Beursbox

Geld creëren (3)

Gepubliceerd door om 8:10
mei 122011

Banken kunnen geld creëren, maar zoals ik recent in twee eerdere artikelen al liet zien, beursgenoteerde bedrijven kunnen het ook. Er is echter nóg een manier om via een omweg geld te creëren.Dat is namelijk te beleggen in derivaten met een hoge hefboom.
U kan als belegger slechts 10.000 euro hebben, maar voor tonnen aan tegenwaarde in de beurs zitten.
Dat gaat dan ook meestal gruwelijk mis, maar het kán wel.
Ook heel wat beurshandel bedrijfjes zitten op deze manier heel diep in de markt. Bedrijven met een eigen vermogen van een paar miljoen, maar voor een veelheid daarvan aanwezig in de derivatenmarkt.

Puur speculatieve posities, want ze hebben nooit de intentie de onderliggende waarde ooit te kopen. Het voordeel voor de markt is liquiditeit, het nadeel is dat het puur speculatie is. Ze willen de producten niet, ze willen slechts profiteren van de koersbeweging. Hoe meer van dat soort grappenmakers dat doen, des te groter worden de uitslagen. Hier in het Westen een spelletje, maar als het gaat om bijvoorbeeld de onderliggende waarden rijst en maïs, dan kan dat spelletje van enkele speculanten in het Westen, honger betekenen voor honderdduizenden mensen in de armste landen van de wereld.

Hoe eerlijk en hoe wenselijk is dat?

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

19 reacties aan “Geld creëren (3)”

1. Oei, ik vind dit een heel goede en juiste statement. Met koffie hebben we al diverse keren gezien hoe dit werkt. Zonder koffie kunnen de meeste mensen nog wel.
    Mais, tarwe en rijst ligt in een heel gebied.

Zou integriteit hier iets mee te maken hebben. Het weten wat nog wel kan en wat beslist niet?

In ieder geval toont het aan hoe belangrijk de agrarische sector is en blijft.

2. Ik weet één ding.

Er zijn nog nooit zoveel schulden geweest en gelden gecreëerd als in 2010 – 2011.

Oorlog hier en oorlog daar.

Toch moet ik spijtig genoeg vaststellen dat ik in Euro’s gezien het volgende moet vaststellen :

Goud sinds 01/01/2011 vandaag 12:45 u.: -1.22 %
    Zilver sinds 01/01/2011 vandaag 12:45 u.: -0.08 %

En toch maar record hier en record daar, ja in dollar misschien maar daar zijn wij hier niets mee hé.!

Hopelijk komt er hier verandering in want voor de mensen die vanaf begin dit jaar ingestapt zijn, armoe troef !

Wat is jullie mening hierover ?

3. Ja, volkomen mee eens. Daarom is het kiezen van instapmomenten ook zo belangrijk.
    Maar alles hangt natuurlijk wel af van de intentie waarmee je ingestapt bent.
    Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden is mij ooit eens verteld. Maar een beetje routeplanning kan ook geen kwaad.

4. Jongens, houd op met dat gereken van goud en zilver in euro’s! Echt, je maakt de grootste blunder uit je leven. Als je dit soort gedrag blijft vertonen, word je straks KAAL GEPLUKT door de criminele bankiers.

http://tfmetalsreport.blogspot.com/2011/05/our-criminal-opposition.html

‘To that end, I read several comments overnight from people who are selling their silver and gold to lock in some fiat-conversion profits. If you are one of them or if you are considering the same, let me state this as clearly as possible: YOU ARE ONE OF THE DUMBEST PEOPLE ON THE FACE OF THE PLANET. You knew what was coming so you prepared. You bought PMs some time ago as protection and insurance. Now, because of a manufactured correction in fiat price, you sell? Again, if you are now converting your metal back into fiat YOU ARE ONE OF THE DUMBEST PEOPLE ON THE FACE OF THE PLANET.’

5. http://www.gold-speculator.com/stewart-thomson/55093-answer-no-brainer.html

‘9. Second, and much more importantly, note that when the odds of a near term counter trend asset rally are high, but the odds of a collapse of that same counter trend asset are sizable and real, the wealthiest investors will not take that counter trend trade. Are you taking it in size? If so, you are making a grave error. It’s only a matter of time before those tactics destroy you financially.

10. The bottom line is that the dollar could rally, but you are not going to build any serious wealth selling gold to play that rally, and it could turn into a collapse that wipes you off the financial map.’

6. Deze middag had ik al een antwoord geformuleerd, maar er liep iets mis met het plaatsen en ik was alles kwijt. GRRRRRRRRRRR. Ik was zo ontgoocheld dat ik niet meer herbegonnen ben.

hverhey1, je “moet” goed nadenken over het waarom je goud en zilver heb gekocht. Bovendien “moet” je ook goed nadenken over jouw economische toekomst.

