waar ik nog tijdens het schrijven van het rapport ook in ben gestapt! http://www.progainbv.nl/tom/link.php?M=11487&N=155&L=410&F=H
Ondertussen kunnen wij nu nog vanuit een relatief veilige positie naar China kijken. Wij hebben die inflatie nog niet, maar wel lopen er wel kans op haar ook binnen afzienbare tijd te gaan ontmoeten. Het zal funest zijn voor uw spaarvermogen en uw pensioen. Doe er dus wat aan, voor het zo ver is en laat u niet via inflatie door de overheid bestelen. Zorg ervoor dat u uw inkomen zelf regelt. Uw inkomen en uw pensioen.
Ook daar schreef ik recent een E-boek over: http://www.progainbv.nl/tom/link.php?M=11487&N=155&L=403&F=H.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Een reactie aan “INFLATIE IN CHINA…”

1. De “man in de straat” kan van omgerekend EUR 100-300 per maand niet veel missen voor goud, de helft of meer van het maandbudget gaat op aan voedsel. Als dat voedsel 10% duurder wordt, wat nu het geval is, dan is dat een echt probleem wat concreet betekent dat je minder (luxe) eet. Rellen zijn overigens in Guangzhou (3e stad, 12M inwoners) niet merkbaar en tomaten zijn hier prima verkrijgbaar 😉

De overheid zal harde maatregelen niet schuwen om dit de kop in te drukken. Prijzen vastzetten, woekeraars en kunstmatige schaarste aanpakken bijvoorbeeld. Ze kunnen en zullen ver gaan om de primaire levensbehoeften van mensen te waarborgen.

China rekent overigens met inflatie die ik herken en zelf ook merk. In europa wordt alles al jarenlang fors duurder terwijl de politiek volhoudt dat er bijna geen inflatie is. Yeah right. Ook bij invoering van de Euro werd niets duurder, toch? Sure.

Ik zou die relatief veilige positie maar niet overschatten. China redt het wel. Stijgende productiviteit waar die in het westen stelselmatig omlaag gaat, een ontluikende middenklasse van ongekende omvang, grote reserves in plaats van grote schulden en een overheid die bij machte is in te grijpen waar nodig.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.