Beursbox
mrt 192011

En hij is niet de enige, zoals ik hier al publiceerde.  Zou er dan toch iets inzitten, wat denkt u ? En koopt u dan ook ? Laat het ons weten…  Maarten schrijft :

Ik ben misschien negatief voor Japanse obligaties en de Yen maar dat wil niet zeggen dat ook Japanse aandelen te mijden zijn.

De NIKKEI noteerde tegen de 40.000 punten eind jaren ‘80 maar werd in de voorbije twee decennia gedecimeerd door de aanhoudende deflatie. Zoals je weet, kende Japan een eigen vastgoedbubbel en het land is eigenlijk nooit hersteld van de gevolgen. Ook al omdat de overheid er alles aan deed om niemand failliet te laten gaan en de economie kunstmatig op te krikken met monetaire ingrepen. Klinkt bekend?

Maar in tegenstelling tot de VS en Europa, zijn aandelen in Japan wel goedkoop. Ze waren al goedkoop voor de aardbeving en zijn vandaag spotgoedkoop. Value investors die wat geduld aan de dag kunnen leggen, kunnen hier kopen aan waarderingen die je maar zelden in je leven te zien krijgt.

Om je een idee te geven hoe goedkoop, kijk bijvoorbeeld eens naar de koers/boekwaarde van Japan. Die ligt rond de 1. In de VS leunt de ratio op 2,8.

En binnen Japan zijn de kleinere bedrijven nog veel goedkoper dan dat. De small caps noteren tegen amper 0,7 keer de boekwaarde en 0,4 keer sales. Dergelijke waarderingen kan je verwachten aan het einde van een 20-jarige berenmarkt.

Internationele beleggers moeten al helemaal niets meer van Japan weten en zelfs de eigen bevolking heeft aandelen al lange tijd geleden de rug toegekeerd. Ze maken nog 7% van de portefeuilles uit van particulieren. De meeste Japanners lenen nog liever hun geld tegen 1% aan een insolvabele overheid dan aandelen te overwegen.

Dit zijn echt zaken die je ziet aan het einde van een berenmarkt. Japan biedt een geweldige lange termijn opportuniteit voor beleggers.

Er is nu natuurlijk de enorme schade door de aardbeving en een dreigende kernramp, maar dat is geen reden om Japan te mijden. De huidige waarderingen houden daar meer dan voldoende rekening mee.

Het is uiteraard een contrarian-play. Weinigen durven nu te kopen. Maar ik doe het wel. Daarom niet een volledige positie in één keer. Ik hou wat geld achter de hand om nog bij te kopen indien het erger wordt.

Hoe beleg je in Japan? Individuele aandelen lijken me een moeilijk verhaal. Ik kies dus liever voor een ETF en dan bij voorkeur ééntje die focust op small caps.

Ik heb er twee gevonden die interessant kunnen zijn:

WisdomTree Japan SmallCap Dividend Fund (ticker DFJ)
iShares MSCI Japan Small Cap Index (ticker SCJ)

Ik heb een lichte voorkeur voor de ETF van WisdomTree omdat deze focust op kleinere aandelen met een aantrekkelijk dividendrendement. Dat biedt je op zijn minst toch iets meer ruggesteun in een dalende markt.

Stap echter enkel in met een lange termijn visie. Indien je nerveus wordt wanneer de koersen nog ééns 20% dalen, dan zit je hier niet op je plaats.

Maar wie nu koopt en bereid is om bij te kopen wanneer de situatie verslechtert, heeft hier op langere termijn een mooie belegging te pakken.

groeten,

Maarten Verheyen

De link naar Insidersclub is:

http://www.insidersclub.be/crash/index.php?aff=beursbox

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

8 reacties aan “OOK VALUE INVESTOR VERHEYEN GAAT VOOR JAPAN…”

1. Ik blijf toch voorzichtig wat Japan betreft. Ik krijg het onaangename gevoel dat ze een meltdown voor ons verborgen houden.

2. Plotseling neemt het o zo vredelievende Europa het voortouw in een oorlog.

Waarom is da

3. Waarom is plots een oorlog nodig? Het Libische volk helpen is nu wel het excuus waar ikzelf het minst geloof aan hecht.

Dikwijls wordt een buitenlandse vijand “gecreëerd” om de aandacht van binnenlandse problemen af te leiden of om de nationale samenhorigheid te versterken.

Is er slecht nieuws op komst en komt die oorlog bijna op het juiste ogenblik? Of is er iets anders gaande? Iemand een idee wat?