Hoewel de economie herleeft, zo vertellen heel veel indicatoren ons, blijft er een sfeer van latente crisis hangen. Geen enkel westers land heeft de politieke moed zijn overheidsschulden echt te saneren. De inspanningen blijven beperkt tot het minimum van het minimum en dat wordt als heel wat beschouwd.

Griekenland is failliet. Sorry, niet Griekenland is failliet, want het land wordt gered. Elke Europese burger gaat een klein beetje failliet, omdat er massaal meer geld in omloop komt om Griekenland te redden. Ierland, Portugal, Spanje en wie weet welke landen nog, staan vol ongeduld te wachten om elke Europese burger nog een beetje meer failliet te laten gaan.

Eerst werden de Grieken veel vers gedrukt geld toegestopt in ruil voor de belofte hun schulden af te bouwen. Die belofte is niet ingelost, maar nu wordt er opnieuw geld gegeven in ruil voor de belofte nog meer hun best te doen. Hun best te doen voor wat? Hun best te doen de belofte te houden of opnieuw te breken?

Waarom heb je je geld in goud en in zilver omgezet? Vooral die vraag wil je voor jezelf sluitend beantwoord zien. Geloof mij. Ik heb deze stap gezet, omdat ik de welvaart die ik in het verleden heb opgebouwd en reserveer voor de toekomst, zo veilig mogelijk in stand wil houden. Of om het eenvoudiger uit te drukken. Ik wil de WAARDE van mijn spaarcenten behouden, niet het oorspronkelijke getal. Dat is hetzelfde als wat Jeroen zegt, maar dan, hmmm, beschaafder uitgedrukt, maar het komt op hetzelfde neer.

Wat de bankiers betreft, ben ik dezelfde mening als Jeroen toegedaan. Als je een klein beetje de waaroms van de daling van zilver op dit forum hebt gevolgd, dan weet je dat deze daling kunstmatig in gang is gezet vanuit Amerika. Daar hebben ze het spreekwoord, “een put graven om een andere te vullen” alle eer aangedaan. Ze hebben gewoon hun verplichtingen om zilver te leveren tegen een bepaalde prijs, doorgerold naar een latere datum tegen een betaalbare prijs.

Meer is er niet aan de hand. Dat kunnen de bankiers nog lang volhouden. Tot de dag dat de put te groot geworden is om nog een grotere te graven. Nu zijn ze al bezig die verplichtingen in aparte bedrijven buiten de USA onder te brengen, zodat die bedrijven netjes failliet kunnen gaan zonder zelf klappen te krijgen, zo vermoed ik. Dan hebben ze heel wat argeloze mensen opnieuw legaal van hun welvaart ontdaan dat voor de toekomst gereserveerd was. Maar deze maand waren ze nog niet klaar met hun constructie.

Dan maar op een andere manier even de mensen legaal armer maken. Dat zie je nu gebeuren. Als je de grafiek van 2000 tot nu bekijkt, zal je merken dat er ergens een periode van goed twee jaar is, dat de goudprijs bleef hangen of daalde. Later is dat allemaal goed gekomen.

Nu begin ik er terug aan te denken om zilver bij te kopen. Let op, mijn glazen bol is defect, maar het zou mij niet verbazen als vanaf september er opnieuw edelmetaalvuurwerk in stijgende richting te zien zal zijn.

Tot slot, hverhey1, zal ik de kern van mijn betoog herhalen. Waarom heb je je geld in goud en zilver omgezet? Die vraag wil je voor jezelf sluitend beantwoorden. Ik deed dit omdat ik de welvaart die ik in het verleden heb opgebouwd en reserveer voor de toekomst, zo veilig mogelijk in stand wil houden.

7. ’20. I have begged, urged, and come close to using expletives to “encourage” you to get richer by building ounces, rather than staring at the dollar valuation of a fixed amount of your gold. You need more gold, more silver, not more marked to model valuations courtesy of Ben “Dr. Pinocchio” Bernanke’s photocopier machine.

24. What sounds better to you; spending your trading day staring at the dollar valuation of gold or silver, or building more ounces of both? I’ll dare to suggest the answer is a “No Brainer”.’

8. Beste Jeroen
    10 kg zilver verkopen tegen 1020 per kg geeft een bedrag van 10200. Mee eens?
    Vervolgens voor 10200 terugkopen van zilver tegen 850 per kg geeft hoeveel kg? 12 kg mee eens, of niet soms?
    Is dit meer in kg of ben ik nou gek of is de schrijver de aanhaalt niet helemaal bij de tijd?
    De oorspronkelijke investering lag trouwens rond de 700 per kg.

Zoals ik al zei er leiden meer wegen naar Rome. Een beetje routeplanning helpt echt.

