Beursbox
dec 222010

Prachtige vooruitzichten voor de BRIC landen ? In theorie en op lange termijn : jazeker.  Op kortere termijn, één-twee jaar : neen.  Ik steek vaak en graag mijn nek uit – met altijd het risico van “op mijn bek te gaan”.  Dat neem ik er dan wel bij.  Wanneer ik dan fout blijk te zitten, geef ik altijd mijn ongelijk grif toe, zo’n fair player ben ik dan weer.  Jack – die ik bijzonder respecteer, laat dat genoteerd zijn – houdt geen rekening met wat er in de States gaat gebeuren.  Een Greatest Depression, zoals de beroemde Gerald Celente ze noemt.  En ik ben het daarmee eens.  Ik ga zelfs nog een stap verder : het zou best kunnen dat de eerste correctie, gevolgd door vele andere, niét vanuit Amerika komt maar van…de emerging markets.  Wie is van diezelfde mening ? Niemand minder dan Mark Faber, nog veel beroemder dan Celente.  Hij voorspelt een bijzonder slechte eerste zes maanden voor de groeilanden.  Als nu eens de correctie in de groeilanden zou beginnen, dan uitdeinen naar de VS en naar de rest van de wereld ? Deze groeilanden, hun beurzen hebben m.i. een top bereikt en zijn nu al stilaan aan het afkalven.  Het is maar een idee hoor, waarmee u het eens of oneens kunt zijn en dan verneem ik dat graag ! Nu eerst Jack Hoogland van www.jackhoogland.com aan het woord :

Honderden procenten rendement voor het oprapen

De BRIC landen zijn Brazilië, Rusland, India en China. Landen met de sterkst groeiende en meest veelbelovende, sterkst groeiende economieën. Zelf kan ik Rusland onmogelijk als veelbelovend land zien, maar de drie anderen duidelijk wel. Ik zou zelf daarom liever spreken van BIC-landen.

Hoewel deze landen het economisch fantastisch doen, zien we dat de beurzen per saldo slechter hebben gepresteerd dan de Amerikaanse. De Indiase beurs deed het iets beter dan de Amerikaanse, maar de Chinese en Braziliaanse beurzen hebben per saldo nauwelijks bewogen.

Maar liefst 52% onder top
De Chinese beurs is gemeten in Renminbi dit jaar zelfs met bijna 9% gedaald. Als we verder terugkijken, dan zien dat de Shanghai Composite maar liefst 52% lager noteert dan de in oktober 2007 bereikte hoogste stand ooit. We zien tegelijk dat deze index slechts 30% hoger noteert dan bijna 10 jaar geleden. Dit terwijl de Chinese economie in de afgelopen 10 jaar met ongeveer 160% is gegroeid. Geen wonder dat zoveel Chinese aandelen zo spotgoedkoop zijn!

Drie belangrijke oorzaken
Wij zien voor het achterblijven van de Chinese beurs enkele belangrijke oorzaken. De hoop op economisch herstel in combinatie met massale geldcreatie heeft er de afgelopen twee jaar voor gezorgd dat veel geld richting de westerse beurzen vloeide. Daarbij is er de afgelopen twee jaar enorm veel geld richting de obligatiemarkten gevloeid. Daar komt dan nog “China bashing” bij, het door Amerikaanse politici ingezette media offensief om China en alles wat Chinees is als manipulatief en bedrieglijk te portretteren.

Chinese aandelen gaan prachtige jaren tegemoet
Wij zien in dit alles voor de komende jaren een enorme opportuniteit. Chinese aandelen gaan prachtige jaren tegemoet. Want er zal héél veel geld wegvloeien uit de obligatiemarkten, en ook uit aandelen van bedrijven die het van de westerse consument moeten hebben, zoals veel financiele en retail aandelen. En al dat geld gaat op zoek naar een andere bestemming.

Honderden procenten rendement liggen voor het oprapen
Wij verwachten dat onder meer ondergewaardeerde aandelen van zeer goed presterende Chinese bedrijven hier enorm van gaan profiteren. Met TopAandelen zullen we dan ook blijven zoeken naar spotgoedkope aandelen van zeer goed presterende bedrijven, die actief zijn in Aziatische landen. Want er liggen daar honderden procenten rendement voor het oprapen.