4. Zelf ben ik erg bullish op Japan voor de aankomende 20 jaar, maar gezien deze ramp zou ik toch voorzichtig zijn. Bij de aardbeving van 1995 was er geen nucleaire dreiging, dus dat is appels met peren vergelijken.

Na de ramp werd er aangegeven dat de Japanners er erg rustig bij bleven, maar dat was helemaal niet waar. De Japanners wisten nog geen eens hoe erg dit was. De media en overheid verzweeg de ernst. Ze kunnen omgaan met aardbevingen en tsunami’s, maar dit is wel even iets anders.

Indien ik naar mensen luisterde die zelf in Japan wonen, dan dachten ze dat alles in orde was totdat sommige op internet lazen hoe erg het was.

Maar dit zijn inderdaad wel de tijden om in te slaan. Ik denk zelf dat het beter is om nog 2 weken te wachten op wat duidelijkheid, maar kansen zijn er zeker voor degene met lef en een gezond verstand.

Na zo’n ramp komt de wederopbouw opgang, alleen is de grote vraag of er in het rampgebied nog mogelijk is om te wonen of werken. Mocht de ramp alsnog verergeren, dan reken maar op onrustige beurzen. Deze tijd is sowieso niet erg goed om long te zitten. Naar mijn mening duurt het nog enkele weken voordat de paniek uit de markt is. Degene die op valuta’s letten zagen de Yen al flinke bewegingen maken, dat is een punt om alert op te zijn.

5. Daarnaast houdt Amerika zich afzijdig in de oorlog, omdat zij vinden dat het probleem beter door de Islamitische landen dient te worden aangepakt en Libië is niet zo interessant als Irak, Iran of Afghanistan. Waarom zou Amerika dan moeite doen? Dit land hoort niet tot het plan. Pakistan is veel interessanter voor Amerika. Mocht het daar gebeuren, dan was het anders geweest.

6. Luc, er is een ‘simpele’ reden voor het westen om in te grijpen in Libië: olie.

7. ok, laat ons aannemen dat olie de reden is van deze oorlog. Het lijkt mij zeker aannemenlijk.

Wat Japan betreft, als Jeroen het onaangename gevoel krijgt dat er een meltdown is geweest, heeft hij nog gelijk ook. dat is ook al met zoveel woorden toegegeven, meen ik te mogen weten. Het grote verschil met Tsjernobyl is dat er nog altijd een of andere barrière is tussen de radioactive stoffen en de omgeving… voor zover bekend.

In Tsjernobyl is er één kernreactor uit elkaar gespat, in Japan gaan er minstens vier langzaam ten onder. Honderden tonnen zeewater is uitgesproeid om de reactor(en) te koelen, nemen wellicht radioactiviteit op en stroomt dan op één of andere wijze terug de zee in, mogen wij aannemen. Die site kunnen zij volgens mij volledig gaan sluiten en er een Tsjernobylachgtige omgeving van maken.

Uit een rapport van Greenpeace…Wel zijn de onderzoekers het erover eens dat de sociaal-economische en milieugevolgen van de Tsjernobyl-ramp enorm zijn. Naast de blootstelling aan straling heeft het gebied rondom Tsjernobyl ook te kampen met armoede en werkloosheid. Evacuatie van meer dan 100.000 bewoners van het vervuilde gebied heeft een enorme impact gehad op de samenleving en op de geestelijke gezondheid van de mensen…

…Dit bedrag is een fractie van de $ 430 miljard schade die door Tsjernobyl tot nu toe werd aangericht. Dit is nog afgezien van het leed die hiermee veroorzaakt is en niet in geld is uit te drukken… bron: http://www.earthwatcher.nl/index.php/buitenland/4730.html

Dat is dus min of meer de grote orde van de te verwachten kost voor het Japanse kernprobleem.

Daarbovenop een aardbeving die voor kosten zorgt, maar niet verhindert dat grote delen van het economische leven, kan blijven plaatsvinden.

Daarbovenop een tsunamie, die 400 vierkante kilopmeter kust heeft “schoongeveegd”.

Daarbovenop een regering die geen nagel meer heeft om aan zijn “edel achterwerk” te krabben.

Zij die denken dat het “morgen” terug allemaal loopt zoals “eergisteren” mogen van mij nog eens een keer nadenken.

Binnen een jaar nog eens kijken naar de mogelijkheden die Japan als investeringsland biedt, zal van pure speculatie het zoeken naar beleggingskansen maken.

Nu is het pure speculatie om zowel een totale economsiche meltdown (zoals ik eerder op dit forum deed) als een economsiche heropleving vanwege de de heropbouw te voorspellen, is pure speculatie. Je hebt bij wijze van spreken 50% kans dat je gelijk krijgt.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.