Je hebt in mijn ogen echt een hele mooie kans laten liggen. Treur niet, er komen er vast nog meer.

9. Luc
    Ik begrijp uit je verhaal dat je meer gevonden hebt over het buiten de USA brengen van die verplichtingen. Wil je ons laten delen in waar je dat gezien hebt? Een tijdje terug kwam ik dit ook tegen, maar ik kan het niet meer terugvinden. Ik ben nogal een sloddervos.

En nog even over het terug aankopen. Zelf ben ik bij tijd en wijle nog wel eens speculatief ingesteld als ik een goede kans zie. Als je die risico’s niet aankunt, neem ze dan beslist niet en wacht rustig totdat de $ 50 grens geslecht is. Pas dan komt het momentum er weer in.

10. Dick, ik heb het ergens op dit forum gelezen. Meestal is Jeroen de “klokkenluider”.

Je risico lag in het verkopen, Dick, niet in het aankopen. Ik had ook een slecht gevoel in de buurt van die top. Ik denk van mei nog te laten passeren en dan de grafiek te raadplegen om dan terug in te stappen als de grafiek gunstig is.

11. Ik was het die het meldde in dit geval, in de hoop dat een van jullie me weer terug naar de bron kon brengen en rekende zeker min of meer op Jeroen.

Het blijft moeilijk te beoordelen of wat ik deed nu werkelijk een echt risico was of niet. Zelf vind ik van niet, maar geloof me, ik ben heus wel eens op mijn gezicht gegaan.

Overigens blijf ik bij mijn standpunt dat goud te prefereren is boven zilver en als we in mijn ogen weer behoorlijk stijgen zal ik er zeker over denken weer zilver te gaan omzetten in goud.

Wat verder wel opvallend is dat de basisprijs van goud en zilver bij mijn dealer tegenwoordig al wat hoger ligt dan de spotprijs. Een trend blijkbaar die door jullie ook al gesignaleerd is. Dus ook de markt gaat langzaam maar zeker naar 2 prijzen.

We zullen zien wat de toekomst verder in petto heeft. Ik denk dat het best een spannende tijd kan worden, dus voorlopig blijf ik nog even rondhangen.

12. Dick, ik heb nu meer ounces zilver en goud in vergelijking met de situatie dat zilver nog op $ 49 stond. Ik heb de daling van zilver aangegrepen om meer OUNCES te kopen. Wat jij en anderen maar blijven doen, is in fiat toiletpapier rekenen. Je hebt de daling in zilver niet aangegrepen om bij te kopen. Daarom ben ik er aanzienlijk op vooruit gegaan en jij niet….

Blijf in fiat toiletpapier rekenen en je bent de zekere verliezer in dit spel. Vraag maar aan iemand die Weimar heeft meegemaakt, die zal je vertellen dat welvaart uitdrukken in Reichsmarken het stomste is wat je in Duitsland 1923 kon doen.

13. Jeroen, bij mij is hetzelfde gebeurd. Zoals ik eerder gezegd heb, heb ik eerst zilver verkocht vlak voor de daling. Datzelfde bedrag heb ik inmiddels weer omgezet in zilver, resulterend in ca. 20% meer metaal. Dit staat overigens gewoon in de posts.

Zelf moet ik wel met fiatmoney de prijzen vergelijken omdat er voorlopig nog steeds geen alternatief is. Schelpen en aanverwante artikelen worden nu eenmaal niet als geld gezien. Trouwens dan kijk ik nog niet eens zozeer naar de dollar alswel de euro, hierin moet ik nl. afrekenen voor mijn gekochte hoeveelheden metaal. En aangezien mijn aantal euro’s beperkt is, zal ik moeten uitkijken naar goede aankoopmomenten.

En ja, ik heb in de loop der tijden best wel verlies moeten pakken omdat ik een of andere stommiteit uithaalde. Ik denk dat iedereen die om het even op wat voor beurs handelt, dit zal overkomen. Part of the game, maar hou het risico overzichtelijk.

Op de een of andere manier denk jij maar dat fiatgewin mijn doel is. Daar ben je echt abuis. Ik gebruik juist mijn beperkte middelen om zoveel mogelijk edelmetaal aan te kopen. Een van de tools die ik daarbij gebruik is TA. Het is mijn doel zoveel als ik denk dat verantwoord is, om te zetten in edelmetaal. Met fiatmoney moet ik nu eenmaal mijn dagelijkse inkopen betalen. Als ik daar met goud ga staan bij de slager wordt het, zeker weten, een beetje moeilijk om af te rekenen.

