Beursbox
jul 092011

Dat is de titel van een mooi stuk op De Tijd dat de gebeurtenissen van gisteren goed samenvat.  Ik denk er ernstig over om te beginnen met shorten, en U ? Ik ben benieuwd naar uw mening…  En long goud en zilver natuurlijk, immer long…  Zilver bleef gisteren achter omdat de beleggers focusten op het industrieel karakter van het witte edelmetaal.  Dat zal dra omslaag in een andere denkrichting meen ik : zilver net als goud als veilige vluchthaven dus ik zie hier op heel korte termijn een onderwaardering, dat is nu mijn persoonlijke tip voor u voor de komende week !

http://www.tijd.be/nieuws/geld_-_beleggen_markten/Fiasco_op_beurzen_door_banen_en_banken.9079694-3452.art

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

6 reacties aan “FIASCO OP BEURZEN DOOR BANEN EN BANKEN…”

1. Dit plaatje geeft mooi weer waar de grootste risico’s in Europa liggen:

http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user5/imageroot/draghi/Italy%20CDS.jpg

De grafiek geeft niet alleen de schuld tov BNP ratio weer, maar ook de uitstaande CDS contracten. Het lijntje bij 5 miljard geeft Lehman Brothers weer. Duidelijk is dat een default van een land dat op of boven die lijn ligt tot een enorme schokgolf in de financiële markten zal leiden.

2. Als één land omvalt in de Europese unie, vallen er meerdere om. Daar kan je donder op zeggen. Waarom zouden de Ieren nog een inspanning doen, als de Grieken dat niet meer doen? Om maar wat te zeggen.

Een enorme schokgolf? Ja, in het kwadraat, voor zover ik het zou kunnen weten.

3. Bedankt Jeroen voor dat bericht over Zwitserland !

4. Luc, het plaatje is duidelijk: van 1e bailout voor achtereenvolgens Griekenland, Ierland, Portugal zijn we nu bij de 2e bailout voor de Grieken aanbeland. En Portugal is ook al in beeld voor meer geld. En dan hebben we nog Italië, Spanje….

Wat ik zo frappant vind, is dat economen en praatjesmakers op TV serieus denken dat dit allemaal wel wordt opgelost en binnen de perken blijft. De landen zijn insolvent, maar ze proberen het met meer geld/schuld op te lossen. Insolventie los je echter niet met meer schuld op. Dat los je alleen op door de schuld te verkleinen.

5. Het enige positieve aan heel het verhaal is de verplichting om toekomstige schulden te verminderen.

Zeer pijnlijk voor de bevolking, maar een noodzakelijke maatregel.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.