Meeprofiteren van deze prachtige situatie?
Meldt u zich snel hier aan voor een abonnement op TopAandelen.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

6 reacties aan “IK GA JACK HOOGLAND EEN KEER TEGENSPREKEN…”

1. De inflatie giert de pan uit in de opkomende landen en zowat 100% van de financiële experts is bullish. Vooral de stijging van voedselprijzen kan daar tot grote onrust leiden. Dan blijf ik daar liever weg. Het is jammer als ik daardoor een mooi rendement in 2011 op die landen misloop, maar ik ga gewoon het risico niet nemen.

Ik houd het dus in 2011 vooral bij olie, aardgas, energie, grondstoffen, agricultuur, goud, zilver, goud & zilvermijnen en enkele grote bedrijven die omzet in Azië genereren.

2. O ja, diverse Chinese aandelen hebben dit jaar keiharde klappen opgelopen, o.m. door fraude in de boekhouding. Iedereen weet dat de Chinese overheid de groeicijfers zwaar manipuleert en als we Marc Faber mogen geloven, is de echte inflatie daar rond de 10%. Dan blijft er dus van dat mooie groeicijfer erg weinig over. Drie keer raden wat er gebeurt zodra China rapporteert dat de werkelijke groei maar 3% i.p.v. 10%.

Er is met geen enkele mogelijkheid vast te stellen wat een Chinees bedrijf werkelijk produceert, wat hun schulden zijn en wat hun echte winstcijfers zijn. Er zullen ongetwijfeld prachtige bedrijven tussen zitten die echt mega goed groeien en enorme procentuele stijgingen zullen laten zien. Maar ikzelf ga de gok niet wagen.

Ik koop veel liever Silver Wheaton of MAG Silver dan een Chinees bedrijf.

3. Heel gezonde keuze, Jeroen. En je hebt ook gelijk wat China betreft. Ik – wij – blijven er ook van weg.

4. Ik ben dezelfde mening toegedaan als Jeroen.

Van de stijgingskansen vanaardgas ben ik niet overtuigd. Wanneer de nieuwe depressie er is, zal olieprijs ook wel een flinke klap krijgen, denk ik. Na die klap(pen) zal het het moment zijn om in te stappen.

Dat geld eigenlijk voor alle grondstoffen. Het is dus zaak niet te gulzig te zijn, de actualiteit en de grafieken goed op te volgen en tijdig uit te stappen. Ik maak voor mijzelf wel een uitzondering op goud en zilver, die ook gemakkelijk 20% naar beneden kunnen donderen, maar dat zal ik netjes uitzweten.

Ook oog hebben voor alternatieve energiebronnen, vind ik een goed idee.

5. Luc, aardgas is naar verhouding nog erg goedkoop. Ook olie heeft nog weinig laten zien en blijft sterk achter bij de rest van de grondstoffen. Verder zijn er nog diverse grondstoffen die achter zijn gebleven, dus ik concentreer me daar op.

Ik reken niet op een depressie, maar op een periode met matige groei. De grootste bedreigingen zijn de Europese schuldencrisis, de Amerikaanse staatsschuld, evenals de Japanse en de Britse staatsschuld. Veel hoop is gevestigd op Azië, waar men nu de gevolgen van inflatie voor de kiezen krijgt. Ook dat is een gevaar. Maar met Bernanke & Co. in de ‘oneindige QE-stand’ verwacht ik niet op korte termijn grote problemen. Pas als Spanje, Italie en misschien Frankrijk in de picture komen, dan wordt het echt interessant.

Een depressie kan er ALLEEN komen bij een crash van de obligatiemarkten en het compleet wegvallen van het vertrouwen. Dat weten de centrale bankiers ook, dus er zal alles op alles worden gezet om de rente niet sterk te laten stijgen en de aandelenmarkten omhoog te kopen.

6. Je legt daar de vinger op de zere wonde : een crash van de obligatiemarkt en het compleet wegvallen van het vertrouwen. Ik ken er zo nog twee, eigenlijk onderdelen ervan maar zeker zaken waarop je moet leggen : de crash van municipal bonds, dus obligaties van diverse staten van de VS, en een Val van de Dollar. Liggen allemaal in het verschiet ! 2011/2012, dan zal het allemaal gebeuren vrees ik. In ieder geval : er zal spektakel alom zijn…!

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.