Veel zal straks afhangen van wat voor nieuw geldsysteem er gaat komen. Er zijn tal van mogelijkheden en ik kan niet in mijn glazen bol kijken om te zien wat hiervan de uitkomst zal zijn. Misschien worden het wel schelpen en dan heb ik de plank goed misgeslagen. Persoonlijk ga ik er echter vanuit dat goud op de een of andere manier weer de standaard zal worden, en of ik, en in dit geval denk ik zelfs ‘wij’, het goed ingeschat hebben zal de tijd leren.

Dan is er nog de kwestie van de BTW. Bij goud is dit helemaal niet vereist. Bij zilver wel als ik dit fysiek in huis wil hebben. Nu kun je bij gerenommeerde huizen (fysiek) zilver op een rekening kopen, zonder dat daar BTW over berekend wordt. Dit prefereer ik boven het in huis hebben. De reden voor de BTW schijnt te zijn dat het gezien wordt als commodity.

Nou heb ik al eens eerder gezegd, dat we qua doel waarschijnlijk helemaal niet zo ver uit elkaar liggen, maar wel qua uitvoering om dit te bereiken. So what?

14. Vergat te vermelden dat ik geen gemunt goud en zilver koop, alleen baartjes.

15. Ook wil ik nog even terugkomen over de in mijn ogen nogal boute uitspraken van buitenlandse commentaren, vooral na de daling.

De ervaring heeft mij geleerd extra voorzichtig te zijn en zeer alert te reageren zo gauw er alleen nog maar gesproken wordt over: het is geen kwestie van ‘of’ iets gaat stijgen maar ‘wanneer’ of v.v. Dit duidt heel vaak op omslagpunten en wordt m.i. veroorzaakt door sentiment. Dit heeft niet altijd een wijziging van de trend tot gevolg, maar dat worden wel vaak explosieve situaties met grote uitslagen, waarin de gebeurtenissen elkaar vaak in rap tempo opvolgen. Voor mij zijn dit vaak de goede instap- of uitstapmomenten afhankelijk van hoe de trend zich beweegt.

Als waarschuwing geef ik hier wel mee, kijk eerst naar het risico wat je loopt, is dit acceptabel (kun je en wil je dit dragen), overweeg dan pas de uitvoering. Het risico dat ik liep was dat ik misschien een paar euro stijging zou mislopen, als ik het verkeerd zou hebben. En met een target van de ‘experts’ van $ 450 was dit voor mij een dragelijk risico. De reactie moest komen dat stond voor mij al wel vast.

Dit beantwoordt dan waarschijnlijk meteen de vraag van Luc, die terecht opmerkte, dat het het verkoopmoment betrof, waar hij moeite mee had en niet het instapmoment.

Denk er ook om dat we de rollercoaster van goud en zilver op dit moment nog niet te boven zijn, maar de gebeurtenissen volgen elkaar nu wel in een snel tempo op. Dus blijf alert en neem voor jezelf de goede beslissing(en).

Niettemin heb ik voor de wedstrijd ook al mijn eerstvolgende target van $ 64 voor zilver opgegeven, buiten mededinging, omdat dit zich niet in een expliciete datum laat vastleggen. Ik zou echter niet verbaasd zijn als dit voor eind juni zou kunnen gebeuren.

16. Dick, de wisseling van zilver naar goud is/was intelligent. Maar mijn strategie is toch echt: accumuleren, niets verkopen en forse dalingen aangrijpen om meer ounces te vergaren. In trading van metalen of het voorspellen van toppen ben ik niet geïnteresseerd (is ook erg gevaarlijk in een bullmarkt, als je er naast zit, heb je een probleem). Voor mij telt alleen het aantal ounces. Ik heb fors meer zilver nu EN meer goud. En daar ben ik uitermate content mee.

Wat het rekenen in euro’s/dollars betreft: daar ben ik volledig mee gestopt. Ik tel alleen nog in ounces. De markten hebben vorige week in een vlaag van verstandsverbijstering besloten dat de dollar/euro in 4 dagen tijd 30% in waarde zijn gestegen t.o.v. zilver. Die mooie gelegenheid heb ik benut om winst op toiletpapier te nemen en extra zilver (en goud) in te slaan.

17. Wat mijn voorspelling van juni betreft, heb ik spijt van mijn $ 47 gok. Omdat juni een leveringsmaand is, denk ik niet dat de kans hoog is dat we snel weer fors gaan stijgen. Een tijdelijke consolidatie lijkt me meer voor de hand te liggen. Maar wellicht worden we positief verrast.

18. Jeroen, en ik denk dat je de spijker hier op zijn kop slaat. Jij bent daar content mee, en dat is het enige dat geldt. Niemand anders kan jouw specifieke situatie goed inschatten. Dat is ook waarom zoveel mensen door hun adviseurs het schip in worden geholpen.

Buy and Hold is ook een goede strategie in een bull markt. Mijn strategie is wat anders, maar ik ben me heel goed bewust van mijn risico’s.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.